Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20 september 2024

Thirsty

Smygnykterist
Provade bl.a. de aktuella Prum vinerna på WWs sortimentsprovning. Föredrar likt tidigare Prums Himmelreich före Sonnenuhr, vilket är emot många vinskribenter och poäng. Således måste jag ha ”fel” och borde köpa Sonnenuhr för att den fått högre poäng och då måste vara mer prisvärd. :eek:

Eller så köper jag den jag tycker är godast trots lägre poäng och experters åsikter. Personlig smak. Lite grejen med att prova viner och inte bara läsa sig fram till en ”sanning”. 🤷‍♂️
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
WORD!! Är det inte dags för admin att ta ett snack med personen i fråga? Detta är väl som sagt ett forum för att diskutera "Finewines" och inte det billigaste vinet man kan hitta genom att läsa andras recensioner.

Utgångspunkten är att alla har rätt att skriva på forumet så länge man inte bryter mot forumreglerna eller lag. Vad jag kan se håller sig Bastardo till vad som diskuteras i trådarna även om inläggen inte uppskattas av alla. Forumet är inte bättre än dess medlemmar och dess fler medlemmar vi blir dess större chans för att man får läsa inlägg som man inte gillar av olika anledningar. Eftersom man precis som på en arbetsplats inte väljer vilka som ingår i gruppen så får man lära sig att hantera att alla inte gör som man själv vill. En annan insikt är att även det omvända gäller, dvs att alla inte nödvändigtvis uppskattar det man själv skriver.:)

Mina tips för den som gärna slipper läsa vissa medlemmar är:
  1. skrolla förbi eller ignorera inlägg man ogillar
  2. svara inte på inlägg för att undivka att ge mer bränsle
  3. använd funktionen "ignorera" medlem som tidigare nämnts. Gör man det ser man inga inlägg från den ignorerade medlemmen annat än om den ignorerade medlemmen citeras av en annan medlem.
  4. och i sista hand anmäl opassande inlägg till admin.
Möjligheten att stänga av medlemmar finns och har undantagsvis använts tidigare men då har det varit personangrepp och grovt språk.

*************************************************


Med det sagt så; @Bastardo jag utgår från att du vill bidra till forumet. Har du reflekterat över hur dina inlägg tas emot?

Jag citerar buteljen som nyligen skrev i en annan tråd till dig.

Du verkar ha satt i system att kommentera alla tasting notes med att citera vad Jancis Robinson ger för poäng. Vi är många här som prenumererar på denna tjänst och kan kolla upp saker själva om det är intressant. Har du själv druckit vinet och har kommentarer så är det ju en helt annan sak.

Vad hände med detta löfte du gav för några veckor sedan i en annan tråd? Det är ju dessutom rätt konstigt att du hela tiden citerar tjänsten när du inte är så glad för deras omdömen.

Jag kan inte se att dina referat av vad Jancis Robinson tycker är speciellt populära. Så det borde vara en input till dig.
Försök att prova lite mer viner och skriv om vad du själv tycker om dem istället för att referera vad andra tycker. Då tror jag fler kommer att vara intresserade och du bidrar på ett helt annat sätt till gemenskapen.

Jag har prenumererat på Vinlegender sedan starten. Han skriver bra artiklar men har ju inte riktig fokuset på poängsättning (även om han sätter poäng på det han provar).

Jag tycker det var bra synpunkter som du borde ta till dig. Jag har även noterat att du anmärker på att du inte får uppmärksamhet och tack för dina inlägg. Det kan så klart bero på att andra medlemmar är otacksamma men det är ingen annan som anmärkt på det så troligaste förklaringen är att dina inlägg inte är uppskattade eller ens läses. Nu har ett flertal medlemmar oberoende av varandra anmärkt på ditt sätt att skriva under lång tid så ta till dig det. Bara för att man kan göra något betyder inte att man bör göra det. Att vissa medlemmar svarar betyder inte nödvändigtvis att de uppskattar det du skriver utan kan lika gärna vara för att de är hjälpsamma och respektfulla.

Tänk på att forumet i första hand är till för vinintresserade medlemmar som vill dela sina egna vinkunskaper och vinerfarenheter. Alla här är läskunniga och kan oftast själva leta upp informationen som du refererar till.

Mina råd till dig Bastardo är:
  • Att du inte skriver om priser, sockerhalt eller vad vinrecensent X eller Y har skrivit eller tyckt om ett vin när någon medlem kommenterat ett vin, såvida det inte uttryckligen efterfrågas i en vintråd. Undantaget är exempelvis "deals"-tråden eller om det diskuteras primörviner. I de två senare fallen kan det så klart vara relevant om du läst dig till att det finns kap att göra.
  • Tänk på att när man anmärker på stavfel eller småfel så skapar det lätt irritation alternativt att man gör sig själv till åtlöje genom att själv göra fel...
  • Har du öppna frågor eller egna provningserfarenheter av ett vin så skriv på.
Tänk nu över detta ordentligt så hoppas jag du kan bidra till forumet i framtiden utan att väcka så mycket irritation. Fortsätter du på samma spår skulle det kunna tolkas som att du medvetet vill provocera och då får admin ta ställning till hur vi eventuellt ska se på det.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Utgångspunkten är att alla har rätt att skriva på forumet så länge man inte bryter mot forumreglerna eller lag. Vad jag kan se håller sig Bastardo till vad som diskuteras i trådarna även om inläggen inte uppskattas av alla. Forumet är inte bättre än dess medlemmar och dess fler medlemmar vi blir dess större chans för att man får läsa inlägg som man inte gillar av olika anledningar. Eftersom man precis som på en arbetsplats inte väljer vilka som ingår i gruppen så får man lära sig att hantera att alla inte gör som man själv vill. Ett annan insikt är att även det omvända gäller, dvs att alla inte nödvändigtvis uppskattar det man själv skriver.:)

