Betyg från Livets Goda:Vad säger panelen om midrange Penfolds - 407 eller 389? Eller är det värt pengarna att sikta på St Henri istället?
407 - 94
389 - 95
St Henri - 95
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Betyg från Livets Goda:Vad säger panelen om midrange Penfolds - 407 eller 389? Eller är det värt pengarna att sikta på St Henri istället?
Intressant. Penfolds säger att det är deras bästa. Inte hört något om de andra. skulle satsat på Henri men behöver år.Betyg från Livets Goda:
407 - 94
389 - 95
St Henri - 95
Det där stämmer ganska dåligt med diverse andra bedömare. Normalt sett är St Henri några snäpp bättre och just 2018 anses extremt bra för St Henri, i nivå med 2010.Betyg från Livets Goda:
407 - 94
389 - 95
St Henri - 95
Var det bara jag som köpte några fl Montefico ?
Nejdå, jag köpte också. Frågan är om man ska våga prova någon i närtid.Var det bara jag som köpte några fl Montefico ?
Köpte du flera så drick en nu och spara en 3-5 år och den sista 10-15+Nejdå, jag köpte också. Frågan är om man ska våga prova någon i närtid.
Jag köpte flera men har också köpt de andra förutom Asili, dock i lägre kvantiteter. Men tror kanske inte att Montefico är den mest tillgängliga tidigt.Köpte du flera så drick en nu och spara en 3-5 år och den sista 10-15+
Har bara druckit Henri i av dessa 3 viner. Men är det inte så att den har en mer Europeisk still, dvs inte den Australiensiska uttalade bärigheten. Tänker mest att det blir väldigt olika viner att välja mellanDet där stämmer ganska dåligt med diverse andra bedömare. Normalt sett är St Henri några snäpp bättre och just 2018 anses extremt bra för St Henri, i nivå med 2010.
Bin 389 har jag druckit mycket av. I min mun behöver den normalt ca 15 år för att nå full potential. Vissa årgångar har varit fenomenala, t ex 1996 och 2004.
Yes, så kan det vara! Jag köpte Montefico, Montestefano och Rabaja. Om man ska öppna upp ngn i närtid, vilken hade du rekomenderat då?Jag köpte flera men har också köpt de andra förutom Asili, dock i lägre kvantiteter. Men tror kanske inte att Montefico är den mest tillgängliga tidigt.
Svårt, du har ju köpt de tuffaste, i alla fall "mörkaste" cru-erna.... brukar väl vara Rio Sordo, Muncagota, Pajé och Pora som man anser vara redo först och därefter Asili och Ovello. Galloni har "från 2024" på alla dina tre. Å andra sidan har han bara Rio Sordo som tidigare med 2021. Jag skulle nog ta Montefico först ändå speciellt om det är den du har flest av.Yes, så kan det vara! Jag köpte Montefico, Montestefano och Rabaja. Om man ska öppna upp ngn i närtid, vilken hade du rekomenderat då?
Jag tror jag lägger in alla flaskorna långt bak i källaren och glömmer bort den 5-10 årSvårt, du har ju köpt de tuffaste, i alla fall "mörkaste" cru-erna.... brukar väl vara Rio Sordo, Muncagota, Pajé och Pora som man anser vara redo först och därefter Asili och Ovello. Galloni har "från 2024" på alla dina tre. Å andra sidan har han bara Rio Sordo som tidigare med 2021. Jag skulle nog ta Montefico först ändå speciellt om det är den du har flest av.
Mina 2008 av Riservorna är fortfarande purunga, så ha inga förhoppningar om din. Närmare 20 år skulle jag nog satsa på om det är mogen du vill haJag tror jag lägger in alla flaskorna långt bak i källaren och glömmer bort den 5-10 år
Det stämmer alldeles utmärkt!Har bara druckit Henri i av dessa 3 viner. Men är det inte så att den har en mer Europeisk still, dvs inte den Australiensiska uttalade bärigheten. Tänker mest att det blir väldigt olika viner att välja mellan