SV: Systembolagets lanseringsplan 2010
kayaker skrev:
Det stora problemet är ju glappet mellan "inköpsvillkoren" och det uttalade syftet med detaljhandelsmonopolet.
Från sidan 2 i lanseringsplanen:
Systembolaget finns till av en enda
anledning: De alkoholrelaterade pro-
blemen blir mindre om alkohol säljs
utan vinstintresse.
Systembolagets vinst 2008 var 1 055 158 000 kronor Se sid. 6
[url=http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/A15389D7-50B1-4C6E-A0B2-F6B120AEDF0F/0/ovrig_info_arstamma_2009.pdf]http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyre ... a_2009.pdf[/url]
Detta torde vara väsentligt över det uppsatta målet " Den årliga avkastningen på det
egna kapitalet ska ligga 4% över den långfristiga statslåneräntan".
Se längt ner på sidan 8
http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/7F235152-C335-423C-952B-29494918BD60/0/systembolagetsafunkardet.pdf
Vår vision
Systembolaget skapar god dryckskultur,
där alla kan njuta av Systembolagets drycker
utan att skada sig själva eller andra.
Inte på en enda sida i "Lanseringsplan 2010" nämns ett ord om hur de
alkholrelaterade problemen skall minska. Tvärtom handlar ju hela planen
bara om att kränga ännu mer.
En gång i tiden ville Systembolaget lära svenska folket att dricka vin
istället för sprit.
Nu handlar det bara om hänga på trenderna och vara med och sälja
så mycket som möjligt (se sammanfattningen på sidan 9).
"Lanseringsplan 2010" avviker väl inte på något sätt från motsvarande
planer från vilket detaljhandelsföretag som helst.
Utom möjligen att det handlar om alkohol.
En intressant nyhet är förresten att
Skotsk maltwhisky < 18 years old
har sitt ursprung i
Frankrike (sid 44 under rubriken
Maltwhisky)