Från rata.se:
Slutet nära?
Har haft en affärsrelation med Sydafrikanska vinklubben då jag hjälp dem att skriva deras Nyhetsbrev sedan april 2011. Jag har varit nere på plats två gånger och sett verksamheten. Nu har deras nyckelperson, Åke Andersson, hoppat av och kvar är bara grundaren Gustav Andersson, vilket troligen innebär att detta är slutet på det hela. Jag har själv köpt och fått hem ca 500 viner sedan juli 2009 så det känns tråkigt att det ska sluta såhär. Det finns en leverans kvar i Tyskland, enl. uppgift intullad och klar. Det vore bra om man på något sätt också kunde avsluta denna innan konkursen är ett faktum. Min personliga tolkning av händelseförloppet är att man startat en verksamhet som fungerar så länge pengar rullar in (jmf pyramidspel) men som kraschar så fort en störning uppstår, vilket det gjorde för SAV i höstas i samband med uppgraderingen av hemsidan, då det inte gick att beställa för många medlemmar under ett antal veckor och kapitalflödet sinade, i kombination med att man skickat för många småförsändelser (Bring tar betalt per låda oavsett om den innehåller 1 eller 12 fl...) under hösten. När så medlemmarna fick vänta på sina ordrar så slutade man beställa och så rullade det på mot krasch.
http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-about14.html