Mina tips för den som gärna slipper läsa vissa medlemmar är:
  1. skrolla förbi eller ignorera inlägg man ogillar
  2. svara inte på inlägg för att undivka att ge mer bränsle
  3. använd funktionen "ignorera" medlem som tidigare nämnts. Gör man det ser man inga inlägg från den ignorerade medlemmen annat än om den ignorerade medlemmen citeras av en annan medlem.
  4. och i sista hand anmäl opassande inlägg till admin.
Möjligheten att stänga av medlemmar finns och har undantagsvis använts tidigare men då har det varit personangrepp och grovt språk.

*************************************************


Med det sagt så; @Bastardo jag utgår från att du vill bidra till forumet. Har du reflekterat över hur dina inlägg tas emot?

Jag citerar buteljen som nyligen skrev i en annan tråd till dig.





Jag tycker det var bra synpunkter som du borde ta till dig. Jag har även noterat att du anmärker på att du inte får uppmärksamhet och tack för dina inlägg. Det kan så klart bero på att andra medlemmar är otacksamma men det är ingen annan som anmärkt på det så troligaste förklaringen är att dina inlägg inte är uppskattade eller ens läses. Nu har ett flertal medlemmar oberoende av varandra anmärkt på ditt sätt att skriva under lång så ta till dig det. Bara för att man kan göra något betyder inte att man bör göra det. Att vissa medlemmar svarar betyder inte nödvändigtvis att de uppskattar det du skriver utan kan lika gärna vara för att de är hjälpsamma och respektfulla.

Tänk på att forumet i första hand är till för vinintresserade medlemmar som vill dela sina egna vinkunskaper och vinerfarenheter. Alla här är läskunniga och kan oftast själva leta upp informationen som du refererar till.

Mina råd till dig Bastardo är:
  • Att du inte skriver om priser, sockerhalt eller vad vinrecensent X eller Y har skrivit eller tyckt om ett vin när någon medlem kommenterat ett vin, såvida det inte uttryckligen efterfrågas i en vintråd. Undantaget är exempelvis "deals"-tråden eller om det diskuteras primörviner. I de två senare fallen kan det så klart vara relevant om du läst dig till att det finns kap att göra.
  • Tänk på att när man anmärker på stavfel eller småfel så skapar det lätt irritation alternativt att man gör sig själv till åtlöje genom att själv göra fel...
  • Har du öppna frågor eller egna provningserfarenheter av ett vin så skriv på.
Tänk nu över detta ordentligt så hoppas jag du kan bidra till forumet i framtiden utan att väcka så mycket irritation. Fortsätter du på samma spår skulle det kunna tolkas som att du medvetet vill provocera och då får admin ta ställning till hur vi eventuellt ska se på det.
Tack för detta ❤️. Klart och tydligt 💯.
 

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Bra skrivet, men jag håller med Hans Artberg om att den andra delen av texten blir mästrande. Den hade med fördel hade kunnat levereras som ett privat meddelande till vederbörande. Som jag vill minnas att vi sagt tidigare så är det väldigt svårt att projicera goda intentioner i skriven text, kanske speciellt om det ventileras öppet. Sen kan man väl med fördel kommentera om någonting är on topic eller inte. Men det är kanske ett eget ämne. :)

Edit: gällande off-topic väl undertecknad dock tämligen skyldig historiskt sett.
 
Vad inga fattat - utom Vingubben - är att gammaldags rektorer riktade sig till BARN , med mössan i handen. Till vuxna använder man andra tonfall.
 
À propos forumets moralregler (och septembervinerna...). Fick ett mejl som väl egentligen borde ha skickats till finewines, men där skribenten kanske varit rädd för att det skulle ha stoppats som "personangrepp":
"Vem bryr sig längre om herr Artbergs små 'plock'. Jag tror att seriösa vinälskare, som vi på Finewines, föredrar mer vidsynta recensenter (...)"
Själv har jag inget emot personangrepp. Kan vara underhållande.
 

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
À propos forumets moralregler (och septembervinerna...). Fick ett mejl som väl egentligen borde ha skickats till finewines, men där skribenten kanske varit rädd för att det skulle ha stoppats som "personangrepp":
"Vem bryr sig längre om herr Artbergs små 'plock'. Jag tror att seriösa vinälskare, som vi på Finewines, föredrar mer vidsynta recensenter (...)"
Själv har jag inget emot personangrepp. Kan vara underhållande.
Gud förbjude att kalla sig för "seriös" älskare av något. Behagligt totalitärt.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
WORD!! Är det inte dags för admin att ta ett snack med personen i fråga? Detta är väl som sagt ett forum för att diskutera "Finewines" och inte det billigaste vinet man kan hitta genom att läsa andras recensioner.
Jag lackade ur ordentligt på personen i fråga för något år sedan med ett långt inlägg. Har man läst ett så har man läst alla. Sen dess scrollar jag bara förbi. Funkar. Rekommenderas!
 
Toppen