Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 6 september 2024

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet i tillfälliga sortimentet på Systembolaget den 6 september. Ett mycket stort släpp men tyvärr gav det mig rätt mycket mellanmjölkskänsla: de flesta viner är helt okej, men det finns absolut inga måsten. Spar pengarna till de senare septembersläppen istället. Då blir det betydligt roligare.
Flight 1.jpg

94202 Marc Hebrart Special Club Premier Cru 2020 649 kr 1200 flaskor
N: Gröna äpplen, äppelskal, hasselnöt, ananas och vanilj.
M: Knallpulver, gröna äpplen, päron, gräs och citron. Ungt, grönt och fräscht med supersyra och fin frukt. 90-92p

90577 Pequenos Rebentos Ancestral Pét Nat Márcio Lopes 2023 219 kr 2400 flaskor
N: Rök, franskbröd, melon och grusväg.
M: Jäst, citron, rök och lime. Mycket torrt och lite snipigt med mycket hög syra. 82-84p

96146 Domaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains 2022 329 kr 4200 flaskor
N: Honung, rök, snäckskal, krusbär och gröna äpplen.
M: Snäckskal, citron, äppelkart och lime. Torrt och stenigt med fräsch frukt och bra syra. 88-90p

93191 Kalkundkiesel weiss 2023 229 kr 600 flaskor
N: Jäst, aprikos, fläder, melon och honung.
M: Ananas, aprikos, jäst och hyacint. Ganska jästigt och lite grönt med fin koncentrerad frukt och en lätt oxidation. 86-88p

92824 Weingut Hirsch Zöbing Riesling 2023 229 kr 840 flaskor
N: Päron, lavendel, syren och krusbär.
M: Fläder, melon, sten, krusbär och päron. Lätt och torrt med hög syra och bra frukt. 86-88p

91250 Haardt Riesling 2023 229 kr 6600 flaskor
N: Fläder, honung, päron och gräs.
M: Päron, fläder, honung och melon. Ganska fett med tung frukt och hög syra. 86-88p
Flight 2.jpg

94980 Radici Fiano di Avellino Mastroberardino 2023 199 kr 1800 flaskor
N: Sten, jord, krusbär och lavendel.
M: Melon, krusbär, och sten. Lätt, stenigt och lite tunt med fin syra. 82-84p

96028 Raig de Raïm 2023 119 kr 15000 flaskor
N: Melon, utedass, maskros och klöver.
M: Gräs, melon, honung och klöver. Torrt och blommigt med fin frukt och bra syra. 85-87p

93329 Cau d'en Genís White 2022 249 kr 600 flaskor
N: Rök, asfalt, melon och citronzest.
M: Gräs, citron, sten, gummi och gula äpplen. Stenigt och rökigt med tung frukt och hög syra. 87-89p

90177 Stark-Condé Round Mountain Sauvignon Blanc 2023 189 kr 3600 flaskor
N: Hyacint krusbär aprikos och gräsmatta.
M: Kattpiss, krusbär, gräs, aprikos och citron. Mycket grönt, på gränsen till överdrivet, med hög syra och sval frukt. Jag hade lite svårt att avgöra om jag gillade det här vinet eller inte, men till slut kom jag fram till att jag faktiskt tycker att det är ganska gott. 87-89p
Flight 3.jpg

93398 Temjanika Luda Mara 2023 139 kr 5400 flaskor
N: Fläder, sten, päron, kryddnejlika och krusbär.
M: Sten, fläder, krusbär och melon. Spritsigt och stenigt med bra syra, men blek frukt. 81-83p

94088 Langmeil Three Gardens Viognier Marsanne Roussanne 2023 165 kr 6000 flaskor
N: Hyacint, syren, fläder, maskros och melon.
M: Syren, hyacint, melon och gula äpplen. Mycket blommigt med bra frukt och helt ok syra. 86-88p

95185 Wehlener Sonnenuhr Kabinett Joh Jos Prüm 2022 499 kr 600 flaskor
N: Stall, gödsel, aprikos, nässlor och blomjord.
M: Fläder, honung, citron, sten, rapsolja och päron. Ungt, elegant och spännande med hög syra och koncentrerad frukt. Det finns inte mycket koppling mellan smak och doft. Det här är bra, men spätlesen som kommer två veckor senare är avsevärt bättre och kostar bara en femtiolapp mer. 90-92p

90121 Mersel Phoenix Field Blend 2022 229 kr 720 flaskor
N: Smultron, lavendel, skiffer och rosor.
M: Persika, smultron, sten, gräs och citron. Torrt, svalt och fräscht med fin frukt och hög syra. 85-87p
Flight 4.jpg

93994 Côte de Nuits Villages Maison Jane Eyre 2022 449 kr 600 flaskor
N: Gummi, läder, hallon, lavendel och jasmin.
M: Hallon, gummi, bläck, viol och läder. Ungt och fräscht med söt fin frukt, balanserade tanniner och återhållsamma fat. 89-91p

92853 Sancerre Rouge Grains de Pinot 2022 249 kr 720 flaskor
N: Grön paprika, hallon, smultron och lakrits.
M: Hallon, grön paprika, lakrits och gummi. Svalt och stramt med bra frukt och bitiga tanniner. 85-87p

93078 Battenfeld Spanier Spätburgunder 2021 189 kr 3000 flaskor
N: Gödsel, jordgubb, mynta och gräs.
M: Jordgubb, svart te, gödsel och masonit. Ganska lätt med supersyra och sval frukt. 86-88p

95240 Côte de Brouilly Les Sept Vignes Château Thivin 2022 249 kr 600 flaskor
N: Choklad, mint, viol, svarta vinbär och spånskiva.
M: Svarta vinbär, mynta, halstablett och bakelit. Lite medicinalt med mörk, koncentrerad frukt och hög syra. 87-89p

93503 Barbera d'Asti Frasca 2022 179 kr 6000 flaskor
N: Asfalt, svarta vinbär, syren och nejlika.
M: Eukalyptus, svarta vinbär, bläck och nejlika. Mörkt och kryddigt med koncentrerad frukt och balanserade tanniner. 86-88p
Flight 5.jpg

93718 Rosso di Montalcino Tenuta di Collosorbo 2022 209 kr 4800 flaskor
N: Körsbär, läder, lavendel och svart te.
M: Svart te, sjögräs, körsbär och läder. Stramt och ganska lätt med sval frukt, rejäla tanniner och en angenäm sälta. 87-89p

92625 Flaccianello Fontodi 2020 1049 kr 360 flaskor
N: Smör, körsbär, tomat, rosor, viol och trä.
M: Körsbär, syren, plommon, läder och trä. Fett och oljigt med snygg frukt, polerade fat och integrerade tanniner. 90-92p

93449 Vigna del Sorbo Chianti Classico Gran Selezione Fontodi 2020 699 kr 240 flaskor
N: Körsbär, jasmin, asfalt, kakao och syren.
M: Körsbär, mintpastill, choklad, jasmin och asfalt. Svalt och mycket ungt med maffig frukt och mäktiga tanniner. Det här är ett långlagringsprojekt. 90-92p
Flight 6.jpg

93418 Michele Satta Syrah 2021 359 kr 540 flaskor
N: Bläck, svart te, olivspad, plommon och rosmarin.
M: Rosmarin, plommon, asfalt och lakrits. Stramt med torr frukt och tuffa tanniner. 85-87p

94869 Barbera d'Asti Nizza La Riva Alfiero Boffa 2017 249 kr 2400 flaskor
N: Nougat, svarta vinbär, halm, choklad och rök.
M: Svarta vinbär, lakrits, kakao, bläck och tjära. Mycket mörkt och hyfsat moget med koncentrerad frukt och integrerade tanniner. 87-89p

94831 Barbera d'Asti Superiore Testimonium Alfiero Boffa 2018 329 kr 1200 flaskor
N: Körsbär, salubrin, svarta vinbär, liljekonvalj och choklad.
M: Svarta vinbär, bläck, salvia och choklad. Fett, eldigt och elegant med sval, snygg frukt och balanserade tanniner. 89-91p

95300 Cannonau di Sardegna Sileno Ferruccio Deiana 2022 169 kr 6000 flaskor
N: Vanilj, blött trä, svart te, plommon och rosor.
M: Hallon, plommon, blött trä, vanilj och rosor. Snällt och publikt med mogen, söt frukt och integrerade tanniner. 87-89p
Flight 7.jpg

