Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20 september 2024

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet den 20 september. I det här släppet är det framförallt Riesling som gäller. Det kommer två mycket bra från Nik Weis med rimlig prislapp och en fantastisk från Prüm för lite mer pengar.
Flight 1.jpg

93626 Vincent Charlot Dune 2019 699 kr 300 flaskor
N: Bokna äpplen, rostat bröd, vanilj, pomerans och hyacint.
M: Murkna löv, bokna äpplen, citron och pomerans. Tungt och kraftfullt med hög syra och en lätt ton av oxidation. 90-92p

95581 Rabl Riesling Rote Erde 2022 249 kr 1800 flaskor
N: Vanilj, citron, gröna äpplen och florsocker.
M: Gula äpplen, vanilj, citron och snäckskal. Hög syra, bra koncentration och en lätt sötma. 88-90p

95016 Valados de Melgaço Alvarinho Reserva 2021 199 kr 4200 flaskor
N: Grön paprika, kryddpeppar, melon och saltvatten.
M: Melon, sardell, snäckskal, kryddpeppar och mineralvatten. Ganska lätt med bra syra, en del sten och relativt klen frukt. 84-86p

93823 Van Volxem Volz Riesling GG 2022 499 kr 240 flaskor
N: Tulpan, melon, nejlika och björklöv.
M: Lime, citron, fläder, björklöv och päron. Mycket torrt och ganska stramt med hög syra och fräsch frukt. 89-91p

90359 Nik Weis Wiltinger Alte Reben 2022 219 kr 3600 flaskor
N: Snäckskal, fläder, rök, melon och utedass.
M: Gröna äpplen, citron, melon och apelsin. Fräscht med tung koncentrerad frukt och bra syra. 89-91p
Flight 2.jpg

92090 Le Marigny Domaine des Aubuisières 2023 189 kr 9000 flaskor
N: Hyacint, fläder, melon, rök och ylle.
M: Ananas, ylle, hyacint, fläder och citron. Torrt med hög syra och bra frukt. 86-88p

95348 Domaine de l'Hortus Grande Cuvee 2022 299 kr 480 flaskor
N: Gödsel, vanilj, murkna löv, melon och peppar.
M: Sten, citron, ananas, persika och melon. Fräscht med snygg frukt och bra syra. 88-90p

95219 Pormenor Vinhos Douro Branco 2022 189 kr 1200 flaskor

N: Vanilj, sardell, rök och äpple.
M: Sten, sardell, lime och äppelkart. Stramt med rejäl syra och en trevlig sälta. 87-89p

94976 Verdeca Sette Lune L’Archetipo 2021 199 kr 3000 flaskor
N: Jäst, tulpan, kryddnejlika, vanilj, lavendel och apelsin.
M: Bokna äpplen, melon, tantparfym, nejlika och vanilj. Kryddigt och parfymerat med bra syra och en lätt beska i avslutet. 83-85p

90588 G de Château Guiraud 2022 219 kr 6000 flaskor
N: Grönt gräs, krusbär och torkad fisk.
M: Krusbär, gräs, sardell och citron. Torrt och fräscht med fin frukt. Det här vinet har ibland problem med syran, men i den här årgången är den bra. 87-89p
Flight 3.jpg

92632 Bastingage Terre de L'Elu 2022 239 kr 1200 flaskor
N: Vanilj, sten, jord, hav och melon.
M: Melon, sten, citron och vanilj. Fin frukt, bra syra och snygg balans, men ändå lite karaktärslöst. 84-86p

92850 Gusbourne Guinevere Chardonnay 2022 399 kr 240 flaskor
N: Rök, nejlika, citron och trä.
M: Rabarber, citron, rök och sten. Svalt och super torrt med enorm syra. 86-88p

92256 Grenache Blanc A Tribute to Grace 2022 399 kr 336 flaskor
N: Rök, lavendel, päron, syren och sten.
M: Päron, syren, lavendel, jord och kryddpeppar. Lätt, svalt och ganska parfymerat med snygg frukt och ok syra. 88-90p

90660 Nik Weis Bockstein Kabinett 2022 230 kr 3600 flaskor
N: Stall, nejlika, durian och päron.
M: Melon, litchi, päron, ananas och mango. Förvånansvärt torrt med tung, koncentrerad, tropisk frukt och hög syra. 90-92p
Flight 4.jpg

94460 Marsannay Rouge Cuvée Saint-Urbain 2022 379 kr 360 flaskor
N: Lingon, sten, rök, hallon och lakrits.
M: Lingon, hallon, skiffer och lakrits. Svalt med koncentrerad frukt och fina tanniner. 88-90p

90481 Moulin-à-Vent Champ de Cour 2022 239 kr 4200 flaskor
N: Svarta vinbär, tranbär, läder, rönnbär och bakelit.
M: Viol, svarta, vinbär, plommon, hallon läder och pomerans. Mörkt med varm, tung frukt och rejäla tanniner. 87-89p

