Här finns monopolets pressmeddelande:
https://press.systembolaget.se/wp-c...t-skickar-stamning-till-winefinder-190116.pdf
Komplettering: det stod visst mer här:
https://www.systembolaget.se/marknadsforing-alkohol
Vid en hastig anblick verkar det som att Systembolaget har missförstått sin roll, vilket inte är första gången. Systembolaget AB är statligt företag med uppgift att sälja sprit, bag-in-box m.m. De är ingen myndighet och har ingen som helst uppgift att utöva någon tillsyn. Sedan har de tolkat sitt upplysningsuppdrag från ägaren på så att de lägger en massa miljoner på självförhärligande propaganda, uppenbarligen med bolagsstyrelsens goda minne. Det är dock inte samma sak.
Om de (d.v.s. någon ledande företrädare för bolaget) tror att något är olagligt på riktigt, d.v.s. utgör ett brott som strider mot svensk lag, får man göra på samma sätt som alla andra: göra en polisanmälan och hoppas på att detta leder till en brottsutredning, att åklagare kopplas in o.s.v. Det har de tydligen inte lyckats med mot Winefinder, fast de har försökt i flera år.
Många kan nog vara förvånade över att Systembolaget avser att gå till
Patent- och marknadsdomstolen med ett ärende, om de tror att brott har begåtts. I nuläget har de dock bara skickat ett hotbrev till en utländsk (men svenskägd) konkurrent*. Eftersom de inte är en myndighet och saknar tillsynsansvar, kan man uppfatta detta som något av "maffiatakter", som mer passar in i privatägd amerikansk företagskultur. Man kan undra om ägaren staten verkligen tycker att de statliga företagen ska ägna sig åt stämningar av utländska företag?
* Egentligen är inte Winefinder en konkurrent till Systembolaget, eftersom distansförsäljning från Danmark utgör
import till Sverige, medan Systembolaget bedriver
detaljhandel i Sverige. Men SB uppfattar dem uppenbarligen som konkurrenter.
Nåväl, deras pressmeddelande är något oklar avseende för vad de tänkte sig stämma Winefinder, och med vilken rättslig grund. ("Genom avgöranden i EU-domstolen och finska Högsta domstolen blir det än mer tydligt att Winefinders verksamhet är olaglig" är inte särskilt tydligt, eftersom Rosengrendomen i EU-domstolen gjorde nätförsäljningen i Winefinder-form möjlig.) Det måste dock rimligen handla om ett "mål om otillbörlig eller vilseledande marknadsföring" som Systembolaget vill driva. Enligt domstolens information inleds dock många mål genom ett överklagande av ett beslut som en myndighet, t.ex. Patent- och registreringsverket, har meddelat. Då innebär det att en tillsynsmyndighet vill utsätta ett företag för en avgift, varefter företaget överklagar till en domstol som får avgöra ärendet.
För att få grepp på tillämplig lagstiftning har jag hamnat i
Marknadsföringslagen (2008:486 i sin aktuella lydelse per 2019-01-02) i kombination med
Alkohollagen (2010:1622).
I Marknadsföringslagen hittar jag:
23 § En näringsidkare vars marknadsföring är otillbörlig får förbjudas att fortsätta med denna eller med någon annan liknande åtgärd.
26 § Ett förbud enligt 23 § ... ska förenas med vite, om det inte av särskilda skäl är obehövligt.
Och i Alkohollagen:
7 kap 1 § Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol.
7 kap 8 § Ett handlande som strider mot 1-6 §§ ... ska vid tillämpningen av 5, 23 och 26 §§ marknadsföringslagen (2008:486) anses vara otillbörlig mot konsumenter och, i fall som avses i 2 §, även mot näringsidkare.
Således vill Systembolaget, som jag tolkar det, att Winefinders marknadsföring ska anses vara otillbörlig mot konsumenter eftersom de hävdar att det är är lagligt att köpa från dem. Systembolaget vill därför rimligen att Winefinder ska förbjudas, vid vite, att fortsätta att hävda detta?
