Vinprovning på operaterassen i Stockholm ikväll, tema Sydafrika. Några tips? Någon som ska dit?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Låter spännande men lite för långt att åka. Ser framemot en trevlig rapport från dig. Hoppas du får chansen att prova all rolig chenin blanc av producenten Mullineux!Vinprovning på operaterassen i Stockholm ikväll, tema Sydafrika. Några tips? Någon som ska dit?
Låter spännande men lite för långt att åka. Ser framemot en trevlig rapport från dig. Hoppas du får chansen att prova all rolig chenin blanc av producenten Mullineux!
Låter som en bra kväll!Mullineux var en besvikelse! De hade bara med sig tre viner, var av en av vinerna, Granite var slut efter fem minuter.
Men jag har sagt det förut, deras viner är bra! Provade Syrah 2014, och den håller absolut ihop lika bra som tidigare årgångar.
Ska försöka mig på en större sammanfattning i veckan när jag inte är på lyset tror att jag provade 42 viner ikväll!
Hur sjutton gick den etiketten genom SBs censur?2013 Spioenkop Riesling
Vapen, bergssluttningar och militär historia är väl helt enkelt inte lika läskigt som lättklädda damer, typ.Hur sjutton gick den etiketten genom SBs censur?
Har sneglat på flaskan och inser nu efter din smaknot att jag kommer tjäna både tid, lever och pengar på att skippa det. Tack!2012 Kaapzicht Steytler Vision
Visa bifogad bild 8049
Kändes som det var dags att se till att denna tråd kommer upp till ytan igen. Har självklart druckit en del Sydafrikanskt under sommaren, men inte testat så mycket nytt. Därför var det kul att se en nyhet som jag inte testat någon årgång av tidigare i ena Augustisläppet.
Doft: mörk röd frukt, ceder, charkuterier
Smak: Plommon, körsbär, svarta vinbär, charkuterier, ceder, kaffetoner.
Doft som påminner om norra rhone. Dekanterade vinet i cirka 2 timmar och till en början är det ett ganska slutet vin, med svarta vinbär, charkuterier och ceder som dominerar och ackompanjeras av försiktiga kaffetoner. Drack vinet under cirka 5 timmar och efter ett tag så börjar vinet sakta men säkert förändras. Fram träder en klart sötare röd frukt som står i centrum (plommon, körsbär och svarta vinbär), fattonerna av ceder och kaffe är inte lika tydliga även om de finns där, även de rökta charkuterierna tar ett steg tillbaka. Det finns tillräckligt med syra i vinet för att det inte skall kännas syltigt. Slutbetyget blir 88 poäng. Ytterligare ett bra SA vin där den söta Pinotage frukten tog över mer och mer ju längre kvällen gick.
Verkar ju som att du haft en hygglig resa trots missat vinfokus.Klart bäst av dessa var Klein Constantia Vin de Constance 2013 som ingick i vinpaketet på La Colombe. Ett fantastiskt sött vin. Jag ser att 2011:an finns på Systembolaget. Någon mer som provat?
Har enbart provat 09:an och gillade det skarpt, men det saknade ändå något i jämförelse med de bästa sötvinsupplevelserna jag har hunnit med i form av sauternes, tokaj samt söt chenin blanc och riesling. Behöver prova mer känner jag och framför allt inte förvänta mig att det ska smaka något helt annat än vad det är.Jag var i Sydafrika i början på månaden och eftersom det var en familjeresa låg inte fokus på viner men det blev en hel del olika viner ändå, närmaste bestämt 16 olika viner.
Klart bäst av dessa var Klein Constantia Vin de Constance 2013 som ingick i vinpaketet på La Colombe. Ett fantastiskt sött vin. Jag ser att 2011:an finns på Systembolaget. Någon mer som provat?
Jag drack dessutom ett par bra mousserande: Genevieve Blanc de Blancs 2012 (också på La Colombe) samt Constantia Uitsig Blanc de Blancs 2008. Båda hade lätt kunnat misstas för hyggliga champagner, särskilt Constantia Uitsig 2008:an som påminde om Dom Pérignon på näsan. Däremot var den rätt enkel i munnen - jag borde ha köpt med mig en för att ha med på någon blindprovning här hemma.
Av de vita och röda stilla vinerna var nog Russel Hamilton Chardonnay 2016 och Tokara Cabernet Sauvignon Reserve Collection 2013 bäst.
2009 Klein Constantia Vin de Constance
Äntligen är oskulden tagen! Riktigt gott vin som fungerade perfekt till lite Créme Brulée. Massiv intensitet med skön sötma och frisk syra. Aprikos, persika, apelsinmarmelad, ett uns vanilj och acaciahonung dominerar i näsan. Hittar tyvärr inte så mycket mer vilket blev lite av en besvikelse. Hade så gärna hittat lite andra roliga drag som hade bidragit till lite mer komplexitet. En bra Sauternes eller Tokaj brukar helt enkelt vara roligare på något vis och så även söt Chenin Blanc. Allt som oftast åtminstone. Jag saknar nog den där härliga botrytistonen misstänker jag.
Nu låter jag möjligen negativ, men det är inte sant. Vi pratar såklart om ett underbart härligt vin, väl värt att prova och som jag gärna dricker igen. Jag kan dessutom tänka mig att det skulle må väldigt bra av att få åldras en del för komplexitetens skull. Redan idag så delar jag dock ut 91p, vilket inte är fy skam trots allt.
Har inga kvar i källaren längre (tyvärr), men jag har alltid gillat den. Dessutom vinner den mycket på lagring.Klart bäst av dessa var Klein Constantia Vin de Constance 2013 som ingick i vinpaketet på La Colombe. Ett fantastiskt sött vin. Jag ser att 2011:an finns på Systembolaget. Någon mer som provat?