Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 30 augusti 2024

Johpe

Medlem
Det har funnits liknande exempel av riberaviner där det gjorts enklare varianter för Sverige för att säljas för en billigare peng. Fortfarande bra men lämnar ändå en känsla av lureri..
Ja lite udda är det beteendet.

Sist jag verkligen drog det hela vägen var 2021 och med Territorio Luthier Gran Reserva, som låg på typ 330 kr i Sverige och 190 euro i Spanien. Då mailade jag och diskuterade med bodegan och de sa att det var vin i samma stil men att det för 190 eur i Spanien såklart var en annan nivå. Men på namnet och ettiketten såg det ut som exakt samma vin.
 

Robbes

Medlem
Det har funnits liknande exempel av riberaviner där det gjorts enklare varianter för Sverige för att säljas för en billigare peng. Fortfarande bra men lämnar ändå en känsla av lureri..

Fick detta svaret från importören, som fick svaret från producenten :)

Det kan onekligen vara lite vilseledande när det finns flera produkter med samma namn.

  • Gran Arzuaga (den i trälåda) är deras flaggskepp och betingar ett pris på ca 1500 kronorflaskan. Vi har ett fåtal flaskor på lager till våra restaurangkunder.
  • Arzuaga-Navarro Gran Reserva är det vin vi släpper ca 4000 flaskor av årligen i Sverige. Lanserades ju på hyllorna för 375 kronor.

För att ge dig så korrekt och snabbt svar som möjligt, kopierar jag ett meddelande direkt från Arzuaga Navarro, se nedan.

These two wines have different labeling and so are two different expressions of what we consider Gran Reserva in Arzuaga. It is a matter of selection of vineyards, and this is not the same wine at all.

The one (more expensive) that we produce 2500 bottles in selected years is a unique wine that we just want to show a single vineyard sited on the West part of Ribera, from our private vineyard and reflecting the White limestone and terroir. This is why it is so limited.

The one that Systembolaget listed, is also Gran Reserva based on Tempranillo, but here the vineyards come from some different areas of Ribera, blending different soils, specially the clay soils appearing. The way of elaboration is almost the same, but the styles of wine is not actually the same. Gran Reserva for Systembolaget remains more on the side of classics but still fruity and fresh, and the Gran Arzuaga (our great classic), is an icon.

This is why the prices of both wines are also different.

Everything starts and finishes in a vineyard selection that ends into a different style of wine. It is the same matter as we have two Crianza in our house, one is the traditional Arzuaga Crianza, and the other we call it “De Uvas ecológicas”. Two different vineyards and two expression elaborated in nearly the same way.
 

JonasBo

Medlem
Det har funnits liknande exempel av riberaviner där det gjorts enklare varianter för Sverige för att säljas för en billigare peng. Fortfarande bra men lämnar ändå en känsla av lureri..
Det har väl gjorts liknande med t ex Keller Riesling Trocken; att den svenska/skandinaviska versionen innehåller (även) inköpta druvor för att möta kvantitetskraven. @Origo Wine bör kunna bekräfta eller dementera detta.
 

Thirsty

Smygnykterist
Det har väl gjorts liknande med t ex Keller Riesling Trocken; att den svenska/skandinaviska versionen innehåller (även) inköpta druvor för att möta kvantitetskraven. @Origo Wine bör kunna bekräfta eller dementera detta.
Syftning på guldkapseln i våras? Mycket säljtext därmen inget där om att det var köpedruvor just för den versionen.

 

JonasBo

Medlem
Syftning på guldkapseln i våras? Mycket säljtext därmen inget där om att det var köpedruvor just för den versionen.

Nej det är äldre än så. Kanske missminner mig.
 
För många år sen var jag i klinch med Philipson Wine angående en Argiano Brunello di Montalcino 2004 som de sålde för ett förbluffande lågt pris. Speciellt med tanke på att vinet fått skyhöga poäng av de stora amerikanska recensenterna. Men vinet kan omöjligt varit det samma, det vin vi fick var en ljust lätt rödvin som på sin höjd kunde vara en Rosso. Det var inte bara jag utan ett helt gäng danskar som också undrande vad som hade hänt.

På de flaskorna stod det batchnummer och efter lite efterforskningar så verkade som de två lägsta batchnumren hade skeppats till USA. De danska vinet hade ett betydligt högre batchnummer. Vi drog det aldrig längre efter det. Men man påminns om att det finns inte mycket till garantier för vad som faktiskt finns i flaskorna.
 

JonasBo

Medlem
För många år sen var jag i klinch med Philipson Wine angående en Argiano Brunello di Montalcino 2004 som de sålde för ett förbluffande lågt pris. Speciellt med tanke på att vinet fått skyhöga poäng av de stora amerikanska recensenterna. Men vinet kan omöjligt varit det samma, det vin vi fick var en ljust lätt rödvin som på sin höjd kunde vara en Rosso. Det var inte bara jag utan ett helt gäng danskar som också undrande vad som hade hänt.

På de flaskorna stod det batchnummer och efter lite efterforskningar så verkade som de två lägsta batchnumren hade skeppats till USA. De danska vinet hade ett betydligt högre batchnummer. Vi drog det aldrig längre efter det. Men man påminns om att det finns inte mycket till garantier för vad som faktiskt finns i flaskorna.
Ingen kommentar från PW?
 
Toppen