90571 Barolo Giacomo Grimaldi 2020 349 kr 4800 flaskor
N: Spånskiva, körsbär, mint, rosor och jord.
M: Svart te, körsbär, mjölkchoklad, blött trä och mynta. Polerat och förvånansvärt tillgängligt med sval snygg frukt och snälla tanniner. Det här är en dricka-nu Barolo. 89-91p

95063 Sela Bodegas Roda 2022 229 kr 6000 flaskor
N: Muskot, hallon, svarta vinbär, viol och choklad.
M: Smör, viol, svarta vinbär, hallon och muskot. Varmt och mörkt med söt frukt, fina fat och balanserade tanniner. 88-90p

95490 Protos '27 2021 259 kr 4800 flaskor
N: Mintpastill, svarta vinbär, kanel, syren och vanilj.
M: Viol, bläck, mynta, svarta vinbär, ingefära och kanel. Mycket mörkt och mycket fatat men med mycket snygg balans. 90-92p
Flight 9.jpg

95485 Aucalà 2022 169 kr 7800 flaskor
N: Gummi, rök, plommon, rosor, jord och spånskiva.
M: Körsbär, plommon, gummi och rosor. Piggt och lätt med fräsch frukt och hög syra. 87-89p

91810 Cau d’en Genís Alta Alella 2022 269 kr 600 flaskor
N: Rosor, rabarber, rök, gummi och vitpeppar.
M: Plommon, rosor, gummi, sten och alkohol. Stramt och eldigt med hög syra och bra frukt. 86-88p

94302 Finca Dofí 2021 699 kr 240 flaskor
N: Vanilj, svarta vinbär, rosmarin, rök och syren.
M: Bläck, vanilj, plommon, syren och rosmarin. Kryddigt och elegant med sval frukt och balanserade tanniner. 90-92p
Flight 10.jpg

92089 Grand Chêne Maison Cazes 2023 125 kr 21000 flaskor
N: Gummi, svarta vinbär, jord, syren, bläck och ingefära.
M: Myggmedel, svarta vinbär, kakao och bläck. Lite spretigt med tung mörk frukt och en hel del alkohol. Inte den bästa årgången av det här vinet. 82-84p

93552 Marcillac Le Cros Domaine du Cros 2022 159 kr 2400 flaskor
N: Gödsel, stall, viol bläck, plommon och rök.
M: Bläck, plommon, stall och grafit. Stramt och gammaldags med sval frukt och bra balans. 86-88p

92376 Crozes Hermitage Les Amandiers Domaine de Murinais 2022 249 kr 1200 flaskor
N: Oliver, spånskiva, syren, svarta vinbär och kakao.
M: Svarta vinbär, oliver, rosmarin, bläck och vanilj. Mörkt och fett med koncentrerad, söt frukt och snälla tanniner. 88-90p

92358 La Cuadrilla 2022 249 kr 1200 flaskor
N: Vanilj, honung, rök, tomat och plommon.
M: Svart te, vanilj, plommon, tomat och syren. Blommigt och ganska lätt med sval frukt och bra mognad. 89-91p

95172 Giz Vinhas Velhas Baga 2021 299 kr 600 flaskor
N: Rök, halm, gummi, björnbär och asfalt.
M: Alkohol, plommon, gummi, tomat och asfalt. Eldigt med lite torr frukt och hög syra. 84-86p
Flight 11.jpg

93865 Vranec Luda Mara 2020 139 kr 14400 flaskor
N: Lingon, svarta vinbär, spånskiva och rök.
M: Svarta vinbär, tjära, bläck och rök. Mörkt med söt, fin frukt och bra balans. 85-87p

95200 Brisas del Este Blend Selection Bodega Brisas 2023 139 kr 7800 flaskor
N: Halm, vanilj, svart te, svarta vinbär, trä och alkohol.
M: Plommon, svarta vinbär, vanilj och trä. Mörk, koncentrerad frukt, rejäla tanniner och en hel del fat. 86-88p

95191 Bellingham The Bernard Series Basket Press Syrah 2023 199 kr 6000 flaskor
N: Viol, bläck, trä och hallon.
M: Syren, viol, rök, hallon, plommon och mint. Ganska lätt med fräsch frukt och integrerade tanniner. 86-88p
 
Last edited:
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Protos 259kr för 90-92p låter ju ganska bra?
Ja, jag var inne på att lägga in det i ingressen. Protos '27 är mycket bra om man gillar stilen. Jag tycker att det är jättegott. Vi besökte dock producenten för ett par år sedan och de var inte lika imponerade: "Vi gör det här vinet bara för att det finns en så stor efterfrågan från våra kunder".
 

Jonas Sand

Medlem
Angående Protos. Jag gillar att ha ett gäng ganska ”maffiga” röda viner i skåpet till vinterns grytor, samtidigt som jag kan vara lite skraj för alltför mycket fat. Någon som vågar spekulera i vad som sker med fattonerna i detta vin om flaskan får ligga 1-5 år i skåpet?
 

chambertin

Medlem
Angående Protos. Jag gillar att ha ett gäng ganska ”maffiga” röda viner i skåpet till vinterns grytor, samtidigt som jag kan vara lite skraj för alltför mycket fat. Någon som vågar spekulera i vad som sker med fattonerna i detta vin om flaskan får ligga 1-5 år i skåpet?
Tycker ofta att Tempranillo i kraftig stil med mycket fat blir välintegrerade och balanserade runt 10-årsdagen så om du är fatallergisk så skulle jag sträcka ut tiden i skåpet några år till. Under tiden kan du ju ta ngn nästan färdiglagrad Tempranillo typ Dehesa 14 från -09.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Angående Protos. Jag gillar att ha ett gäng ganska ”maffiga” röda viner i skåpet till vinterns grytor, samtidigt som jag kan vara lite skraj för alltför mycket fat. Någon som vågar spekulera i vad som sker med fattonerna i detta vin om flaskan får ligga 1-5 år i skåpet?
Protos '27 är gjord för snabb konsumtion. Reservan för några tior mer som släpptes i februari är nog ett bättre vin att spara. Tyvärr är alla 11400 flaskorna sålda.
 

Mexikanaren

Medlem
95185 Wehlener Sonnenuhr Kabinett Joh Jos Prüm 2022 499 kr 600 flaskor
N: Stall, gödsel, aprikos, nässlor och blomjord.
M: Fläder, honung, citron, sten, rapsolja och päron. Ungt, elegant och spännande med hög syra och koncentrerad frukt. Det finns inte mycket koppling mellan smak och doft. Det här är bra, men spätlesen som kommer två veckor senare är avsevärt bättre och kostar bara en femtiolapp mer. 90-92p

Nu är inte släppet synligt ännu vilken spätlese det är du syftar på, men antar att det är Prüms egna? Listas på tryffelsvinet som att den släpps 20/9
 

Bastardo

Medlem
Nu är inte släppet synligt ännu vilken spätlese det är du syftar på, men antar att det är Prüms egna? Listas på tryffelsvinet som att den släpps 20/9
Jag kan inte förstå varför just knivskarp syra skulle vara kännetecken för ett delikat vin? Det innebär väl att vinet ska lagras i årtionden innan det är behagligt att dricka.
Jag värderar mycket mer vin som är redo att dricka redan nu och det finns gott om sådana också och du kan få minst två flaskor av sådana för samma pris som det här vinet kostar. Men det verkar finnas gott om syrafreaks i samlingen och det har jag mycket svårt att förstå.
 

Bastardo

Medlem
Ja, jag var inne på att lägga in det i ingressen. Protos '27 är mycket bra om man gillar stilen. Jag tycker att det är jättegott. Vi besökte dock producenten för ett par år sedan och de var inte lika imponerade: "Vi gör det här vinet bara för att det finns en så stor efterfrågan från våra kunder".
De är i alla fall ärliga om sitt vin, det kan man inte säga om alla producenterna. Jag har också sett att Reservan verkar vara ett mycket gott vin från området och kanske ännu mer Grand Reservan, men då sticker priset lite högre, så klart.
Jag måste nog konsultera med revisorn om vad han säger att köpa ett par flaskor, men jag tror att det är kört för tillfället … :D
Så här skriver Alko kort om vinet:
Robust och kraftigt, ett gosdryck. 😍
 
Jag kan inte förstå varför just knivskarp syra skulle vara kännetecken för ett delikat vin? Det innebär väl att vinet ska lagras i årtionden innan det är behagligt att dricka.
Jag värderar mycket mer vin som är redo att dricka redan nu och det finns gott om sådana också och du kan få minst två flaskor av sådana för samma pris som det här vinet kostar. Men det verkar finnas gott om syrafreaks i samlingen och det har jag mycket svårt att förstå.
Syran är ryggraden och man vill ju inte ha ryggradslösa viner typ! 😎
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nu är inte släppet synligt ännu vilken spätlese det är du syftar på, men antar att det är Prüms egna? Listas på tryffelsvinet som att den släpps 20/9
Ja, det är den jag syftade på. Noter kommer kommer inom kort.
 

