vintomas
Numera lågaktiv bloggare
Strömstads kommun har drygt 13 000 (bofasta) invånare. Standardtilldelningen för en sådan kommun är ett litet systembolag. Jag kan jämföra med det enda systembolaget i Karlskoga (30 000 invånare) och det är definitivt mindre än butiken på din bild. Det finns i genomsnitt en butik per 23 000 invånare (445 i Sverige), men också minst en butik i var och en av de 290 kommunerna om jag minns rätt, så egentligen bara 155 "extrabutiker" fördelade på invånarantal/försäljningsstatistik. Baserat på enbart lokala kunder gissar jag att en kommun i normalläget behöver upp i runt 50 000 invånare för att motivera en andra butik? Så tacka f-n att det blir väldigt tomt i bordershopen när norrmännen i huvudsak har låsts in...Butiken Oslovägen 56 i Strömstad torsdag kl 17:09.
Lika tomt i butiken på Oslovägen 7 i lördags.
Om det behövs stödköp, förutsätter jag att de genomförs av de som till varje pris vill ha det statliga monopolet kvar... Visst vore det kul att se IOGT-NTOare i kö i kassan och hälsa på varandra med ursäkten "nej jag schka inte dricka (hick), jag schtödköper bara!"Försäljningen i övriga landet lär dock ha ökat.
Det här företaget lär nog klara sig utan några stödköp.
Skulle det behövas besparingar på SB hoppas jag de skär ner på propagandan före de permitterar butikspersonalen.
Last edited: