Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets försäljningsstatistik 2021

Wintermute

Medlem
Tjoho! Nu har 2021-siffrorna kommit!
Picture1.png

Volym per huvudkategori.
Picture2.png

Förändring från ett år till nästa. Om man vill sätta etiketter på år, kanske det blir så här:
2018: Den varma sommaren; Mousserande och Rosé ökade kraftigt.
2019: Ett ganska vanligt år; Mousserande och Rosé gick tillbaks mycket av förra årets ökning
2020: Covid-året; Allt ökade mer än 5%. Semesterrosé köptes på bolaget i stället för på semesterorter.
2021: ???-året; Mousserande ökar med med >10% övrigt står hyfsat stilla. När vi förstår varför kan vi sätta etiketten på 2021!
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Om det var Mousserande som stack ut under 2021 behöver vi gräva djupare just där.
Picture0.png

Utvecklingen för bubbel (sålda liter) under de senaste 13 åren för de 8 största regionsbeteckningarna + övrigt. Det tycks som att Prosecco-trenden har börjat dämpas och att Cava ökar.
Picture01.png

Prismässigt är det (inte oväntat) Champagne som ligger över de övriga. Zoomar man in lite ser det ut så här:
Picture02.png

Om man tittar på förändring över åren ser det ut såhär (y-axeln är klippt vid 100%; Venetien och Italien har i början av perioden tillväxt på 400%--700%):
Picture1.png

Förklaringen kan man möjligen skönja i hur priserna har varierat över åren (även som korrelation inte med nödvändighet innebär kausalitet).
Picture2.png

Men nu var det de senaste åren vi skulle fokusera på.
Picture3.png

2018 var det främst Venetien och Cava som bidrog till tillväxten (Bourgogne växte också med nästan 20%, men från en mindre volym)
2019/20 har Prosecco-kurvan börjat plana ut, men Cava och Italien växer fortfarande.
2021 är det Champagne som har den största procentuella tillväxten, följt av Cava.
Picture4.png

Prisförändringen är måttlig. Man kanske kan notera att Frankrike har fyra på varandra följande år med ~5% prisökning (som kan komma från produktmix, eller prisstegring, eller båda).
Prisförändringen för Champagne är svagt negativ för 2021. Det får vi gräva vidare i!
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Jag börjar med att kolla på Cava, eftersom volymerna är störst där.
Picture1.png

Bilden visar de tio produkter som ökat respektive minskat mest från 2020 till 2021.
Tre stycken kändis-/eventviner (Zelmerlöw, Wahlgren, Göteborg 400 år) har tillsammans ökat med drygt 500 kubikmeter.
Picture2.png

Det man möjligen kan notera gällande Champagne, är att medelpris per halvmagnum för de som ökat mest är 272 kr. Medelpriset för de som minskat mest är 362 kr.
Är 2021 året då kändisviner, spektakelviner och lågprischampagne kom åter?
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Bilden nedan visar de 130 artiklar som sålt mest under 2021. Tillsammans utgör de lite mer än halva totalvolymen. Översta raden är topp 10 osv.
1 - Bag-in-box
2 - Helbutelj
3- Tetra
4 - PET
5 - 1L-butelj

Picture1.png


Den röda cirkeln i grafen nedan är den första artikeln som inte är Bag-in-box.
Picture2.png
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Statsradion rapporterar att försäljningen av dyrare viner har ökat hos monopolet, och särskilt champagneförsäljningen:

Topplista per land (kurvan är volym i liter per år; staplarna är förändring i % från 2020 till 2021).
Picture1.png

Topplista per region (Champagne ökar mycket, men inte lika mycket som Piemonte).
Picture2.png

Topplista per ursprungsbeteckning (Champagne ökar mycket, men inte lika mycket som Pays d'Oc).
Picture3.png
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Vi tittar vad olika percentiler kostar av de olika vintyperna. Vi börjar med en överblick över ALLT vin som såldes av bolaget under 2021 (och som taggades som "Vin"; det finns med andra ord en del PI och annat som inte finns med...).
Picture1.png

Stolpen längst till vänster läses som att 99% av allt vin (mätt i volym) kostade mer än motsvarande 41 kr/halvmagnum. Ett exempel är "La Familia Vino Blanco Box".
Nästa stolpe betyder att 90% av allt vin kostade mer än motsvarande 46 kr/halvmagnum. Ett exempel är "Zafrica..."
Den tredje stolpen är medianstolpen. Det är lika stor volym som är billigare som det är vin som är dyrare.
...
Stolpen längst till höger är sådan att en miljontedel av allt sålt vin är dyrare. Ett exempel är "Musigny VV GC 95" för 9250 kr.
Samma övning görs för undergrupperna rött, vitt, mousserande och rosé (men för rosé är prisskalan 10 gånger glesare).
Picture2.png

Det röda medianvinet kommer i en PET-flaska. Den dyraste procenten kostar >246 kr per halvmagnum.

Picture3.png

Det vita medianvinet kommer i Box. Den dyraste promillen kostar >348 kr per halvmagnum.

Picture4.png

Det mousserande medianvinet är en prosecco för 94 kr.

