Elvis
Medlem
Inspirerad av debatten kring Systembolaget hade jag en del diskussioner med ett par vinimportörer som jag känner när jag var i Sverige i somras.
Importörerna jag talade med berättade att Systembolagets inköpare ägnar sig åt hård prispress. Inköparna brukar tydligen säga saker som ”Det här vinet är intressant om vi kan sälja det för 69 kr” (om ett 110 kr-vin ungefär) och ”Finns det på box? Det här vinet skulle passa perfekt om det kan säljas som 3-litersbox för 159 kr” (om ett annat 100+ kr-vin som bara finns på flaska).
På ett sätt är det här sympatiskt. Systembolaget ställer sig på konsumenternas sida och ser till att kunderna får bra valuta (hög prisvärdhet! ) för pengarna, men hur stämmer det här med Systembolagets uppdrag? Enligt Systembolagets egen logik borde pressade priser leda till högre konsumtion och inte alls vara bra för folkhälsan. Och det är helt sanslöst att Systembolaget ber importörerna att byta förpackning från flaska till de förrädiska boxarna. Det borde rimma bättre med Systembolagets uppdrag om priserna var högre även om det ledde till högre marginaler för importörerna.
Är det fler här som har liknande erfarenheter av Systembolaget som prispressare?
Det måste vara en utmaning för Systembolagets att få alla roller att gå ihop: lobbyist, monopolist, prispressare och samtidigt värna om folkhälsan. Jag undrar vilken roll de är bäst på. Lobbyist?
Importörerna jag talade med berättade att Systembolagets inköpare ägnar sig åt hård prispress. Inköparna brukar tydligen säga saker som ”Det här vinet är intressant om vi kan sälja det för 69 kr” (om ett 110 kr-vin ungefär) och ”Finns det på box? Det här vinet skulle passa perfekt om det kan säljas som 3-litersbox för 159 kr” (om ett annat 100+ kr-vin som bara finns på flaska).
På ett sätt är det här sympatiskt. Systembolaget ställer sig på konsumenternas sida och ser till att kunderna får bra valuta (hög prisvärdhet! ) för pengarna, men hur stämmer det här med Systembolagets uppdrag? Enligt Systembolagets egen logik borde pressade priser leda till högre konsumtion och inte alls vara bra för folkhälsan. Och det är helt sanslöst att Systembolaget ber importörerna att byta förpackning från flaska till de förrädiska boxarna. Det borde rimma bättre med Systembolagets uppdrag om priserna var högre även om det ledde till högre marginaler för importörerna.
Är det fler här som har liknande erfarenheter av Systembolaget som prispressare?
Det måste vara en utmaning för Systembolagets att få alla roller att gå ihop: lobbyist, monopolist, prispressare och samtidigt värna om folkhälsan. Jag undrar vilken roll de är bäst på. Lobbyist?