admin99
Administratör
Systembolaget är en märklig intitution. Fylld av motsägelser och rena lögner ska den skydda oss från oss själva och den förhatliga alkoholen. Någonting som det gjort sedan 1955.
Systembolaget sålde år 2006 135 329 842 liter vin varav 85 480 979 liter var rött vin och 49 848 863 liter var vitt vin. Under samma period sålde man 195 613 887 liter öl. Det är enorma summor vi talar om här, mycket öl och vin.
Systembolaget är utalat varumärkesneutrala, de hävdar att deras offereringsystem är helt neutralt och inte gynnar någon spevifik importör eller producent. De hävdar också att deras målsättning är att minska alkoholens skadeverkningar i samhället genom att minska totalkonsumtionen av alkohol, alltså den totala mängden alkohol vi dricker per capita. Om vi går tillbaka till försäljningssiffrorna för röda viner så kan de brytas ner som följer:
Total försäljning: 85 480 979 liter
Annan papp 5 213 719,00
Flaska 0-49 1 867 557,00
Flaska 50-59 6 852 918,00
Flaska 60-69 9 672 288,00
Flaska 70-79 5 423 435,00
Flaska 80-89 3 148 657,00
Flaska 90-99 1 929 944,00
Flaska 100-119 1 130 713,00
Flaska 120-149 523 234,00
Flaska 150+ 753 246,00
Liten Flaska 674 974,00
Stor Flaska 175 934,00
BiB 0-66kr/l 30 992 224,00
BiB 67+/l 13 879 588,00
50085531 liter säljs på Bag in Box och övrig pappförpackning, 18392763 liter i lågprissegment flaska, 9702805 liter i mellanprissegmentet, 523 234 i övremellanpris och 753 246 i övre prissegmentet.
Helt stick i stäv med Systembolagets uttalde mål att minska alkoholkonsumtionen så väljer de att, genom olika modullanseringar och försvårade möjligheter för kvalitetsviner och små kvalitetsproducenter, lansera mer och mer produkter i "alternativa" förpackningar. De hävdar att kunden efterfrågar mer och mer BiB och "praktiska" förslutningsmetoder, men enligt statistiken är det en av de kategorier som tappar mest i försäljning. Man ser tid efter annan att systembolagets offerter utformas specifikt för att gynna stora etablerade företag och producenter genom att ställa omöjliga krav på kvantitet och inköpspriser.
Systembolaget har skapat en marknad där bulkvinsförsäljnignen dominerar, och de hjälper till att understödja denna. Detta leder till en ökad marknadsföring från importörerna och därefter är karusellen i full gång. Kvalitetsviner ta in i mindre och mindre kvantiteter, de göms undan i T3 och T4 sortimenten där de knappast behöver finnas i butikerna och vi som uppskattar kvalitet före kvanitet blir lidande.
Fakta som inte kommer fram till konsumenten är att ett vin för 59 kronor kostar ca €1 att köpa in för vinimportören, resterande upp till 59 sek är alkoholskatt, marginaler, transport och annat. ett vin för 79 sek har kostat €2 att köpa in, ett vin för 99 sek €4 och så vidare. För varje 20 kronor man lägger på vinerna i de lägre prissegmenten så får du en fördubbling i produktkvalité.
Om nu Systembolaget vill sänka totalkonsumtionen och verka för en bättre folkhälsa, varför propagerar man då inte för att konsumenterna ska köpa bättre kvalité? Har man råd att köpa en BiB skitvin för 159 sek, så har man också råd att köpa en flaska vin för 159 sek. Kvalitén är ötroligt mycket högre och kunden dricker mindre och för en bättre upplevelse. Eftersom 60% av den Svenska alkoholkonsumtionen idag inte köps på systembolag så får kunden alltså tag på billigt skit genom andra källor som inte kan kotrolleras av staten. Varför satsar då inte staten på att öka kvalitetsmedvetenheten hos den befintliga kundgruppen, utbilda kommande generationer och på så sätt skapa en möjlighet till:
1) Minskad efterfrågan av billiga & undermåliga produkter. Genom att utbilda bort kundgruppen så försvinner problemet.
2) En ledande roll som försäljningsställe av kvalitetsprodukter inför en kommande avreglering av försäljningsmonopolet.
3) En förbättring av den allmäna folkhälsan.
