Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svenska viner

Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Nu har Jamie Goode lagt upp sina intryck från Sverigebesöket på www.wineanorak.com . Kul läsning!

Högsta poäng av honom fick två tank samples. Någon som träffat på Jesper Friberg?

Jesper Friberg Skoksbryn 2023 (tank sample)
Cabernet Cortis, Rondo and Solaris. The red grapes had 10 d carbonic before pressing, while Solaris was direct pressed. Wonderful bright nose is reductive in a nice way. Bright raspberry and cherry fruit with lovely spicy detail. Raspberry and cherry fruit with a bit of silkiness. So expressive. 94/100

Jesper Friberg Urskog 2023 (tank sample)
80% Rondo, carbonic maceration, 20% Solaris. Bright and vibrant with nice bold blackcurrant and cherry fruit with good purity. Supple and bright with good weight. Fresh and balanced. 93/100
 
Last edited:

MarkusJ

Medlem
Nu har Jamie Goode lagt upp sina intryck från Sverigebesöket på www.wineanorak.com . Kul läsning!

Högsta poäng av honom fick två tank samples. Någon som träffat på Jesper Friberg?
Ah fan va kul! Känner Jesper och skulle hälsat på i somras men sjukdom kom ivägen. Var något år sedan, men har provat Strandäng som är ett härligt sommarvin, och Urskog som jag smakmässigt trodde skulle anspela mer på sitt namn men som var rätt josigt. Kom på att jag också hade med Fjälltopp på en blindprovning (som enda svenska vin), och det var några som iaf tyckte att det var det bästa svenska vita de provat.
 

Magikern

Medlem
Ah fan va kul! Känner Jesper och skulle hälsat på i somras men sjukdom kom ivägen. Var något år sedan, men har provat Strandäng som är ett härligt sommarvin, och Urskog som jag smakmässigt trodde skulle anspela mer på sitt namn men som var rätt josigt. Kom på att jag också hade med Fjälltopp på en blindprovning (som enda svenska vin), och det var några som iaf tyckte att det var det bästa svenska vita de provat.

Har hört lite rykte om en svensk odlare som gör bra grejer eftersom vinerna växer i ca. 50 graders lutning i rakt sydläge. Kan det ha varit Jesper?

Är det inte Jesper så kollar jag upp närmare hur som helst.
 
Toppen