Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svenska viner

buteljen

Medlem
Verkar som att Immelen vann en stor vinprovning mot utländska viner idag. Grattis! Någon som haft med den i någon blindprovning?
I augusti kommer de tio bästa svenska vinerna ställas mot utländska viner i samma prisklass och kvalitet. Målet är att sätta Sverige på vinvärldskartan.



457486264_8207546339304308_9053412929366061906_n.jpg
 
Verkar som att Immelen vann en stor vinprovning mot utländska viner idag. Grattis! Någon som haft med den i någon blindprovning?




457486264_8207546339304308_9053412929366061906_n.jpg
I Systemets släpp TS Maj fanns Immelen 2022 (489 kr). Blint fann jag det "trixigt" och tillade "svenskt?" (bara svenska viner kan smaka så här illa...).
Det som vann var 2021, som tydligen måste ha varit åtskilligt bättre...
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
For the record, här är resultatet och vilka som satt i juryn.

Resultatet
Medelpoäng alla viner
Placering, Ursprung, Vin, Vingård, Poäng
1. Sverige, Immelen 2021, Kullabergs Vingård, 81,81
2. Frankrike, Louis Jadot Pouilly-Fuissé 2022, Louis Jadot, 81,00
3. England, Classic Cuvée Extra Brut, Langham Culver, 80,81
4. Frankrike, NV Collection Organic Extra Brut, Nicolas Feuillatte, 80,69
5. Italien, Franciacorta Brut, Santa Lucia, 80,63
6. Sverige, Midnattssol, Flädie Vingård, 80,63
7. Sverige, Aniara Renässans 2023, Flädie Vingård, 77,44
8. Sverige, Askesäng 2021, Kullabergs Vingård, 77,31
9. Frankrike, Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre J M Brocard 2021, Chablis, 75,81
10. Portugal, Arinto dos Acores Sur Lie, Antonio Macanita, 75,50
11. Spanien, 2019 Barco del Corneta (Verdejo), Barco del Corneta, 75,25
12. Sverige, Lotima Selense 2021, Lottenlund Estate, 74,44
13. Österrike, Wachauer Liebedich Grüner Veltliner 2022, Veyder-Malberg, 73,38
14. Sverige, Four Barrels Barrique 2023, Flädie Vingård, 72,63
15. Sverige, Aniara Barrique 2019, Flädie Vingård, 71,75
16. Sverige, Mousserande NV 2020, Ästad Vingård, 70,69
17. Sverige, Inkognito, Klagshamns Vingård, 70,69
18,. Italien, Winkl Sauvignon blanc 2023, Winkl, 69,75
19,. Spanien, Terrers Corpinnat Brut Nature 2019, Recaredo, 69,63
20. Frankrike, Bott-Geyl Les Elements Pinot Gris 2018, Bott-Geyl , 69,63
21. Österrike, Weingut Tement Gelber Muskateller Sand & Schiefer 2021, Weingut Tement, 69,50
22. Sverige, Josefinelust ZD 2019, Kullabergs Vingård, 68,94
23. Sverige, Mousserande Vintage 2020, Ästad Vingård, 67,50
24. Sverige, Ebba Renässans Brut 2019, Flädie Vingård, 65,44

Vinprovarna
Raimonds Tomsons, World’s Best Sommelier 2023 (LT)
Pascaline Lepeltier, Master Sommelier (US)
Marc Almert, World’s Best Sommelier 2019 (DE)
Heidi Mäkinen, MW, Master of Wine (FI)
Jamie Goode, Wine Writer, Wine Folly (UK)
Robert Joseph, Wine Writer, Meininger’s Int (UK)
Julia Harding, MW, Master of Wine, Wine Writer at Jancis Robinson (UK)
Piotr Kamecki, President Association de la Sommellerie Europe (PL)
Darrel Joseph, Wine Writer Decanter (SE/DE)
Merete Bø, Wine Writer, Dagens Næringsliv, Sommelier Champion (NO)
Andreas Larsson, World’s Best Sommelier 2007 (SE)
Rubén Sanz Ramiro, Master Sommelier, Wine Director (SE)
Maya Samuelsson, Sommelier Educator, Swesomm (SE)
Janni Berndt Dahl, Chairman of the Swedish Sommelier Organization (SE)
Mats Lindelöw, Chairman of the Wine tasting organization Munskänkarna (SE)
Per Styregård, Journalist, Chairman of SVF, the Swedish Wine Writer’s Guild (SE)
Johan Magnusson, Owner av Magnusson Fine Wine, Appointed valuer for wine and spirits by the Swedish Chamber of Commerce. (SE)
Helena Lindberg, Internationally renowned winemaker (SE)
 