94921 Franz Keller Oberbergen Bassgeige Erste Lage Spätburgunder 2021 375 kr 480 flaskor
N: Vanilj, hallon, smultron, rök och läder.
M: Svart te, hallon, läder och mynta. Ganska lätt med hög syra, söt frukt och balanserade tanniner. 88-90p

90635 Pike Road Willamette Valley Pinot Noir 2021 219 kr 9408 flaskor

N: Rabarber, gummi, hallon och vanilj.
M: Vanilj, hallon, svarta vinbär och gummi. Ganska hårt extraherat med koncentrerad frukt och hög syra. 84-86p
Flight 5.jpg

92306 A Tribute to Grace 2022 399 kr 1344 flaskor
N: Körsbär, plommon, lingon, timjan, vanilj och läder.
M: Tomat, vingummi, plommon, vanilj och timjan. Elegant med söt, koncentrerad frukt och balanserade tanniner. Klart roligare än den vita varianten. 90-92p

92626 Langhe Nebbiolo A Mont 2022 179 kr 9000 flaskor
N: Rosor, choklad, körsbär, vanilj, lavendel och rök.
M: Rosor, choklad, körsbär och rök. Stramt med koncentrerad frukt och rejäla tanniner. 86-88p

92645 Gaja Sito Moresco 2022 449 kr 3000 flaskor
N: Bläck, rök, stall, svarta vinbär och körsbär.
M: Viol, bläck, mynta, svarta vinbär, tobak och kaffe. Ungt, mörkt och tungt med bra frukt och tuffa tanniner. Lagra länge. 88-90p

90346 Boca Adele 2020 438 kr 600 flaskor
N: Gummi, plommon, stall, torkad fisk och jord.
M: Kanel, ingefära, katrinplommon, gummi och sardeller. Moget och kryddigt med koncentrerad frukt och balanserade tanniner. 89-91

93672 Ka Manciné di Repaci Roberta Beragna 2023 249 kr 1200 flaskor
N: Vanilj, hallon, tobak, viol och mynta.
M: Kryddpeppar, kaffe, tobak, plommon och rosmarin. Mycket kryddigt med lite torr frukt och strama tanniner. 84-86p
Flight 6.jpg

93336 Scala Cirò Rosso 2022 179 kr 1800 flaskor
N: Rosor, svart te, läder, syren och plommon.
M: Körsbär, viol, svart te, läder och plommon. Stramt med bra frukt och tuffa tanniner. 86-88p

92547 Castello di Monsanto Chianti Classico Riserva 2020 319 kr 1800 flaskor
N: Stall, rök, gummi, körsbär, svarta vinbär och tobak.
M: Myggmedel, stall, körsbär, äpple och tobak. Tungt, kraftfullt och tillgängligt med mogen frukt och integrerade tanniner. 89-91p

94975 Niuru Maru L’Archetipo 2022 169 kr 6000 flaskor
N: Viol, maskros, gräs, sten och svarta vinbär.
M: Körsbär, viol, lavendel och hyacint. Svalt och ganska grönt med söt frukt och snälla tanniner. 86-88p
Flight 7.jpg

92319 Montefalco Rosso Arnaldo Caprai 2020 175 kr 18600 flaskor
N: Kryddpeppar, trä, vanilj och hallon.
M: Hallon, körsbär, vanilj och kryddpeppar. Publikt med koncentrerad, söt frukt och balanserade tanniner. 87-89p

94079 Montefalco Rosso Riserva 2019 279 kr 2100 flaskor
N: Stall, tomat, svart te, plommon och dill.
M: Trä, körsbär, rosor, stall, svart te, tomat och kaffe. Mörkt, fett och koncentrerat med bra balans. 89-91p

94992 Radici Taurasi Mastroberardino 2019 399 kr 1200 flaskor
N: Gödsel, alkohol, plommon, stall och svarta vinbär.
M: Körsbär, gödsel, plommon, svarta vinbär och lakrits. Mörkt och tufft med tung, koncentrerad frukt och enorma tanniner. Långlagringsprojekt. 90-92p

95299 Vieux Chateau Saint André 2019 270 kr 480 flaskor
N: Tobak, svarta vinbär, ceder och vanilj.
M: Plommon, tobak, vanilj och blyerts. Hyfsat moget med fin frukt och bra balans. 87-89p

94194 Chateau La Gurgue 2019 299 kr 1200 flaskor

N: Grön paprika, ceder, plommon och kryddnejlika.
M: Stall, plommon, ceder, läder och lavendel. Ganska lätt med varm, söt frukt och rejäla tanniner. 87-89p

