Hejsan alla glada! Jag har varit en sk 'fluktare' på detta forumet ett bra tag nu och kände kanske att det nu var dags att registrera mig så jag kan skriva något också
Denna tråden blir en utmärkt startpunkt för mig då jag har druckit en hel del viner från SA genom åren och skaffat en hyfsad koll på vad som händer därnere och hur landet utvecklat sin vinproduktion sedan mina resor dit under första delen av 00-talet. Man kan säga att det var här mitt vinintresse tog fart på allvar. Dricker fortfarande en del viner från SA även om jag numera föredrar viner från den 'gamla världen'.
Jag tycker att Sydafrika är klart mer intressant när det kommer till vita viner än de röda, här kan man hitta riktigt bra viner av chardonnay, chenin blanc och bordeauxblends (sauvignon blanc/semillon) men jag tänker kanske framförallt på de för landet udda druvblandningarna som tillverkars av unga och experimentalla vinmakare. Här görs fö många spännande och franskinspirerande röda också. Det släpps en bra Syrah från Mullineaux på SB nu i mars. Den är helt klart prisvärd.
Har alltid gillat Boekenhoutskloofs viner men gården tog aldrig emot besök under de åren jag var där så det är ledsamt att läsa att man inte sköter det på ett bra sätt. Tycker både Cab, Syrah och Semillon är riktigt bra viner. Chocolate Block är ett okej vin men är alldeles för högt prissatt i Sverige, ett rimligt pris hade varit 150-175 kronoer sett till kvalitén. Längesedan jag drack vinerna ur Porcupine Ridge-serien så jag kan inte uttala mig om hur de utvecklats de senaste åren. Kanonkop och Rust en Vrede är också en favorit och där får man bra viner för pengarna, dessutom väldigt lagringsbara. Drack en Paul Sauer från 2000 samt Rust En Vrede Estate 2001 för ett tag sedan och de var bägge fantastiskt bra men kan klara sig i några år till. Thelema är en annan producent som jag gillar, framförallt deras Cabernet som brukade dyka upp på SB förr men jag tror inte det kommit några sedan 2006:an för tre-fyra år sedan. Hade gärna sett att man tagit hem 2009 av denne. En annan, nyare producent som jag tror mycket på är Glenelly (låter som en whiskyproducent) vars viner är riktigt bra. Någon ovanför nämnde 'Lady May' vilket är deras flaggskepp och jag har testat både 08 (första årgången) och 09 av detta med stor behållning, läste nånstans att 2010 ska vara ännu bättre... Hm, ja det var det lite om det. Jag fyller gärna på mer efterhand i denna tråden om den lever vidare.