Ozric

Medlem
Man kanske skall prova vinet som kom tvåa för att få lite koll på nivån nu när inte 2021 Immelen finns att få tag på.
Någon som har provat detta?

För att vara lite sådär halvt hjälpsam så är här min tasting note från Cellartracker på Louis Jadot Pouilly-Fuissé 2021:
-
Nose: Some butter and nuts, stone fruit and lemon. Nice dry minerality. Slight fudge and vanilla in the background.

Palate: Good immediate acid on the entry. Light fruit on the mid-palate, and the acid is rounded off by some creaminess. Decently long aftertaste.

91p
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Konstantin Baum provade 21:an för någon månad sedan
Tusen tack!!
Han verkar väldigt överraskad att Immelen är så bra och ger det 90 p. Intressant att han jämför det med Alvarinho. Det har jag nog aldrig hört förut om ett svenskt vin. Sauvignon Blanc brukar väl för det mesta komma på tal när man provar Solaris?
 
Last edited:

Silex

Medlem
Har druckit ett par tidigare årgångar av Immelen och varit imponerad av att ett svenskt vin kan vara såpass bra. Immelen 2019 provade jag det blint i provning med andra svenska viner och då var Immelen var klart mycket bättre än konkurrenterna. Har även druckit 2020 och tyckte även den var riktigt bra. Däremot är det ändå inget vin jag springer och köper för i internationell konkurrens har det nog svårt att stå sig mot viner i samma prisklass. Men ett kul vin att stoppa in i en blinprovning!
 

Magikern

Medlem
Har druckit ett par tidigare årgångar av Immelen och varit imponerad av att ett svenskt vin kan vara såpass bra. Immelen 2019 provade jag det blint i provning med andra svenska viner och då var Immelen var klart mycket bättre än konkurrenterna. Har även druckit 2020 och tyckte även den var riktigt bra. Däremot är det ändå inget vin jag springer och köper för i internationell konkurrens har det nog svårt att stå sig mot viner i samma prisklass. Men ett kul vin att stoppa in i en blinprovning!

2018 brukar väl sägas vara årgången nummer 1 hittills för svenskt vin. Undrar om även Immelen överpresterade detta år. För de gav väl ut 2018, eller?
 

LarsW

Medlem
2018 brukar väl sägas vara årgången nummer 1 hittills för svenskt vin. Undrar om även Immelen överpresterade detta år. För de gav väl ut 2018, eller?
På CT finns Immelen registrerat tillbaka till 2017.
Men alla bilder (inklusive de för 2017) visar olika årgångar från 2018 till 2022 och ingen för 2017.
 

LarsW

Medlem
I Systemets släpp TS Maj fanns Immelen 2022 (489 kr). Blint fann jag det "trixigt" och tillade "svenskt?" (bara svenska viner kan smaka så här illa...).
Det som vann var 2021, som tydligen måste ha varit åtskilligt bättre...

När jag testade 2021 skrev jag " Immelen är nog ett av de absolut bästa svenska viner som jag har testat". 2022 var klart svagare, även om det var bra för att komma från Sverige"

Får väl ändå ses som en positiv utveckling att vi börjar se variationer på våra inhemska viner som är årgångsberoende.
😁
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jamie Goode har lagt upp en video.


Tyvärr rätt intetsägande...
Ja den videon sa inte så mycket, men kul att se när resultatet delgavs!!

Han la ut ett inlägg på insta tidigare som var mer intressant och skrev "Much more to come on Swedish wine over the next week or so!", så förhoppningsvis kommer det lite djupare analyser så småningom!!
 