Bastardo

Medlem
Syran är ryggraden och man vill ju inte ha ryggradslösa viner typ! 😎
Jodå, jag förstår. Men för mycket syra kan aldrig vara bra, fast en del verkar gilla så sura och sträva viner som det bara finns. Men det är tycke och smak som avgör, jag vill inte ha sådana viner och är knappast ensam med den åsikten. :)
 

pinoten

Medlem
Jodå, jag förstår. Men för mycket syra kan aldrig vara bra, fast en del verkar gilla så sura och sträva viner som det bara finns. Men det är tycke och smak som avgör, jag vill inte ha sådana viner och är knappast ensam med den åsikten. :)
"För mycket" är ju inte bra per definition men frågan är ju snarare vad som är för mycket. Det är inget ett-till-ett-förhållande mellan syranivå och upplevd surhet. Som exempel kan vi ta Coca Cola som har lägre pH än de viner som har högst syrahalt (kan finnas undantag). Det upplevs ju inte så surt pga av andra smakämnen och socker, samma gäller i vin. Om ett vin med hög syra balanseras av andra smakämnen och aromer (socker, tanniner, alkoholer, estrar, terpener, aldehyder, ketoner, fenoler etc.) så upplevs det inte som surt.
 

Uncle_Bob

Medlem
Angående Protos. Jag gillar att ha ett gäng ganska ”maffiga” röda viner i skåpet till vinterns grytor, samtidigt som jag kan vara lite skraj för alltför mycket fat. Någon som vågar spekulera i vad som sker med fattonerna i detta vin om flaskan får ligga 1-5 år i skåpet?
Jag drack både '16 och '18 i sommar, '16 var min näst sista flaska av den årgången men visade noll ålderskrämpor, det sagt så ha den vart genomgående bra och jag drack första flaskan våren 2020 så det stämmer nog väl det som Patrik säger om att den är gjord för att vara tillgänglig direkt vid lansering så att säga och jag har aldrig upplevt att det har överväldigande fat. Nu drack jag dem inte samma kväll utan hade ett par veckor emellan men ifrån minne skulle jag personligen vilja vända på på CT-betygen för årgångarna där 2018 snittar nästan 2p högre idag.
 

Bastardo

Medlem
"För mycket" är ju inte bra per definition men frågan är ju snarare vad som är för mycket. Det är inget ett-till-ett-förhållande mellan syranivå och upplevd surhet. Som exempel kan vi ta Coca Cola som har lägre pH än de viner som har högst syrahalt (kan finnas undantag). Det upplevs ju inte så surt pga av andra smakämnen och socker, samma gäller i vin. Om ett vin med hög syra balanseras av andra smakämnen och aromer (socker, tanniner, alkoholer, estrar, terpener, aldehyder, ketoner, fenoler etc.) så upplevs det inte som surt.
Jag förstår precis vad du menar, bara vinet är i balans och harmoni, så har jag ingenting att vända mig emot, men speciellt gällande torra viner så är det inte alltid fallet, långt ifrån. Då tilltalar vinet bara sådana vinmänniskor som gillar extremt torra och ultravresiga viner och alla vänner av tyska viner hör inte till den gruppen.
Visst finns det även sötare tyska viner som är inte i balans gällande syra och sötma, det är sådana viner jag opponerar mig emot och riktigt söta viner måste ha ganska hög syra, för annars skulle de smaka allt för klibbiga.
 