94591 Château d'Armailhac 2016 998 kr 120 flaskor
N: Rök, vanilj, viol, bläck, svarta vinbär och spånskiva.
M: Tjära, svarta vinbär, ek, bläck och blyerts. Mörkt och polerat med fin frukt, balanserade tanniner och begynnande mognad. 91-93p
Flight 8.jpg

92427 Jim Barry Lodge Hill Shiraz 2021 169 kr 4200 flaskor
N: Eukalyptus, oliver, timjan, viol och plommon.
M: Eukalyptus, plommon, viol, timjan och vanilj. Massor av eukalyptus, söt frukt och snälla tanniner. 84-86p

90064 Jim Barry McRae Wood Shiraz 2021 395 kr 480 flaskor
M: Oliver, körsbär, björnbär, viol, rosmarin och blod.
M: Läder, rosmarin, björnbär och plommon. Mörk, tung frukt, fin kryddighet och integrerade tanniner. En helt annan liga än lillebror. 90-92p

93824 Gran Clos 2019 399 kr 720 flaskor
N: Myggmedel, gödsel, svarta vinbär och timjan.
M: Timjan, rosmarin, alkohol, gödsel och svarta vinbär. Ganska eldigt med söt frukt, mycket kryddor och rejäla tanniner. Kanske inte den bästa årgången av det här vinet? 88-90p

93557 Spier Creative Block 5 2021 199 kr 7800 flaskor
N: Choklad, kaffe, blåbär, sardeller och svarta vinbär.
M: Svarta vinbär, apelsin, choklad och vanilj. Lättsamt och publikt med varm, söt frukt och snälla tanniner. 86-88p
flight 9.jpg

95187 Wehlener Sonnenuhr Spätlese Joh Jos Prüm 2022 549 kr 240 flaskor
N: Rabarber, krusbär, fläder och knallpulver.
M: Päron, stall, longan, fläder och rök. Komplext och mycket ungt med sval, tropisk frukt, måttlig sötma och hög syra. Bättre än Graacher Himmelreich nu och säkert i all framtid också. 93-95p

95226 Graacher Himmelreich Auslese Joh Jos Prüm 2022 579 kr 240 flaskor
N: Gröna äpplen, fläder, krusbär, melon och päron.
M: Päron, persika, fläder och petroleum. Fett och oljigt med tung, koncentrerad frukt och måttlig sötma. 90-92p
 

chambertin

Medlem
Kul släpp! Särskilt roligt att se Monsanto Riserva. Ett bra tag sedan jag såg det på bolaget.
Hoppas dom fått koll på TCA i sina korkar bara.
Köpte ofta förr (90- och 00-tal) men dom hade en sanslöst hög % korkar med TCA så jag gav upp. Får prova igen för visst var det ett bra vin när man slapp korkdefkten.
 

Nyllet

Medlem
Hoppas dom fått koll på TCA i sina korkar bara.
Köpte ofta förr (90- och 00-tal) men dom hade en sanslöst hög % korkar med TCA så jag gav upp. Får prova igen för visst var det ett bra vin när man slapp korkdefkten.

Aj då, det var ju inte roligt. Jag har inte druckit några jättemängder och första årgången jag testat var 2014 men har hittills inte stött på någon defekt flaska. Peppar, peppar…
 

Boletus

Medlem
Aj då, det var ju inte roligt. Jag har inte druckit några jättemängder och första årgången jag testat var 2014 men har hittills inte stött på någon defekt flaska. Peppar, peppar…
Har druckit Gran Selezione 2015 tre gånger och den vanliga CC:n 2018 och 2019 flertalet gånger utan vare sig korkdefekt eller "försmak" av densamma, så man kan väl hoppas att de fått bukt på problemet.
 
Det är säkert ett delikat vin, men lite overkill i min värld, när man kan få nästan lika hög kvalitet för halva priset. :cool:
Jag gillar Prüms viner och har köpt på mig tidigare årgångar. Har du provat dessa varianter från Prüm, eller tidigare, och kan jämföra med andra som kostar halva priser och som du tycker är lika bra? Isåfall vilka har du provat för halva priset som är nästan lika hög kvalitét? När du säger nästan lika hög kvalitét - är det inom ramen 1-3-5 eller 10% lägre i betyg? Det hade varit intressant att veta vilka andra som håller nästan lika hög kvalitet, och då framförallt vad du menar med nästan lika hög kvalitét.
 

Per Stade

Lege artis
Det är säkert ett delikat vin, men lite overkill i min värld, när man kan få nästan lika hög kvalitet för halva priset. :cool:
Ärligt talat så känns det inte som om vinerna från Prüm i det här släppet är oöverstigliga.
För den som gillar riesling.
Det handlar om upplevelsen och det är upplevelser jag vill ha och är beredda att betala för.
Om det gäller att dricka ett gott vin eller bestiga ett högt berg kvittar lika.
Det är upplevelsen jag är ute efter.
 