Nu kommer dock det jag inte förstår. I Marknadsföringslagen står det:
47 § En talan om förbud eller åläggande enligt 23, 24 eller 25 § får väckas av
1. Konsumentombudsmannen,
2. en näringsidkare som berörs av marknadsföringen, eller
3. en sammanslutning av konsumenter, näringsidkare eller löntagare.
Jag kan därför inte riktigt se att Systembolaget AB har möjlighet att föra talan. Det är i första hand myndigheten Konsumentombudsmannen som ska föra talan (47 § 1) och i andra hand en sammanslutning av konsumenter (47 § 3). Som aktiebolag är ju Systembolaget AB en näringsidkare, och de berörs inte av marknadsföringen. Alkohollagen 7 kap 1 § talar ju om marknadsföring mot konsumenter (ej näringsidkare), och det är enbart 7 kap 2 § (som handlar om gåvor/varuprover) som kan anses vara otillbörlig mot näringsidkare. Eller så är det jag som missförstår vad 47 § 2 säger. Min tolkning är dock att aktiebolag/näringsidkare alltså inte kan stämma andra bolag/näringsidkare i Patent- och marknadsdomstolen lite hur som helst.
Att Systembolaget skickar egna hotbrev, måste rimligen betyda att de inte har lyckats övertygat Konsumentombudsmannen, d.v.s. den ansvariga tillsynsmyndigheten, att driva ärendet. Frågan är då om de verkligen kan driva detta ärende vidare och få domstolen att ta upp den. Vi får förmodligen se.
Om de skulle lyckas driva ärendet vidare, så uppstår nästa intressanta juridiska fråga. Menar Systembolaget verkligen att Patent- och marknadsföringsdomstolen ska betrakta Winefinders marknadsföring som otillbörlig, genom att uttala sig om att den är olaglig? Straff vid försäljning i strid med Alkohollagen regleras bl.a. i 11 kap 3-4 §§. Inga fällande domar finns mot varken Winefinder eller något annat företag med motsvarande upplägg (d.v.s. utlandsbaserat) som säljer mot Sverige. Jag ställer mig minst sagt tvekande till om Patent- och marknadsdomstolen skulle ta på sig att göra en bedömning som ska göras av en annan domstol (vanlig tingsrätt) efter åtal, i ett sådant här mål! De verkar hänga upp det hela på Alkotaxi-målet i Finland, som för övrigt inte är särskilt färskt, och som alltså gäller finsk lagstiftning i en finsk domstol. När Alkotaxi-målet har tagits upp i svensk förbudsdebatt av IOGT-NTO m.fl. har det gällt påstående om att Sverige
kan förbjuda nätvinhandeln, d.v.s. att det skulle vara möjligt att
ändra svensk lagstiftning i den riktningen utan att det strider mot EU-bestämmelser. (Ett mycket tveksamt uttalande.) Flera utredningar har tittat på detta utan att det lett till ändrad lagstiftning. Att påstå att en dom i Finland däremot skulle innebära att befintlig svensk lag förbjuder andra saker än tidigare, framstår för mig som ett helt bissart resonemang. Patent- och marknadsdomstolen kan ju rimligen inte "fälla" marknadsföring för att Systembolaget påstår att Winefinders försäljning
kunde ha varit olaglig om Sverige hade annan lagstiftning???
Jag tror alltså att det här kan komma att bli ett präktigt juridiskt magplask för Systembolaget. Förutom att ägaren staten (regeringen) borde börja fundera på vad de egentligen sysslar med.
Jag ska avsluta med att säga att jag inte är jurist, och att mina erfarenheter av domstol är begränsad till några år som nämndeman i tingsrätt och förvaltningsdomstol (då fortfarande länsrätt) för ett antal år sedan. Så jag kanske har missförstått saker.