IsKr

Medlem
Jag förstår precis vad du menar, bara vinet är i balans och harmoni, så har jag ingenting att vända mig emot, men speciellt gällande torra viner så är det inte alltid fallet, långt ifrån. Då tilltalar vinet bara sådana vinmänniskor som gillar extremt torra och ultravresiga viner och alla vänner av tyska viner hör inte till den gruppen.
Visst finns det även sötare tyska viner som är inte i balans gällande syra och sötma, det är sådana viner jag opponerar mig emot och riktigt söta viner måste ha ganska hög syra, för annars skulle de smaka allt för klibbiga.
Det beror ju helt på vem du frågar. Jag tycker många torra tyska viner är i bra balans, hög syra till trots. Friskheten bärs ju ofta upp av både frukttoner och "mineralitet", så för mig är det inget problem. Du verkar ju överlag gilla viner med mer sötma, som också jag kan uppskatta beroende på vilken mat jag ska äta till vinet. För mig känns det som att det är lite det som din grej att klaga på att viner saknar en del sötma, och inte lever upp till det du tycker passar din smakpalett eller hur du uppfattar balans. Förstår att du då föredrar kabinett/auslese och delvis vita viner från Alsace som kanske har en "snällare" smakprofil i brist på ett bättre ord. Det är ju bra att det finns olika typer vin så att det finns nånting för alla smaker. Det finns dom som gillar 3apor också.
 

Bastardo

Medlem
Det beror ju helt på vem du frågar. Jag tycker många torra tyska viner är i bra balans, hög syra till trots. Friskheten bärs ju ofta upp av både frukttoner och "mineralitet", så för mig är det inget problem. Du verkar ju överlag gilla viner med mer sötma, som också jag kan uppskatta beroende på vilken mat jag ska äta till vinet. För mig känns det som att det är lite det som din grej att klaga på att viner saknar en del sötma, och inte lever upp till det du tycker passar din smakpalett eller hur du uppfattar balans. Förstår att du då föredrar kabinett/auslese och delvis vita viner från Alsace som kanske har en "snällare" smakprofil i brist på ett bättre ord. Det är ju bra att det finns olika typer vin så att det finns nånting för alla smaker. Det finns dom som gillar 3apor också.
Olika smaker, olika viner. Det finns även torra vita viner som jag gillar, men INTE sådana som enligt mig är för syrliga och den åsikten får jag ha.
Vissa gillar det tydligen men inte alla. :)
Obs! Läs gärna Göran van den Brinks artikelserie på BKWine:
Sen kommer det fler avsnitt på löpande band.
 

