Visst är större andel av systembolagets sortiment så, det rör inte mig. Matbutikerna skulle överta en del av allt det, men bara den andel som de kan omsätta tillräckligt fort, hyllplats är förknippad med en kostnad. Sen kommer butikskedjorna att profilera de ägna vinerna/märken som de knyter till sig. Hursomhelst blir det ett kolossalt utarmning av utbudet om SB försvinner - tro inte annat!
Jag tycker att du är lite väl kategorisk och jag tror inte alls att ditt scenario är så självklart. Att kedjorna kommer profilera egna varumärken är väl självklart, det gör dom ju med alla andra varukategorier. Men det går ju fortfarande att köpa Scans falukorv på en liten icabutik i Vimmerby (eller annan valfri småort). Tror inte att det gör konsumenten så mycket om man köper bulkvin med avsändare ICA jämfört med nuvarande läge där man köper bulkvin med avsändare vinfariken i Simrishamn för den delen heller.
Tror inte alls på din teori om att man lagerhållning av den andel man har omsättning i kommer leda till ett utarmat utbud. Kolla in folkölshyllan i en genomsnittlig Ica Maxi-butik.
Jag tror att ett avskaffat alkoholmonopol skulle leda till ungefär samma tillgänglighet för genomsnittssvensken men bättre möjligheter för dryckesnördar att komma över spännande alkoholhaltiga drycker. Priserna blir nog sannolikt något högre för kvalitetsdrycker som finns i högre volym, men det tycker jag gott att det är värt.
Tror dock inte på någon förändring under det närmaste årtiondet iallafall. Det är ju fortsatt samma läge sedan Rosengrendomen även om Systembolaget idkar lobbyverksamhet och politikerna har vaknat till något nu när frågan är het, men jag tror inte att man kommer kunna tajta till lagstiftningen utan att EU sätter ner foten.