Min Kanadensiska importör och deras motsvarighet till SB har nu avbokat alla beställningar. En stor förlust för mig personligen eftersom jag sålde mkt i i Kanada. Men jag förstår dom fullt ut - jag skulle gjort exakt samma sak.
Aha, så du säljer till hela Kanada via en importör, trots att det finns separata monopol i de olika delstaterna? Jag har hört nyheter om hur flera av monopolen, bl.a. LCBO i Ontario, har plockat bort alla USA-produkter från hyllorna, och gjort en stor grej av det. Däremot hörde jag att B.C. bara skulle plocka bort produkter från "red states". På sätt och vis känns det som en mer rimlig reaktion, om man alls ska ägna sig åt politisk styrning av sortimentet. Så får väl konsumenterna göra resten.
År av förtroende och goodwill nu upp i rök på mindre än 2 månader. Även om idioten försvann imorrn, kommer det ta åratal, kanske årtionden att reparera brända broar och återställa förtroenden. All jag kan hoppas på att folk kan se nyanser - för nästan ingen av oss små producenter hjälpte dessa fascister till makten. Men, återigen, jag kan inte klandra nån för deras bojkott.
Tuffa tider framöver för oss Amerikanska småproducenter. Blir jag helt av med all export, så blir det svårt att fortsätta.
Även om det här inte är en politik- eller historiadiskussionssajt så måste jag säga att den goodwill som nu raseras i snabb takt, åtminstone vad gäller Europa och övriga västländer, nog är uppbyggd under minst 80-84 år (beroende på om man räknar från andra världskrigets slut 1945 eller från USA:s aktiva stöd med lend lease 1941). Vissa kanske skulle säga 108 år, från USA:s inträde i första världskriget 1917, eller möjligen cirka 150 år, för jag tror att det är ungefär när USA började uppfattades både som rikt ("the gilded age") och samtidigt var "the land of opportunity" för de som immigrerade. Den svenska emigrationen till USA toppade f.ö. på 1880-talet. Och idag röstar USA ihop med Kina och Ryssland i FN, och emot alla världens demokratier. Det går inte att överdriva det skifte som skett.
Precis som du tror jag att det åtminstone delvis skulle ta decennier att återuppbygga goodwillen, om det ens går.
Men då tänker jag i första hand på det allmänna anseendet för landet, dess politiska styre, hur mycket det går att lita på säkerhetsgarantier från USA, och i vilken utsträckning det går att lita på frihandelsavtal med USA. Men om man producerar t.ex. vin, bourbon eller apelsinjuice, så kan nog marknaden komma tillbaka ganska snabbt om USA återgår till vettigare agerande. (Men tyvärr kan det dröja till början av 2029 innan det ens kan ske, oavsett hur opinionen i USA skiftar. Jag är inte säker på att "lame duck"-status efter mellanårsvalet 2026 räcker.) Det kommer långsiktigt troligen att vara värre för bl.a. försvarsindustrin och för vissa delar av IT-branschen, för där tror jag att drivkraften att bli oberoende av USA kommer att finnas kvar under decennier. Dessa företag tappar inte kortsiktigt, för i vissa fall finns det inte så många alternativ idag, men om/när de väl etableras kommer USA-företagen att tappa mycket av sin exportmarknad. Många länder kommer att börja se på amerikanska försvars- och IT-företag som vi sedan några år tillbaka ser på Huawei, tror jag.
När det gäller intresset för viner från USA i Sverige går väl det tillbaka till 1970-talet. Jag vet inte om det exakt rör sig om Judgment of Paris 1976 eller om det var lite tidigare intresset vaknade. En f.d vinprovarfarbror född 1946 nämnde en gång att anledningen till att han och flera vinintresserade i hans ålder gillade just viner från USA, var att det var de första icke-europeiska viner som dök upp i Sverige som faktiskt var bra, och att detta var på 1970-talet. Så ungefär samtidigt som USA var rätt impopulärt i Sverige p.g.a. Vietnamkriget! D.v.s. det här var nog inte viner som sålde med automatik för att man tyckte om USA, utan just för att de var bra, intressanta och hade rätt pris. Så kan nog hända igen, även om skepsisen mot USA finns kvar, d.v.s. det kan finnas en (viss) marknad för bra och intressanta amerikanska viner i Sverige även framöver! Men kanske inte till dagens Napa-priser...