This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag beställde ett STORT antal Motor City Kitty.
Ja, det är ganska stor skillnad. Cuvée Caroline är lagrad på 300-liters barriquer, varav en fjärdedel nya, vilket ger ett fylligare och rundare vin. Tradition förhåller sig till Caroline ungefär som ståltanks-Chablis förhåller sig till vit Bourgogne, tycker jag att man kan säga.Clos Cibonne Cuvée Caroline gillar jag verkligen någon som testat clos cibonne cuvée tradition som redan finns att beställa?
Är det stor skillnad på smak mellan dom?
Hur är Cuvee Marius gjord i jämförelse med de andra??Ja, det är ganska stor skillnad. Cuvée Caroline är lagrad på 300-liters barriquer, varav en fjärdedel nya, vilket ger ett fylligare och rundare vin. Tradition förhåller sig till Caroline ungefär som ståltanks-Chablis förhåller sig till vit Bourgogne, tycker jag att man kan säga.
Cuvée Tradition är lagrat sous voile i ett år, på 100 år gamla 5000-liters foudres. Dessa stora, gamla fat ger naturligtvis ingen fatkaraktär, utan här syftar lagringen till att ge vinet en försiktig och långsam oxidation. Faten toppas inte upp, så det bildas ett florlager på ytan, som vid tillverkning av sherry eller en del Jura-viner. Jämfört med Caroline så liknar Cuvée Tradition mer en klassisk Provence-rosé, fast i en mer seriös stil än de allra flesta andra Provence-roséer, och med lite nötiga toner. Jag bifogar Decanters provningsnoter av Cuvée Tradition 2018 från i somras.
Sedan finns även Cuvée des Vignettes. Den är vinifierad och lagrad på exakt samma sätt som Tradition, den enda skillnaden är druvmaterialet, Tradition är unga stockar, Vignettes är drygt 60 år gamla stockar.
Cuvée Marius är gjord på samma druvmaterial som Caroline och Vignettes, men är istället lagrad i två år (!) på nya 2000-liters orostade foudres från Stockinger. Här finns inget flor, utan vinet liknar snarare Caroline, fast ett litet nummer större, på alla sätt. Bifogar Decanters provningsnoter av även Marius här då.Hur är Cuvee Marius gjord i jämförelse med de andra??
Lite jobbigt med kollikrav på 6 flaskor för Tradition, speciellt när man redan har köpt ett antal flaskor av Vignettes, Caroline och Marius. Kan du inte sänka kravet till 3 Tradition istället
Ok, tack för erbjudandet!Cuvée Marius är gjord på samma druvmaterial som Caroline och Vignettes, men är istället lagrad i två år (!) på nya 2000-liters orostade foudres från Stockinger. Här finns inget flor, utan vinet liknar snarare Caroline, fast ett litet nummer större, på alla sätt. Bifogar Decanters provningsnoter av även Marius här då.
Kan förresten passa på att nämna att jag tycker att både Caroline och Marius vinner på att serveras i Bourgognekupa (tänk fatbehandling, vit Bourgogne...).
Jag förstår mycket väl att kollikravet är jobbigt (det är jobbigt för mig också), men tyvärr är det nödvändigt. Men det finns en enkel lösning på det. Poängen för mig är inte att skicka sex flaskor av samma, utan att det blir sex flaskor totalt av mina viner. Om du hittar något annat av de viner som jag har i beställningssortimentet som du vill ha 1/2/3 flaskor av, så kan du beställa ett helt kolli av vart och ett av vinerna som vanligt på systembolaget.se. Samtidigt mejlar du mig och skriver till vilken butik du har beställt, och antal flaskor som du faktiskt vill ha av varje vin, så kan jag ändra i din beställning och leverera 3 Tradition och 1/2/3 av vad du nu vill ha i övrigt.
Exempelvis släpps Château de Pibarnon Rosé den 24/5, när vi nu ändå är inne på fin-rosé...