fluff

Medlem
KategoriProducentProduktÅrgångNummerLandVolymPris
Sprit / BitterCompagnia dei CaraibiCarlo Alberto Artiglio Di Tigre9344404🇮🇹200 ml
269​
Sprit / WhiskyGlen SpeyGlen Spey 12 Years4135301🇬🇧700 ml
550​
Sprit / WhiskyGlenfarclas DistilleryGlenfarclas 15 Years Sherry Cask Matured4172601🇬🇧700 ml
820​
Sprit / WhiskyHunter Laing & Company ltdArdnahoe Inaugural Release4170401🇬🇧700 ml
879​
Vin / Mousserande vinChampagne HebrartMarc Hebrart Special Club Premier Cru20209420201🇫🇷750 ml
649​
Vin / Mousserande vinSmall WonderSmall Wonder Blanc de Blanc20219267401🇦🇺750 ml
250​
Vin / Rött vinAlfiero BoffaBarbera d'Asti Superiore Testimonium Alfiero Boffa20189483101🇮🇹750 ml
329​
Vin / Rött vinAlta AlellaCau d’en Genís Alta Alella20229181001🇪🇸750 ml
269​
Vin / Rött vinAz. Ferruccio DeianaCannonau di Sardegna Sileno Ferruccio Deiana20229530001🇮🇹750 ml
169​
Vin / Rött vinBattenfeld SpanierBattenfeld Spanier Spätburgunder20209307801🇩🇪750 ml
189​
Vin / Rött vinBodega BrisasBrisas del Este Blend Selection Bodega Brisas20239520001🇺🇾750 ml
139​
Vin / Rött vinBodegas ProtosProtos '2720219549001🇪🇸750 ml
259​
Vin / Rött vinBodegas RodaSela Bodegas Roda20229506301🇪🇸750 ml
229​
Vin / Rött vinChateau Le PuyChateau Le Puy Emilien20219241501🇫🇷750 ml
399​
Vin / Rött vinChâteau TalbotChâteau Talbot20219215801🇫🇷750 ml
675​
Vin / Rött vinChâteau ThivinCôte de Brouilly Les Sept Vignes Château Thivin20229524001🇫🇷750 ml
249​
Vin / Rött vinDGBBellingham The Bernard Series Basket Press Syrah20239519101🇿🇦750 ml
199​
Vin / Rött vinDom. de MurinaisCrozes Hermitage Les Amandiers Domaine de Murinais20229237601🇫🇷750 ml
249​
Vin / Rött vinDomaine Paul Prieur & FilsSancerre Rouge Grains de Pinot20229285301🇫🇷750 ml
249​
Vin / Rött vinDomaine du CrosMarcillac Le Cros Domaine du Cros20229355201🇫🇷750 ml
159​
Vin / Rött vinFontanafreddaBarolo Vigna La Delizia Lazzarito Fontanafredda20199417401🇮🇹750 ml
799​
Vin / Rött vinFontodiFlaccianello Fontodi20209262501🇮🇹750 ml
1049​
Vin / Rött vinFontodiVigna del Sorbo Chianti Classico Gran Selezione Fontodi20209344901🇮🇹750 ml
699​
Vin / Rött vinFrascaBarbera d'Asti Frasca20229350301🇮🇹750 ml
179​
Vin / Rött vinGiacomo Grimaldi di Grimaldi FerruccioBarolo Giacomo Grimaldi20209057101🇮🇹750 ml
349​
Vin / Rött vinGiz by Luis GomesGiz Vinhas Velhas Baga20219517201🇵🇹750 ml
299​
Vin / Rött vinMaison CazesGrand Chêne Maison Cazes20239208901🇫🇷750 ml
125​
Vin / Rött vinMaison Jane EyreCôte de Nuits Villages Maison Jane Eyre20229399401🇫🇷750 ml
449​
Vin / Rött vinMersel WineMersel Phoenix Field Blend20229012101🇱🇧750 ml
229​
Vin / Rött vinMichele SattaMichele Satta Syrah20219341801🇮🇹750 ml
359​
Vin / Rött vinMount Eden VineyardsMount Eden Estate Cabernet Sauvignon20199516901🇺🇸750 ml
999​
Vin / Rött vinPegasus Bay WineryPegasus Bay Aged Release Pinot Noir20149490701🇳🇿750 ml
499​
Vin / Rött vinPodere Il Carnasciale - Il Carnasciale s.r.l. società agricolaCarnasciale20219513201🇮🇹750 ml
665​
Vin / Rött vinSerra & Barceló S.L.Aucalà20229548501🇪🇸750 ml
169​
Vin / Rött vinStolpman VineyardsLa Cuadrilla20229235801🇺🇸750 ml
249​
Vin / Rött vinTenuta di CollosorboRosso di Montalcino Tenuta di Collosorbo20229371801🇮🇹750 ml
209​
Vin / Rött vinTerres DoréesFleurie Terres Dorées20229398201🇫🇷750 ml
279​
Vin / Rött vinTerres DoréesSaint Amour Terres Dorées20229399301🇫🇷750 ml
289​
Vin / Rött vinTikves WineryVranec Luda Mara20209386501🇲🇰750 ml
139​
Vin / Rött vinWeingut Dorli MuhrDorli Muhr Prellenkirchen Samt & Seide20219017001🇦🇹750 ml
199​