Picture5.png
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
2021 års rosébild. Topp 56 + övriga.

  • Plats 57--593 sålde en uns mer än det som sålde mest.
  • De tre fetstilta kostade mer än mostvarande 100 kr/halvmagnum
  • De inramade kommer i en praktisk kartong som rymmer mer än 2 liter
  • Totalt 18 800 kubikmeter med ett medelpris motsvarande 67 kr per halvmagnum
  • 22% kostar mindre än 50 kr/halvmagnum
  • 6% kostar mer än 100 kr/halvmagnum

Picture1.png
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
En bild som visar volymen för de 1000 viner som säljer mest på bolaget (mätt i volym). Tillsammans motsvarar de 92% av totalvolymen.
De 45 första vinerna kommer alla i en praktisk pappkartong; de 45 vinerna utgör tillsammans 28% av totalvolymen. Siffrorna är för 2021.

Vin #1 är en itailensk röd box för 175 kr. Den säljer nästan 2500 kubikmeter på ett år, eller 1,1% av den totala volymen.
Vin #717 är Bollinger Special Cuvée, som är det dyraste på topp 1000, med 509 kr.
Vin #1000 är ett portugisiskt rödvin i PET-flaska för 90 kr. Det säljer knappt 32 kubikmeter på ett år, eller ungefär en sjundedels promille av den totala volymen.
Picture1.png
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
En bild som visar volymen för de 1000 viner som säljer mest på bolaget (mätt i volym). Tillsammans motsvarar de 92% av totalvolymen.
De 45 första vinerna kommer alla i en praktisk pappkartong; de 45 vinerna utgör tillsammans 28% av totalvolymen. Siffrorna är för 2021.

Vin #1 är en itailensk röd box för 175 kr. Den säljer nästan 2500 kubikmeter på ett år, eller 1,1% av den totala volymen.
Vin #717 är Bollinger Special Cuvée, som är det dyraste på topp 1000, med 509 kr.
Vin #1000 är ett portugisiskt rödvin i PET-flaska för 90 kr. Det säljer knappt 32 kubikmeter på ett år, eller ungefär en sjundedels promille av den totala volymen.
Visa bifogad bild 26660
Vilket är vin 421?
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
På tal om inflation och kommande prishöjningar. Hur mycket har priserna ökat de senaste åren? Jag har kollat på de produkter som funnits under samtliga år 2017--21 och räknat ut medelhöjningen för perioden.
Picture1.png

På totalen har den årliga höjningen varit 1,6%. Mousserande har ökat mer, Vitt har ökat mindre.
Picture7.png

Sorterat (lite yxigt) per förpackning, ser man att Jero och Magnum ökar mer än medel, när BiB och Tetra ökar mindre.
Picture3.png

Om man tittar på en dyrare del av sortimentet (>500 kr/förpackning) är ökningen 2,5 gånger så stor som för allt. Mest ökar rött.
Picture4.png

På segmentet Mousserande ser det ut såhär. Champagne över 1000 kr/förpackning ökar mycket. Billig prosecco nästan inte alls.
Picture5.png

Per land ser det ut såhär. Det är ganska stor skillnad, även mellan länder med samma valuta.
Picture6.png

Gräver man lite bland röda viner över 500 kr, finner man att Italien och Spanien har ökat mycket; medan Frankrike har ökat mer måttligt.
En försiktig slutsats kan vara att:
-det inte är en homogen prosutveckling
-det finns ett lågprissegment, där man priskonkurrerar; där ökar det långsammare


Slutligen; topplistor.
Mest ökning
1​
76745-Granducato Vino Nobile di Mo 750 ml
26%​
2​
79841-Granducato Chianti Classico 750 ml
22%​
3​
7835-Cossart Gordon Serci 5 Year 19% 750
21%​
4​
70378-Umbala Chenin Blanc 750ml
19%​
5​
78471-L´Hospitalet de Gazin 750ml
19%​
6​
2419-Vaio Armaron Amarone 750 ml
19%​
7​
72690-Château Picque Caillou 750
19%​
8​
2443-Borgogno Barolo Riserva 750 ml
18%​
9​
70619-Castiglion del Bosco 750 ml
18%​
10​
5582-Chablis Les Clos Brocard 750 ml
17%​
Mest minskning
1​
75291-Holaveden Björkvin Hallo 08 12% 750
-15%​
2​
2825-Les Remparts Ceps Dorés Roug 375 ml
-15%​
3​
72196-Bell Tree Villa Victoria PG 10 750
-14%​
4​
79367-Sofia Villa Victoria 11 750ml
-14%​
5​
76893-Marq de Alcantara Vino Azul Blue750
-13%​
6​
78178-Curvos Avesso 13 750ml
-12%​
7​
96075-Vintra Mö Chokl Trinitario 15% 500
-11%​
8​
8368-Gran Barquero Pack 17,6% 3x375
-11%​
9​
78825-Gabriel Meffre Grande Res 750ml
-11%​
10​
79311-Zenato Alanera Veronese 750 ml
-10%​
 

Attachments

  • Picture2.png
    Picture2.png
    24 KB · Visningar: 68
Toppen