Bastardo

Medlem
Jag gillar Prüms viner och har köpt på mig tidigare årgångar. Har du provat dessa varianter från Prüm, eller tidigare, och kan jämföra med andra som kostar halva priser och som du tycker är lika bra? Isåfall vilka har du provat för halva priset som är nästan lika hög kvalitét? När du säger nästan lika hög kvalitét - är det inom ramen 1-3-5 eller 10% lägre i betyg? Det hade varit intressant att veta vilka andra som håller nästan lika hög kvalitet, och då framförallt vad du menar med nästan lika hög kvalitét.
Jag har inte druckit just det vinet, så jag låter bli att kommentera, men årgångarna före 2022 har inte fått lika höga poäng. Over and out, end of discussion.
BTW. Jag tror det är första gången som du svarar på mina inlägg. :cool: Kommentera gärna nästa gång även när det handlar om positiva saker.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag har inte druckit just det vinet, så jag låter bli att kommentera, men årgångarna före 2022 har inte fått lika höga poäng. Over and out, end of discussion.
BTW. Jag tror det är första gången som du svarar på mina inlägg. :cool: Kommentera gärna nästa gång även när det handlar om positiva saker.
Nämen, motorsågen framme igen på viner som du själv inte testat. 😂
 
Jag har inte druckit just det vinet, så jag låter bli att kommentera, men årgångarna före 2022 har inte fått lika höga poäng. Over and out, end of discussion.
BTW. Jag tror det är första gången som du svarar på mina inlägg. :cool: Kommentera gärna nästa gång även när det handlar om positiva saker.
Hej igen,
Nu förstår jag inte. Du skrev att Prüms vin var overkill och att det fanns viner för halva priset som var nästan lika bra. Men du har inte druckit Prüıms viner och du kan inte heller säga vilka viner för halva priset som är nästan lika bra? Och nu bestämmer du att diskussionen är slut? Min fråga var seriöst ställt, inte retoriskt. Men jag anar på ditt svar att du inte var så seriös i dina inlägg? Obs, detta är inte heller menat att vara en retorisk fråga.

Jag tolkade ditt inlägg som ett positivt inlägg - om det fanns viner som är lika bra men kostar halva priset så är ju det intressant. Jag är ju förhållandevis ny på forumet och jag har kanske missat de oskrivna reglerna om att man inte får ställa frågor till veteraner med 1669 inlägg på forumet ;-) Jag hade kanske hoppats på att finewines var ett ställe där man får fråga och diskutera vin.

Jag kanske själv är mindre dragen åt fyndjageri i vinbranschen. Jag söker hellre efter bra vinupplevelser och kan tänka mig betala vad det är värt, och då lite mer än de billigaste vinerna - än att söka fynd och spara pengar, men få sämre vinupplevelser. Eller var det mitt inlägg du upplevde som mindre positivt? Och som jag borde låtit bli?

Men som du sa, Over and out, end of discussion. Förutom diskussionerna kring de viner som släpps, hoppas jag.
 

Jonas Sand

Medlem
Sorry för tråk
WORD!! Är det inte dags för admin att ta ett snack med personen i fråga? Detta är väl som sagt ett forum för att diskutera "Finewines" och inte det billigaste vinet man kan hitta genom att läsa andras recensioner.
Sorry för trådkapning men jag känner detsamma. Jag har haft ignore på henne/honom sedan något knappt år tillbaka och de blockar effektivt hens inlägg men trådarna blir svårmanövrerade ändå. Jag vill inte kväva åsikter men det är så jäkla uppenbart att det blir massa oreda i trådar där personen svingar loss i, trådar som annars har så mycket potential. Sorry för rant men i ett forum där 99,9 % av folket bidrar så positivt förstör 0,01-an mycket.
 
Det är säkert ett delikat vin, men lite overkill i min värld, när man kan få nästan lika hög kvalitet för halva priset. :cool:
Samma visa igen.
Du får gärna hålla på med dina "prisjakter" gällande habila viner för under 199kr. Personligen köper jag gärna de viner jag har stor erfarenhet av eller blir tipsade om av personer jag litar på.

Gällande just Prum så har de stigit i värde i samma takt som många andra premiumtillverkare, och jag personligen tycker fortfarande att de är rimligt prissatta för vad man får.
 
Samma visa igen.
Du får gärna hålla på med dina "prisjakter" gällande habila viner för under 199kr. Personligen köper jag gärna de viner jag har stor erfarenhet av eller blir tipsade om av personer jag litar på.

Gällande just Prum så har de stigit i värde i samma takt som många andra premiumtillverkare, och jag personligen tycker fortfarande att de är rimligt prissatta för vad man får.
Kanske Vin-gruppen på Facebook passar bättre för denna prisjakt… 😊
 
Toppen