Vin / StarkvinVinhos BarbeitoBarbeito Single Harvest Medium Dry20109039302🇵🇹500 ml
279​
Vin / Vitt vinAlta AlellaCau d'en Genís White20229332901🇪🇸750 ml
249​
Vin / Vitt vinCeller PiñolRaig de Raïm20239602801🇪🇸750 ml
119​
Vin / Vitt vinClaus PreisingerKalkundkiesel weiss20239319101🇦🇹750 ml
229​
Vin / Vitt vinDomaine LarocheDomaine Laroche Chablis Premier Cru Les Montmains20229614601🇫🇷750 ml
329​
Vin / Vitt vinDomaine TrapetK.T.Z.M Kientzheim Riesling Domaine Trapet20229356301🇫🇷750 ml
299​
Vin / Vitt vinJoh. Jos. PrümWehlener Sonnenuhr Kabinett Joh Jos Prüm20229518501🇩🇪750 ml
499​
Vin / Vitt vinMastroberardinoRadici Fiano di Avellino Mastroberardino20239498001🇮🇹750 ml
199​
Vin / Vitt vinMount Eden VineyardsMount Eden Estate Chardonnay20209508101🇺🇸750 ml
659​
Vin / Vitt vinMueller-CatoirHaardt Riesling20239125001🇩🇪750 ml
229​
Vin / Vitt vinPegasus Bay WineryPegasus Bay Winery Aged Release Riesling20149318801🇳🇿750 ml
319​
Vin / Vitt vinStark-Condé WinesStark-Condé Round Mountain Sauvignon Blanc20239017701🇿🇦750 ml
189​
Vin / Vitt vinVinarska Vizba Tikves AD KavadarciTemjanika Luda Mara20239339801🇲🇰750 ml
139​
Vin / Vitt vinWeingut HirschWeingut Hirsch Zöbing Riesling20239282401🇦🇹750 ml
229​
Öl / AleAmundsen Bryggeri ASAmundsen Smashmouth IPA1318914🇳🇴440 ml
38.9​
Öl / AleBootstrap BrewingBootstrap Brewing Medal AF Mosaic IPA1318215🇺🇸355 ml
27.9​
Öl / AleCloudwater Brew CoCloudwater Brew Co x The Veil v.17 DIPA1048414🇬🇧440 ml
64.9​
Öl / AleEquilibrium BreweryEquilibrium Double Fractal Pinwheel1032214🇺🇸473 ml
99.9​
Öl / AleGrebbestads BryggeriGrebbestad Harvest Ale1319701🇸🇪500 ml
32.9​
Öl / AleRevolution Brewing CoRevolution Hazy Hero1158215🇺🇸355 ml
32.9​
Öl / AleRivington BrewingRivington Brew Co No Day For A Do | DDH IPA1033812🇬🇧500 ml
63.9​
Öl / AleSnickerivägens bryggeri AB/ DalabryggeriDalabryggeri Dala Höstglöd1319501🇸🇪500 ml
32.5​
Öl / Mellanmörk & Mörk lagerGamla Slottskällans BryggeriSlottskällans Rainy Days1319614🇸🇪440 ml
27.9​
Öl / Porter & StoutBrewDogBrewDog Black Heart5147914🇬🇧440 ml
27.9​
Öl / Porter & StoutDrake's Brewing CompanyDrake's Brewing Company Death of the Sun Amburana1030503🇺🇸375 ml
139.9​
Öl / Porter & StoutForged Irish Stout ltd.Forged Irish Stout1309812🇮🇪440 ml
27.9​
Öl / Porter & StoutHönöbryggerietHönö Ostronporter3920915🇸🇪330 ml
27.9​
Öl / Syrlig ölBellwoods BreweryBellwoods Brewery Jelly King Prickly Pear & Pink Guava1086314🇨🇦473 ml
49.9​
Öl / Syrlig ölBrowar Funky FluidFunky Fluid Verde1039212🇵🇱500 ml
59.9​
Öl / Syrlig ölVault City Brewing Ltd.Vault City Vault Dweller Toxic Waste Sour8829314🇬🇧440 ml
54.9​
Öl / Syrlig ölVault City Brewing Ltd.Vault City Brewing Stoopid Passion Fruit, Mango & Banana1027314🇬🇧440 ml
79.9​
Öl / Syrlig ölWhite Dog BreweryWhite Dog Brewery Will it float #71020714🇳🇱440 ml
69.9​
 

Bastardo

Medlem
Det finns ganska dåligt med information om det här vinet: Pegasus Bay Winery Aged Release Riesling, 2014. Inte ens deras hemsida listar vinet!
Det verkar mycket intressant i alla fall, om man gillar något äldre vin med restsötma. Kanske någon här vet lite mer?
Klart köpvärt enligt mina funderingar, om inte priset avskräcker och jämför inte då med några tyska viner, för de har normalt en helt annan karaktär och det finns knappast heller någon motsvarighet i samma prisklass.
Jag må säga, att i NZ är inte vinkritikerna för blyga med betyg … ;) Man får kalkylera själv och läsa sådana recensioner där folk har gjort minst över ett tusen vinbedömningar på vivino, för att tolka rätt.
 
Last edited:
Toppen