Anders Landström
Medlem
Är det någon som vet om det går att finna statistik för Systembolagets privatimport, vilka länder, volymer etc?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
bara en siffra % av SBs total försäljning under perioden januari september 2013Är det någon som vet om det går att finna statistik för Systembolagets privatimport, vilka länder, volymer etc?
Defekter, kross och dåliga avrundningar?Vad är då de sista 0,3%:en???
bara en siffra % av SBs total försäljning under perioden januari september 2013
96,5% fast sortiment
1,3% tillfälligt sortiment
1,8% beställningssortiment
0,1% privatimport
I runda slängar 49.000 liter. Hur många har jag inte en aning omBlåser liv i en gammal tråd här på forumet. Någon som har huvudet med sig att räkna hur mycket vin eller alkohol totalt 0,1% är när det gäller privatimport. Finns det någon statistik på hur många som totalt använt sig av privatimport under 2013?
I runda slängar 49.000 liter. Hur många har jag inte en aning om
Restauranger handlar väl inte via systembolaget? (Privatimport är väl beställningar som privatpersoner gör hos systembolaget av produkter som inte finns i systembolagets sortiment?)
Går utmärkt att göra, såväl för liten sylta som storrestaurang. Och görs även i viss utsträckning.Kan inte mindre restauranger handla även av SB om man vill? Nu är jag inte påläst på det området men trodde det var möjligt för en liten sylta att göra?
Går utmärkt att göra, såväl liten sylta som storrestaurang. Görs även i ganska stor utsträckning.
Det finns väl inget som hindrar restauranger att göra så, men det är ju inte särskilt smart, eftersom "privatimport" i de flesta fall jag känner till (typ mina egna och vänners dito) är "beställning från importörs restaurangsortiment" snarare än genuin separatimport av flaskor som inte redan finns i landet. Restaurangen får ju då betala 19% + 3,50 kr/flaska i marginal till Systembolaget helt i onödan, eftersom de kan köpa direkt från importören om de har serveringstillstånd, och en sådan beställning gissningsvis går fortare.Så av de 49.000 liter som @Larseman räknade ut att det var, så kan det även vara restauranger som har gjort inköp och använt sig av privatimport av vin eller öl?
För transporter från Belgien, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Österrike där omfattningen är ett (1) till nio (9) kolli: 200 kr per kolli dock minst 639 kr per transport.
Transportören debiterar alltid en administrativ kostnad på 334 kronor oavsett ursprungsland. Vi reserverar oss för ändringar av fraktpriserna. Moms tillkommer.
Sannolikt inga fraktkostnader i detta fall, eftersom flaskorna tycks komma från den svenska importören Origo Wines lager av viner som redan befinner sig i Sverige. Om någon har tipsat Livets Goda om artikeluppslag så är det säkerligen denna importör och ingen annan.Nu försöker Livets Goda lyfta privatimport via Systembolaget i en artikel. Men är det bara jag som tycker att det är en dålig deal eller har livets goda räknat in fraktkostnaden i priset 214 kronor? Är det en betald artikel av Systembolaget eller av importören, tycker hela artikeln är så luddig när det gäller fraktkostnader etc.
http://livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=11375#.VXQBqEYpobs
Nedan är fraktkostnader från Systembolagets hemsida kring privatimport.
Beställer jag däremot samma vin och samma årgång från Gute-weine i Tyskland så kostar vinet 159 kronor och sedan är fraktkostnaden 233 kronor för upp till 18 flaskor.