Vino fino
Medlem
Jag tycker att du har fel här, faktiskt på varje punkt. För det första "lyssnar" inte SB på marknaden.Jag tycker att bolaget har blivit sämre sedan de började lyssna på vad "marknaden" vill ha i högre utsträckning än förr, då den tyvärr består av en majoritet BiB-kramare och russinvinsälskare. Felet med att lyssna på dessa är att de inte bryr sig om ett brett kvalitativt utbud, vilket vinnörden gör i större utsträckning. Ett monopol är ju världens chans att helt frångå en marknadsanpassning och istället satsa på ett objektivt genomtänkt utbud med största tänkbara bredd som passar "alla". Jag gillar inte monopol, men det är ännu värre med ett marknadsanpassat dito då det helt tappar sin relevans tyvärr.
Till viss del så är det just den breda massan bolaget måste hålla fast vid för att hålla opinionen i schack som tyvärr fortfarande tycker att monopol är något bra. När vi vinnördar alienerar oss mot bolaget istället för att fokusera på felkällan (monopolet) som i detta fall så gör vi det tyvärr bara lätt för dem, vilket möjligen redan har börjat visa sig i utbudet via uppenbara försämringar. Jag menar, det går inte ens att hitta ett enda vitt dugligt bdx-vin i standardsortimentet i dagsläget just för att intresset från konsument har minskat.
Jag tror att utbudet skulle anpassas mer för oss om vi valde att bry oss mer och inte bara överge den enda butikskedja vi har istället för att göra det bästa av situationen och se till att motarbeta felkällan, dvs monopolet istället.
- De hittar på nya viner (sockrade) med hänvisning till fokusgrupper. Att lansera sådana är inte att lyssna på marknaden, det är att skapa en marknad. Dessa viner fanns inte på någon marknad innan SB satte igång med sitt missionerande.
- De krymper sitt utbud genom att hänvisa till de produkter som säljer mest och ta bort andra, vilket heller inte är att lyssna på marknaden utan snarare att rationalisera för sin egen vinning.
- Genom lanseringsplaner förstärker de tidigare beteenden och fortsätter göra utbudet lika snävt som tidigare
Sen vad gäller monopol och SB, så har du också fel. Om vi måste ha ett monopol så finns det många andra som sköter sitt uppdrag bättre. Just Systembolaget är sämst i klassen och det är det som är huvudargumentet. SB försöker i sin propaganda hela tiden försvara sig i egenskap av ett monopol, men vi ska inte acceptera det argumentet utan i sådana fall hänvisa till andra monopol som sköter sig.
Och det är knappast vi vinintresserade som kapat utbudet av vit Bdx--- det har gjorts av SB, genom sitt agerande (de två sista punkterna som jag nämner ovan). SB är inne i en ond cirkel, och dynamiken har skapats av dem, inte av "marknaden" eller av hur vinintresserade konsumerar.