LeroyHilarious
Medlem
Samma härJag tyckte också det såg intressant ut för det priset och köpte ett par flaskor.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Samma härJag tyckte också det såg intressant ut för det priset och köpte ett par flaskor.
Jag har fått egentligen köpförbud av ’revisorn’ … men råkade falla i synd och beställde ändå några flaskor Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese, märk väl årgången som är 2019. Det ska vara en av de allra bästa årgångarna på modern tid och priset kan man inte skälla på när det gäller en så pass renommerad och högklassig producent.Samma här
P.S. Det finns garanterad någon här som kan kanske förklara vad är det exakt skillnad mellan Spätlese och Spätlese Feinherb. Och ordet som Green Capsule gör det hela ännu mer förvirrande. Vilket av de har mer RS än den andra och hur är det syran då, är det likadant eller finns det skillnader där också.
Vem har sagt att det ska vara så enkelt med tyska viner?
Producenten brukar inte ha så mycket fakta på deras hemsida, men kanske det är annorlunga hos Molitor.
P.S.S. Det stämmer. Uppgiften på hemsidan säger att ’grön kapsyl’ betyder just Feinherb. Jaha, då vet jag det alla fall. Det kanske nämns också tidigare i kedjan, men jag kommer inte ihåg det i så fall.
Tack så mycket, Bar57!Molitor gör över 100 olika buteljering så för att underlätta så har de delat upp deras korkfärg utifrån upplevd sötma, vit = torrt, grön = halvtorr, "guld" = sött.
Huruvida 2019 är en av de bästa årgångarna i Mosel kan diskuteras, men gillar man en större stil så varför inte. Jag skulle inte lägga för mycket värderingar kring poäng och basera vininköp utifrån det, utan utgå från om man gillar regionen och producenten. Personligen är jag inget stort Molitor fan, men visst gör de bra kvalitet.
Så, om du köpte vinet från SB så är det halvtorrt vin (bör stå på baksidesetiketten), man kan också ofta utgå från alkoholt som en indikation, även om det inte allt behöver stämma, men har vi att göra med en "stor" (i bemärkelsen stor produktion) så kan man utgå från att alkoholhalten kommer återspegla restsötman, i synnerhet om man är medlem i den diskutabla organisationen VDP, då det hela ska vara lite mer konsumentvorienterat.
Vinet du har är Spätlese Feinherb om du köpt via SB, feinherb är en finare term av halbtrocken som tyskarna insåg inte lät så kul. Spätlese är mognadsnivån på druvorna vid skörd så vinet är något fylligare än exempeliv kabinett feinherb. Det skulle också gå att göra Spätlese på dessa druvor men förmodligen så hann dem inte stoppa jäsningen eller så vill dem göra en spätelese feinherb. Notera att det inte finns någon legalklassifisering här utan restsötman kan variera men vanligtvis ligger en feinherb runt 20-30 g/l. En spätlese bör vanligtvis ligga runt 60 - 120g, återigen, beroende på producent. Zilliken göra kabinetter med 80g/l...
Om man är medlem i VDP får man inte skriva ut prädikat och trocken dvs Spätlese trocken osv som var det gamla sättet i Tyskland och anledning till varför Koehler Ruprecht lämnade VDP.
Om man skriver ut prädikatsnivån så innebär det också att vinet inte chapitaliserats... vilket man för övrigt får göra vid produktion av GG (återigen VDP grej).
Vad det gäller syran så balanseras ju sötman/syran så en feinherb kommer upplevas syrligare än en spätlese.
Greywacke är försenad cirka en månad och Keller två månader, enligt kundtjänstmedarbetaren som jag pratade med alldeles nyligen. Dr. Hermann frågade jag inte om.Saknade både Keller och Herman, har väl blivit framskjutna.
Lustigt, det påminner lite om det vi diskuterade tidigare http://www.finewines.se/threads/tillfaelligt-sortiment-9-december-2022.8340/post-198602Det är helt galet att vinproducenterna vill förvilla oss konsumenter så mycket med olika etiketter och namn för exakt samma vin. Eller vad sägs om de här två exemplar? Det ena visar det vinet som jag köpte från bolis och det andra har jag hittat på nätet.
Och enligt Vinmonopolet hade vinet som de sålde förut namnet: 2019 Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Feinherb och vinet på bolis heter exakt det samma men utan ordet Feinherb, (se på etiketten till höger).
Men det borde ändå vara exakt samma vin för alkoholhalten är precis likadan. Så varför gör vinhusen så här? Vill de vilseleda konsumenterna eller vad är orsaken till förvirringen? Därför hatar jag tyska viner, för de verkar ha hur många olika attribut som helst för ett och samma vin! Märk väl att vi hade nästan likadan diskussion förut med ett tyskt vin från Mosel!
