SV: Systembolaget nekar leverans pga för bra vin?
Det här pekar på ett av de stora problemen med Systembolaget. Bristen på insyn. Genom att driva det som ett AB istället för en myndighet så behöver man inte ge tillgång till all information som en myndighet måste hålla offentlig. Jag skulle vilja läsa interna mail, beslut för upphandlingar, brevväxlingar både kring detta fall, opinionsbildningen, kontakter med föreningar som IOGT/NTO, Alkoholpolitiskt Forum, kostnader för PR-avdelningen, fakturor med mera.
Alternativt som en uppmaning till anställda på Systembolaget som känner till fakta Om NÅGOT av det som insinueras i artikeln är sant, utnyttja er medborliga rätt (samt skyldighet) och meddela en journalist. Inte en vinskribent utan en grävande journalist. Om det inte är sant så gäller samma uppmaning till Systembolaget, lägg papperna på bordet, varför tog det sådan tid att häva ordern, avsaknad av kommunikation etc. Att sopa det under mattan kommer bara förstärka bilden av att någon är felaktigt hanterat.