Det är sådana här trådar som jag tycker är verkligt intressanta, just när man jobbar på SB själv.
Må så vara att jag inte ska säga för mycket i just trådarna om SB, men jag menar att det är bra med en dialog! Ni får ta det jag säger som min personliga åsikt och inte något som SB säger, för alla anställda jobbar ju lite på olika sätt beroende på den aktuella frågan!
Bortsett från regelrätta fel (som nämnt i första inlägget) så tror jag att Systembolaget-lingon är lite för enkel för oss vinnördar. Det är begränsat med yta att säga så mycket som möjligt, särskilt när det gäller de lite mer nyanserade vinerna. Å ena sidan kanske man gör så gott man kan, men å andra sidan så kanske det vore en idé att ha större hyllkantsetiketter för dessa viner.
Klockorna är lite av ett mysterium egentligen, eftersom det är upplevda värden för hur vinet är. Jag använder klockorna när jag behöver förklara för en kund att "det här vinet är friskare än det där", gärna med ett komplement kring att pH-värdet är viktigt samt vinets pris. Perosnligen upplever jag att enklare viner med hög syra kan vara lite sura, medan en fin och frisk Chablis inte alls har samma surhet, även om det har hög syra.
Däremot vill jag nog invända lite mot exemplet med Bordeaux-viner.
Listan med exempel är ju trots allt viner från en rätt liten region, gjorda på mer eller mindre samma druvor, enligt en viss stil, osv. Jag har aldrig stött på en lätt Bdx, lika lite som jag stött på en Bggne med klockvärdena 8, 8, 9.
Huruvida det är sådan oerhörd skillnad mellan en La Tour de By och en Château la Commanderie att beskrivningarna bör vara vitt åtskilda är jag inte heller så säker på...
Som sagt, kul att det finns åsikter om sådana här saker. Jag jobbar rätt lite efter etiketterna själv och försöker ta fram det jag kan om vinet istället, men för kunder och de som inte är vinnördar kan de nog fungera hjälpligt. Det skulle ju vara spännande att få besök av någon FW-forumare i min butik.