Tror att det kan vara mer relevant att kontakta Kronofogden när det gäller ett sådant här ärende, och fråga dem om det går att begära handräckning. Det kanske kan vara värt en liten avgift att jävlas med dem när det tagit så här lång tid. Nyckelfrågan, som jag är inte tillräckligt juridiskt kunnig för att avgöra, är vem som har äganderätten till godset där det ligger: avsändaren eller mottagaren. Om det skulle vara avsändaren kan nog speditören ha en s.k. retentionsrätt, d.v.s. rätt att kvarhålla lös egendom som tillhör den som är skyldig dem pengar tills de fått betalt för sina tjänster. Nu får jag dock intrycket av de arga inläggen, att vinerna är betalda i förskott, vilket väl är standardvillkoren vid distansförsäljning av våtvaror till privatkunder. Jag tycker att det verkar rimligt att anta äganderätten övergår när full betalning har erlagts, d.v.s. att flaskorna ägs av mottagaren och inte av avsändaren, men säker är jag alltså inte.
Jag vet inget om Bring som företag, men en fundering är om de mest sköter transporter mellan företag. När företag köper av varandra, sker detta ju mest via faktura - i Sverige ofta med 30 dagars betalningstid. I de fallen har således nog inte äganderätten gått över från säljare till köpare när speditionsföretaget befattar sig med varorna. I den situationen kan jag förstå om det är branschpraxis att hålla på godset, för då är godsets ägare samma som den som är skyldig speditören pengar. Men om flaskorna redan ägs av mottagaren, verkar det rimligt att speditören inte har någon retentionsrätt, eftersom det är lös egendom som ägs av tredje part. En mycket välvillig tolkning kan vara att de inte insett hur ägandeförhållandena till godset ser ut, en lite mindre välvillig är att de inte förstått vilka villkor som måste vara uppfyllda för att man ska ha retentionsrätt, eller rentav inte brytt sig om att undersöka.
Sedan får man ju inse att om Bring inte har fått betalt, kan man kanske inte begära att de ska leverera saker hem till en, utan det handlar enbart om att de är skyldiga att fysiskt lämna över varorna där de finns. Kostnaden för att få hem sakerna får man sedan kanske kräva tillbaka av säljaren.
Återigen - kolla med Kronofogdemyndigheten, och poängtera att det är betalda saker.
Undrar förresten om Bring har tillstånd att hantera tiotusentals flaskor vin i månad ut och månad in? Att ifrågasätta det utifrån svensk alkohollagstiftning kanske däremot inte är det mest effektiva sättet att få tillbaka flaskor, då kanske de hamnar i något tullskjul eller polisgarage istället...