Om jag visste att de skulle svara, så skulle jag ställa frågan till importören eller producenten, men det brukar inte leda till resultat hur man än gör. De verkar som regel att strunta i allt sånt, men det finns några exempel som brukar mejla tillbaka när man frågar.
Visa bifogad bild 29420 Visa bifogad bild 29421
Lustigt, det påminner lite om det vi diskuterade tidigare http://www.finewines.se/threads/tillfaelligt-sortiment-9-december-2022.8340/post-198602
Det heter inte och är inte exakt samma om feinherb är inkluderat eller exkluderar. Det är olika viner.Och enligt Vinmonopolet hade vinet som de sålde förut namnet: 2019 Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Feinherb och vinet på bolis heter exakt det samma men utan ordet Feinherb, (se på etiketten till höger).
Men det borde ändå vara exakt samma vin för alkoholhalten är precis likadan.
Hur kan du veta att det är olika viner?Det heter inte och är inte exakt samma om feinherb är inkluderat eller exkluderar. Det är olika viner.
Din fråga till importör eller producent skulle kunna vara "Vad är skillnaden på vinet med namnet x och vinet y?"
Svårt att veta skillnad innan man satt dig in i systemet med namngivning, men man frågar och sedan lär man sig förhoppningsvis.
Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese har 10,5% alkoholhalt. Så står det även här:Det heter inte och är inte exakt samma om feinherb är inkluderat eller exkluderar. Det är olika viner.
Din fråga till importör eller producent skulle kunna vara "Vad är skillnaden på vinet med namnet x och vinet y?"
Svårt att veta skillnad innan man satt dig in i systemet med namngivning, men man frågar och sedan lär man sig förhoppningsvis.
Är du arg? Du behöver inte vara argSvaret som jag fick av Mosel Fine Wines:
As we write every time in our reviews for the Markus Molitor Estate, the Estate uses a color code for the capsules: ”The Estate indicates the style of its wines (dry, off-dry, or fruity) via the capsule color: white for dry, green for off-dry, and gold for fruity-styled and sweet. With the change of label introduced with the 2017 vintage, this color code is also relayed via a little square with the corresponding color at the bottom and in the middle of the front label. In addition, there is some wording on the back label but without any firm indication such as Trocken or Feinherb. In order to avoid any confusion as to the wine’s style, we indicate the color of the capsule in parentheses in the description of each wine.”
Således ser det ut som att från och med årgång 2017 använder inte Molitor benämningen trocken eller feinherb numera, utan färgen på kapsylen berättar vilken typ av vin det är frågan om. Men det förbryllar mig ändå varför det finns ändå kvar bilder av en etikett där det fortfarande finns ordet feinherb med?
Av den här anledningen ’hatar’ jag tyska viner för att de är så inkonsekventa i sin markadsföringen! Det kan och får inte vara precis hur som helst, eller hur? Någon jävla odrning måste det finnas ändå.
Jag är inte direkt arg, men bara förbannad därför att trots så många vinlagar som det finns i Tyskland så får man bete sig precis som man själv vill … Det verkar inte finnas några klara regler med benämningen av tyska kvalitetsviner. Vad som helst verkar vara tillåtet och okej. Jag vill ha lite ordning på torpet.Är du arg? Du behöver inte vara arg
Jag kan inte heller hitta dessa bilder hos varken importören eller hos producenten.Men det förbryllar mig ändå varför det finns ändå kvar bilder av en etikett där det fortfarande finns ordet feinherb med?
T.ex. här:Jag kan inte heller hitta dessa bilder hos varken importören eller hos producenten.
Är det hos nån näthandlare du sett bilderna?
Man kanske tryckte upp en jäkla massa etiketter innan 2017 och istället för att slänga dessa valt att trycka dit årgången när det var dags att buteljera? Dessa flaskor har sedan enbart sålts direkt från producenten. Jag har själv varit med om att en producent manuellt satte på en etikett i samband med att jag handlade på plats. Jag fick en "extra fin" etikett som han uttryckte det, och årgång tryckte han dit i samband med köpet.HUR kan det få vara så här?
Vem vet. I vinernas värld verkar precis allting vara möjligt …Man kanske tryckte upp en jäkla massa etiketter innan 2017 och istället för att slänga dessa valt att trycka dit årgången när det var dags att buteljera? Dessa flaskor har sedan enbart sålts direkt från producenten. Jag har själv varit med om att en producent manuellt satte på en etikett i samband med att jag handlade på plats. Jag fick en "extra fin" etikett som han uttryckte det, och årgång tryckte han dit i samband med köpet.
Såg av en slump att Herman låg ute nu. 75 flaskor kvar.Saknade både Keller och Herman, har väl blivit framskjutna.