Nyllet

Medlem
Intressant att Immelen kostar 30% mer än Jadot Pouilly-Fuissé (i samma årgång). samtidigt som Mölstad i artikel på winetable.se säger "Målsättningen har varit att hitta viner i liknande stil och prisläge som de svenska". Då kan man ju fundera på varför man inte väljer någon av trettiotalet Premier Cru-viner från Bourgogne eller Chablis som finns på bolaget just nu i intervallet 4-500 kr.

Jag är ganska oförstående till det stora fokuset på svenskt vin och är rädd att det på lång sikt kommer visa sig kontraproduktivt för svensk gastronomi. Jag hade gärna sett satsningar som istället har någon koppling till vår svenska mat- och dryckeshistoria.

Hur spännande är egetnligen en flaska Solaris från en vinregionen utan historisk förankring eller vinkultur och som dessutom kostar lika mycket som en premier cru bourgogne?
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Intressant att Immelen kostar 30% mer än Jadot Pouilly-Fuissé (i samma årgång). samtidigt som Mölstad i artikel på winetable.se säger "Målsättningen har varit att hitta viner i liknande stil och prisläge som de svenska". Då kan man ju fundera på varför man inte väljer någon av trettiotalet Premier Cru-viner från Bourgogne eller Chablis som finns på bolaget just nu i intervallet 4-500 kr.
Det var förmodligen viktigare med liknande stil och kvalitet än priset? 1er Cru vinerna borde vara ett snäpp bättre än ett village vin?
Jag är ganska oförstående till det stora fokuset på svenskt vin och är rädd att det på lång sikt kommer visa sig kontraproduktivt för svensk gastronomi. Jag hade gärna sett satsningar som istället har någon koppling till vår svenska mat- och dryckeshistoria.
På vilket sätt skulle fokuset på svenskt vin vara kontraproduktivt för svensk gastronomi? Man kan ju numera dricka Wollmers egengjorda Solaris på deras tvåstjärniga restaurang, och de har fortfarande kvar stjärnorna 🤪
Hur spännande är egetnligen en flaska Solaris från en vinregionen utan historisk förankring eller vinkultur och som dessutom kostar lika mycket som en premier cru bourgogne?
Inte speciellt spännande alls, mer kul att prova.
Men tycker du likadant om engelsk vinindustri?
 

Nyllet

Medlem
Det var förmodligen viktigare med liknande stil och kvalitet än priset? 1er Cru vinerna borde vara ett snäpp bättre än ett village vin?
Det är det som är min poäng. Jag tycker det känns mer rimligt att välja viner i liknande stil och pris och vid en provning försöka bedöma kvalitet, som Mölstad uttryckt att målsättningen var.

På vilket sätt skulle fokuset på svenskt vin vara kontraproduktivt för svensk gastronomi? Man kan ju numera dricka Wollmers egengjorda Solaris på deras tvåstjärniga restaurang, och de har fortfarande kvar stjärnorna 🤪

Att det kan göra det svårt för andra spännande initiativ att ta plats och få möjlighet att växa och utvecklas. Jag tycker att Magnus Nilsson är ett bra exempel på någon som gör något spännande och nyskapande som har möjlighet att utveckla svensk matkultur med sin cidersatsning. Är inte det roligare än en Vollmers-solaris? Men vad vet jag, förhoppningsvis har jag fel:)

Inte speciellt spännande alls, mer kul att prova.
Men tycker du likadant om engelsk vinindustri?
Jag har inte någon direkt åsikt om engelsk vinindustri då jag inte vurmar för den engelska gastronomin men engelsmännen bottnar väl iallafall mer i vinkulturen? De kan ju också odla "riktiga" druvor och jag tycker att det är mer intressant att jämföra ett engelskt mousserande på PN och Chardonnay med en Champagne än vad det är att jämföra en svensk solaris med en Pouilly-Fussé.

Mjöd, mumma och julmust? 🙄🤔 🤷‍♂️
Sprit, öl, cider?
 
Toppen