Är de helt enkelt inte kapabla att se resonemanget? Hur kan ett företag som så uppenbart bryter mot sina egna interna regler och riktlinjer förtfarande få existera?
//Admin
Systembolaget sålde år 2006 135 329 842 liter vin varav 85 480 979 liter var rött vin och 49 848 863 liter var vitt vin. Under samma period sålde man 195 613 887 liter öl. Det är enorma summor vi talar om här, mycket öl och vin.
Systembolaget är utalat varumärkesneutrala, de hävdar att deras offereringsystem är helt neutralt och inte gynnar någon spevifik importör eller producent. De hävdar också att deras målsättning är att minska alkoholens skadeverkningar i samhället genom att minska totalkonsumtionen av alkohol, alltså den totala mängden alkohol vi dricker per capita. Om vi går tillbaka till försäljningssiffrorna för röda viner så kan de brytas ner som följer:
Total försäljning: 85 480 979 liter
Annan papp 5 213 719,00
Flaska 0-49 1 867 557,00
Flaska 50-59 6 852 918,00
Flaska 60-69 9 672 288,00
Flaska 70-79 5 423 435,00
Flaska 80-89 3 148 657,00
Flaska 90-99 1 929 944,00
Flaska 100-119 1 130 713,00
Flaska 120-149 523 234,00
Flaska 150+ 753 246,00
Liten Flaska 674 974,00
Stor Flaska 175 934,00
BiB 0-66kr/l 30 992 224,00
BiB 67+/l 13 879 588,00
50085531 liter säljs på Bag in Box och övrig pappförpackning, 18392763 liter i lågprissegment flaska, 9702805 liter i mellanprissegmentet, 523 234 i övremellanpris och 753 246 i övre prissegmentet.
Helt stick i stäv med Systembolagets uttalde mål att minska alkoholkonsumtionen så väljer de att, genom olika modullanseringar och försvårade möjligheter för kvalitetsviner och små kvalitetsproducenter, lansera mer och mer produkter i "alternativa" förpackningar. De hävdar att kunden efterfrågar mer och mer BiB och "praktiska" förslutningsmetoder, men enligt statistiken är det en av de kategorier som tappar mest i försäljning. Man ser tid efter annan att systembolagets offerter utformas specifikt för att gynna stora etablerade företag och producenter genom att ställa omöjliga krav på kvantitet och inköpspriser.
Systembolaget har skapat en marknad där bulkvinsförsäljnignen dominerar, och de hjälper till att understödja denna. Detta leder till en ökad marknadsföring från importörerna och därefter är karusellen i full gång. Kvalitetsviner ta in i mindre och mindre kvantiteter, de göms undan i T3 och T4 sortimenten där de knappast behöver finnas i butikerna och vi som uppskattar kvalitet före kvanitet blir lidande.
Fakta som inte kommer fram till konsumenten är att ett vin för 59 kronor kostar ca €1 att köpa in för vinimportören, resterande upp till 59 sek är alkoholskatt, marginaler, transport och annat. ett vin för 79 sek har kostat €2 att köpa in, ett vin för 99 sek €4 och så vidare. För varje 20 kronor man lägger på vinerna i de lägre prissegmenten så får du en fördubbling i produktkvalité.
Om nu Systembolaget vill sänka totalkonsumtionen och verka för en bättre folkhälsa, varför propagerar man då inte för att konsumenterna ska köpa bättre kvalité? Har man råd att köpa en BiB skitvin för 159 sek, så har man också råd att köpa en flaska vin för 159 sek. Kvalitén är ötroligt mycket högre och kunden dricker mindre och för en bättre upplevelse. Eftersom 60% av den Svenska alkoholkonsumtionen idag inte köps på systembolag så får kunden alltså tag på billigt skit genom andra källor som inte kan kotrolleras av staten. Varför satsar då inte staten på att öka kvalitetsmedvetenheten hos den befintliga kundgruppen, utbilda kommande generationer och på så sätt skapa en möjlighet till:
1) Minskad efterfrågan av billiga & undermåliga produkter. Genom att utbilda bort kundgruppen så försvinner problemet.
2) En ledande roll som försäljningsställe av kvalitetsprodukter inför en kommande avreglering av försäljningsmonopolet.
3) En förbättring av den allmäna folkhälsan.
Är de helt enkelt inte kapabla att se resonemanget? Hur kan ett företag som så uppenbart bryter mot sina egna interna regler och riktlinjer förtfarande få existera?
//Admin