Pibarnon är för mig en riktigt klassisk Provence-rosé, och en av de bästa i den stilen. Frisk, mineralisk, med hallon, aprikoser, päron och örter. Mineraliteten håller vinet i ett ganska hårt grepp, och den vinner mycket på att luftas någon timme. Och den kommer bara att bli bättre av att få ligga till sig ytterligare till nästa sommar.Ok, tack för erbjudandet!
Pibarnon har jag på min lista. Hur skiljer sig den från Cibonnes viner?
Hur är den gjord? Druvmsterial? Terroir?Pibarnon är för mig en riktigt klassisk Provence-rosé, och en av de bästa i den stilen. Frisk, mineralisk, med hallon, aprikoser, päron och örter. Mineraliteten håller vinet i ett ganska hårt grepp, och den vinner mycket på att luftas någon timme. Och den kommer bara att bli bättre av att få ligga till sig ytterligare till nästa sommar.
Antonio Galloni beskrev vinet så här: "Shimmering orange-pink. Powerful, mineral-accented white peach, raspberry and melon scents, along with building citrus pith and floral nuances. Palate-staining red berry, blood orange, nectarine and lavender flavors deftly meld depth and energy. Shows strong tension and repeating mineral character on the strikingly long finish, which leaves a suave floral note behind. (93 p)."
Ch de Pibarnon är den vingård som är allra högst belägen i Bandol, högst upp på sluttningarna som omger byn. Det märker man inte minst om/när man försöker ta sig dit med bil. Det är väldigt smala och slingriga vägar den sista biten, och faktum är att det är omöjligt att ta sig fram till vingården med lastbil. Leveranserna sker genom att de hämtar pallarna på vingården med en mindre skåpbil och kör dem till ett lager nere i byn, där de kan lastas som vanligt på lastbil.Hur är den gjord? Druvmsterial? Terroir?
Tack för utförligt svar!!Ch de Pibarnon är den vingård som är allra högst belägen i Bandol, högst upp på sluttningarna som omger byn. Det märker man inte minst om/när man försöker ta sig dit med bil. Det är väldigt smala och slingriga vägar den sista biten, och faktum är att det är omöjligt att ta sig fram till vingården med lastbil. Leveranserna sker genom att de hämtar pallarna på vingården med en mindre skåpbil och kör dem till ett lager nere i byn, där de kan lastas som vanligt på lastbil.
Här uppe har de väldigt kalkrika jordar, vilket bidrar till mineraliteten och fräschören i vinerna. Rosén kommer i huvudsak från vingårdar som ligger strax nedanför vineriet, bl.a. från en vingård som ligger som en amfiteater på en nordsluttning mittemot vineriet (se förstasidan på pibarnon.com, vingården som ligger som ett snäckskal i mitten av bilden). Jag har egna bilder också, men varken den på hemsidan eller mina egna ger läget rättvisa, det är en otroligt vacker och maffig vingård när man ser den på plats. Däremot är det inte ett gammalt eller "naturligt" läge, terrasserna är utkarvade med bulldozer på 80-talet, och rankorna är alltså ca 35 år gamla.
Lägena ovanför vineriet används i huvudsak till de röda vinerna, medan de här nord-lägena ger viner med högre syra och fräschör som passar bra till rosé. Det är 65 % mourvèdre och 35 % cinsault, eko-certifierade fr.o.m. 2019.
Cinsault-musten pressas direkt. Mourvèdre-druvorna krossas och får macerera några timmar innan de pressas. Efter pressningen blandas musten, och jäsningen startar. Det är relativt långsam jäsning, vid knappt 20 C i ca 28 dagar. Därefter får vinet vila i sex månader på sin jästfällning.
Egentligen väldigt klassisk vinmakning för Provence-rosé, det är framför allt terroiren som är nyckeln här. Råkar man befinna sig i Stockholm, så kan man provsmaka på Restaurang AG, de har Pibarnon som hus-rosé på glas nu och resten av sommaren.