De flesta kvalitetsproducenterna vid Mosel brukar sälja sina kabinetter för runt 200kr i Sverige. I Tyskland brukar man ofta kunna få tag på dessa för runt 15€.
Utbudet på bolaget just nu från 2021 är ganska begränsat, men Nik Weis, Richter, Dr Loosen är bra. Sedan håll ögonen öppna framöver för Fritz Haag, Zilliken, Willi Schaefer, AJ Adam bara för att nämna några. JJ Prüm klassar jag inte längre som prisvärda, men ändå ett måste för mig från just denna årgång
Ett par år sen brukade vinproffsen prata om årgången 2019 som den bästa på nästan 100 år, vad tycker du själv, håller 2021 samma kvalitet som 2019 om vi snackar om Kabinett och Spätlese och hur är det med årgång 2020? Så klart kan det skilja lite mellan vilket vinområde det handlar om.
Du har helt rätt,
Joh. Jos. Prüm har gått upp så pass mycket att det börjar vara en aning dyr.
Weingut A.J. Adam har jag inte sett på bolis nån gång, tror jag.
Weingut Dr. Hermann håller mycket hög klass, tycker jag. Hans viner ska man spana efter om man gillar högklassig Riesling och priserna är relativt modesta än så länge gentemot kvaliten.
De hade ett bra erbjudande på
atomwine ett tag sen när man köpte en tolv flaskors samling av deras viner. Synd att jag hade inte medel just då, men man får hoppas att det kommer igen.
Det fanns några andra också som jag tycker håller väldigt hög kvalitet, men jag kommer inte på vad de heter just nu, men
Sybille Kuntz verkar vara alldeles för dyr, man får inte så mycket valuta för pengarna om man köper deras viner, baserad på omdömen vinerna får av seriösa vinkällor.