This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Krisman skrev:Var på gutevin i somras. Deras röda vin lukase var riktigt dålig. Det roliga var att vi var 4 sommelierer som åkte dit, och gick nån rundvandring med massa svenssons. På frågan om klimat och den skit druva (Rondo) de använder, står vinmakarn/ägarn och berättar hur bra och delikat druvan är och att de ska odla Pinot Noir. Han påstod också att klimatet inte är några problem för att odla vin i.
HMMM, varför smakar vinet skit då? Och varför odlas nästan inge vin i Sverige då?
Däremot tyckte vi att de hade flera bra destilat. De har en druvrestsprit som de kallar restu, och nån på äpplen som var bra.
Darth Angelus skrev:Har druckit Henric Åkesson, en läskliknande ursäkt till bubbel, vid något tillfälle. Inte så äckligt som en del billiga mousserande, men skräp likafullt.
Ärligt talat, Sverige kan väl knappast vara mycket till vinland. Vi har inga traditioner, erfarenhet eller kunskap om produktion om kvalitetsvin.
ae skrev:åkesson köper väl in utländska druvor/must och gör vinet här. skräp.
Krisman skrev:Och tjänade massa pengar på det så han kunde köpa Rabiega.
vintjej skrev:Jag minns att när Gutevin startade hade de en lista på vilka druvor de skulle odla. Och det var i princip alla (varpå de tappade i trovärdighet direkt).
Hur är det nu då, vilka druvsorter odlar dom?
Krug skrev:Han har nog tjänat en del deg på det. Men Rabiega köpte han väl då han sålde Åkessons? Han sålde ju företaget i samband med att han blev anklagad för att ha mutat lite bolagschefer!
Håkan skrev:Jag har inte provat de sk icewines från Sörmland, men de skall var rätt okej. Tydligen skall även de vita från kullabygden vara drickbara, i övrigt duger inte något ens att koka sås på. Auzone provar med jämna mellanrum nordiska viner, verkar inte vara någon upplyftande tillställning direkt. Kolla www.auzone.se alternativt www.winepunk.net, där skall det nog finnas några provningsanteckningar.
Ja, Henric Åkesson är onekeligen ett skräpbubbel. Vet dock ej varifrån druvorna kommer.ae skrev:åkesson köper väl in utländska druvor/must och gör vinet här. skräp.
Darth Angelus skrev:Ja, Henric Åkesson är onekeligen ett skräpbubbel. Vet dock ej varifrån druvorna kommer.
weezer skrev:kronstam var väldigt betuttad i detta såg jag på DN...
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
weezer skrev:kronstam var väldigt betuttad i detta såg jag på DN...
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=