This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja, fegt att inte köra en hel meny med vitpang Till rätten - stekt, lättrimmad gös från Hjälmaren med grillade primörgrönsaker, karamelliserad crème-fraiche och rökt smör om min källa stämmer - hade en chardonnay av det lite fläskigare slaget suttit som en smäck, och där har vi ju något SA kan leverera. Synd att de inte låter forumet välja vin inför såhär viktiga tillfällenDe hade ju också bestämt att inte äta rött kött då Sofia är en så kallad Stockholmsvegetarian. Samtidigt som de prompt skulle ha rött vin.
Rekommendationerna härifrån har ju en tendens att dra iväg en smula. Det hade väl föreslagits något i stil med Clos du Mesnil på magnum och La Tâche, som tömt även det kungliga kassavalvet givet antalet gäster...Synd att de inte låter forumet välja vin inför såhär viktiga tillfällen
En ultraortodox som jag kan inte låta bli att undra vad detta är. Lätt bränd syrad grädde?karamelliserad crème-fraiche
Jag hade absolut tänkt att prova men hade gärna provat ett mer seriöst vin gjort med metoden. En sydafrikansk Pinotage för strax över hundralappen är mest troligt väldigt medioker, men möjligen kan man få en idé kring hur vintypen smakar i bästa fall.Det här låter som när Coca Cola bytte ut sitt sötningsmedel Aspartam mot Stevia. Spännande!
Någon som kommer att prova?
Jag hade absolut tänkt att prova men hade gärna provat ett mer seriöst vin gjort med metoden. En sydafrikansk Pinotage för strax över hundralappen är mest troligt väldigt medioker, men möjligen kan man få en idé kring hur vintypen smakar i bästa fall.
Visst, men jag är nog hälsosamt skeptisk till metoden än så länge. Nytänk är dock alltid intressant, men det är ju säkert inte mycket mer än någon promille av alla nya "uppfinningar" som leder till innovationer, kanske är det ännu färre till och med, har ingen statistisk koll.Det kanske inte ligger så långt bort i tiden, om det blir en metod som flera kommer att tro på.
Har ingen koll, men med tanke på att många "naturviner" klarar sig helt utan svavel så borde ju denna metod inte nödvändigtvis vara sämre i alla fall. I övrigt så har jag inte så bra koll på vinkemi, så det du säger kan jag inte motsäga.Än så länge känns det ju lite som kuriosa, men å andra sidan så har man ju använt körsbärsträ i vintillverkning så varför inte prova andra varianter?
Jag undrar dock hur det kommer att påverka vinets smak i det långa loppet om man betänker att svavel har en viss påverkan när det kommer till oxidativa/reduktiva toner. Kommer dessa försvinna i så fall eller öka? 3 mg/liter svavel låter märkligt lågt i mina öron; sist jag såg en siffra på hur mycket svaveldioxid som bildas vid jäsningen var det 5-15 mg/liter, om jag inte minns helt fel... Men de kanske har en jäststam som inte bildar mycket alls.
Jag är knappast expert på det området heller, det är snarare olika artiklar och böcker som jag har tagit mig igenom. Jag ser fram emot att få en åsikt från någon av våra vinmakare här på forumet!Har ingen koll, men med tanke på att många "naturviner" klarar sig helt utan svavel så borde ju denna metod inte nödvändigtvis vara sämre i alla fall. I övrigt så har jag inte så bra koll på vinkemi, så det du säger kan jag inte motsäga.
Tja, om smaken på Pinotage påverkas är det ju svårt att tro att det blir något annat än till det bättre? Normalt är väl det bästa omdöme man kan ge en Pinotage att den inte alls framstår som en Pinotage?Smaken skall dessutom påverkas, men inte negativt enligt producenten, utan det påstås snarare ge en positiv extra dimension. ...
Ett vin finns att hitta på Systembolaget från producenten KWV där denna tillverkningsmetod har använts. Jag är i vilket fall som helst sugen, även om vinet ifråga verkar vara en relativt enkel pinotage.
Nu svävar min fantasi och tanke iväg. Tänk om mänskligheten en dag kunde få fram ett vin MED koffein!löven används för att göra ett rött te som är koffeinfritt
1/2 av det du provade igår pekar ju inte riktigt i den riktingen.Sydafrika är ett grymt intressant vinland, dessutom blir vinerna bara bättre och bättre för varje år som går sedan apartheid gick i graven. Priserna är generellt väldigt låga fortfarande med få undantag, men det är tydligt att det inte kommer att förbli på det viset särskilt länge till med tanke på hur mycket bra vin som dyker upp med jämna mellanrum.
1/2 av det du provade igår pekar ju inte riktigt i den riktingen.
Priserna är låga, visst, men det är lönerna till vingårdsarbetarna också.
(2011/12 tjänade dom knappt 6£/dagoch 2013 fick dom minimum 8£/dag).
Dom lönerna kan inte ett vinland i Europa mäta sig med utan att vara olagliga.
Vill absolut inte kritisera dig @Mattias S utan bara slå ett slag för dom som gör jobbet och att vi inte glömmer varför priserna ibland skiljer sig åt från en kontinent till en annan.
Vill inte att vi skall sluta köpa t.ex Sydafrikanskt eller Chilenskt men att vi ibland reflekterar lite vidare än bara pris och vinets kvalitet. En del producenter ( såväl i Sydafrika som i andra länder ) väljer att betala sina arbetarer långt mer än minimilönen och borde få cred för detta och slippa att jämföras strikt prisvärdesmässigt mot sina konkurrenter.
I sann liberal anda så håller jag med om (big time) att vi borde avskaffa monopolet av flertalet skäl, men jag tror inte att utbudet av lågprisviner kommer att bli mindre på en fri marknad med vin i varje kiosk runt hörnet. Jag tror att utbudet kommer att spegla det majoriteten väljer att köpa, i alla fall i vanliga butiker, så diverse bibbar lär vi nog inte bli av med i första tagetÄnnu ett skäl till att avskaffa Monopolet. De subventioner och kränger för mycket slavlöne-boxar.