Den kanske viktigaste skillnaden (ur ett kundperspektiv) mellan TSV/TST och TSE är att TSV/TST kommer på hylla i betydligt fler butiker. Det stämmer också att upphandlingarna sker lite olika. Jag vet inte om det finns något högsta antal flaskor för TSE och minsta antal flaskor för TSV, men om det gör det så överlappar de ganska mycket. Exempelvis släpptes det i november 1998 flaskor av ett vin i TSV och 4200 flaskor av ett vin i TSE.
Webblanseringarna räknas också in i TSE, men de har ju helt egna släppdagar.
Inom TSE finns ytterligare en uppdelning: MI, LI och WEBB. Det handlar bland annat om hur många butiker de finns i samt vilken information som presenteras på hemsidan. MI är i fler butiker, LI färre och WEBB inga. MI har foto och smakbeskrivning, WEBB har foto men inte smakbeskrivning och LI har ingetdera. Dessutom ska produkter i MI ingå vid skribentprovningar, medan det är valfritt för leverantörer att skicka in flaskor till skribentprovningar för produkter i LI och WEBB.
Ytterligare ett sortiment är TSS, där sista S står för säsong och det inkluderar påsköl, julöl, glögg och oktoberfestöl. Detta fungerar lite annorlunda då det är lite friare för butikerna att välja vad de ska in till sina hyllor.
Sen finns även TSLS, där LS står för lokalt och småskaligt, vilket alltså är ett sortiment för lokala producenter och där beror det följaktligen på geografisk närhet om en butik ska ha produkten på hyllan. En producent kan få ha sina produkter i upp till 10 butiker (antalet beror lite på hur stor efterfrågan de har) inom 15 mil från produktionsplatsen. Producenterna kan själva välja om de bara vill leverera till butikerna eller även till centraldepån. Levererar de till centraldepån kan kunder beställa produkterna till vilken butik som helst och Systembolaget står för all logistik och transport från centraldepå till butik.
Med reservation för att saker och ting ändrats sen sist jag uppdaterade mig på det här.