Sant. 05 och 00 är svindyra, men de levererar exakt det vin jag vill ha. Minns ännu smaken av Ch. Margaux 05:a, så brutalt elegant redan som primör. Man såg riktigt hur Paul Pontallier stod och myste när han hällde upp vinet åt mig och brorsan. Måste vara en fröjd för själen att ha åstadkommit nåt liknande...Jag ska dock vänta åtskilliga år innan jag knäcker första pavan av den...
Jaså, Parker är sjukskriven? Det hade jag helt missat, min dator har varit kass ett bra tag, så jag fick avbeställa erobertparker men jag tänkte vänta och köpa en ny superburk då jag flyttar 1 maj. Har du nåt info om vad som hänt?
[/quote
Nej Parker är i god form, jag träffade honom häromdagen på Ch Quinault, han klämmer väl en 300 viner om dagen.
Själv tycker jag att det är för tidigt att säga för mycket om vinerna och årgången, jag har provat en del 07
r men jag föredrar att vänta med att prova vinerna tills de är buteljerade då det är den färdiga produkten som provas, jag anser mig inte vara kompetent nog att bedöma hur ett vin kommer att utvecklas då det knappt eller inte alls har genomgått den malolaktiska jäsningen. Jag förstår att inköpare måste få någon slags indikation på vinernas kvalitet samt att de viktiga journalisterna såsom Parker & Co vill vara första med att komma med kloka åsikter, men i övrigt är primörprovningarna ett kommersiellt jippo, och att läsa alla provningsnoteringar av ofärdiga viner, speciellt doft, övergår mitt förstånd.
Jag tror att de flesta bra egendomar gör bra vin 07 är och att årgången definitivt är bättre än dess rykte, jag minns hur jag läste på Decanters hemsida redan i juli att 07 var en dålig årgång och återigen detta behov av att veta först och bäst... Michel Rolland sade nåt mycket klokt, "ingen kan säga någonting om skördens kvalitet förrän en vecka före skörden", han borde veta om nån.
Hursomhelst jag har jättetrevligt och har provat ett 400-tal 2005
r och 2001
r samt lite annat gott och blandat, glöm inte bort att Bordeaux är Bordeaux...