SV: Systembolagets basutbud.
foppa skrev:
varför är det ett självändamål för dig att personalen ska vara så kunnig och få bra betalt?
bra betalt=dyrare viner
om du redan är så kunnig att du ändå inte behöver tala med pöbeln av systembolagsanställda så vet du ju redan vilka som kan något och som är intressanta att tala med och på vilket bolag de arbetar... eller?
Sen att det finns andra skäl till att vilja ha en avreglering och som jag kan hålla med om är bra, det är sant. Men viljan att samtliga drönare till personal ska ha högre lön och vara mer utbildade det behovet ser inte jag.
Jaja, jag tar det som att det var riktat l mig då.
Menar du på allvar att du hellre ser att det går en mängd anställda och slavar för minimilön för att du ska få köpa billigare alkohol? Det var fan det mest egoistiska om människofientliga jag läst på länge! Naturligtvis är anledningen till att jag vill se en kunskapsökning och en löneökning att man på sikt ska få en kunnig och engagerad personal som inte bara stämplar in varje morgon, sitter i kassan och är sur och dryg och däremellan inte ids svara på kundernas frågor, utan i vanlig trött anda visar folk till den mest populära boxen. Systembolaget arbetar på en servicemarknad, varför är det så oerhört provocerande att begära att företaget ska ge service? Och som du skriver foppa "viljan att samtliga drönare till personal ska ha högre lön och vara mer utbildade det behovet ser inte jag", nähe... Det var ju tråkigt. Högre lön för kunnig personal är en del i det naturliga urvalet på en arbetsplats. När det börjar anställas kompetent personal som är villiga att stanna i företaget för att de älskar att ge bra service, brinner för produkterna och dessutom får en lön som de faktiskt kan leva på, så kommer de gamla bromsklossarna som bara driver runt och stjäl energi att antingen sluta självmant eller tänka om.
Och vad du än tror så är detta inte egoistiskt betingat för mig, jag vet för det mesta vad jag vill ha då jag kliver in i en butik. Men tänk på alla därute som inte har kunskapen men som har ett intresse. Svensken är ju en jävligt underlig person, vi vill smälta in och inte sticka ut, så när en intresserad person kommer in på ett bolag med en fråga och bemöts med ett intetsägande svar och en generell viftning mot boxberget så står de inte på sig, de tar vad alla andra dricker och går hem och är besvikna.
Systembolagets uttalade målsättning är att främja "Kvalitet före Kvantitet", någonting som ingen som skriver i den här tråden kan hävda att de på något sätt gör. Istället gömmer de sig bakom en 'kunden vill ha' mentalitet, och tar in box efter box och skitvin efter skitvin. Vilket är tragiskt, då om bara kunskapen och viljan finns hos personalen så är det väldigt enkelt att styra en kund till att prova någonting nytt och något lite dyrare, och därmed bättre i kvalité.