Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 6 september 2024

magnum

Epernay, Frankrike
Det finns ganska dåligt med information om det här vinet: Pegasus Bay Winery Aged Release Riesling, 2014. Inte ens deras hemsida listar vinet!
Det verkar mycket intressant i alla fall, om man gillar något äldre vin med restsötma. Kanske någon här vet lite mer?
Klart köpvärt enligt mina funderingar, om inte priset avskräcker och jämför inte då med några tyska viner, för de har normalt en helt annan karaktär och det finns knappast heller någon motsvarighet i samma prisklass.
Jag må säga, att i NZ är inte vinkritikerna för blyga med betyg … ;) Man får kalkylera själv och läsa sådana recensioner där folk har gjort minst över ett tusen vinbedömningar på vivino, för att tolka rätt.
 

Bastardo

Medlem
Jodå, jag har sett den, men har du märkt att det inte är samma vin som säljs snart hos oss. Vinet ska ha namnet Riesling Aged Release 2014 på etiketten.
Inte ens importören har några flaskor att visa på deras webbplats! Uselt, säger jag bara.
Den här texten får jag fram då när jag söker där = https://terrificwines.se/wines/?producer=pegasus-bay: Det finns inga viner som matchar din sökning.
Vad i all sin dar är i görning när man försöker mörka så mycket som möjligt? Det normala är att man försöker ge bra reklam för sina produkter, men inte Terrific Wines. Om någon av deras folk är med här så berätta gärna vad ni håller på med!
 

buteljen

Medlem

5 Stars & 97/100 Sam Kim, Wine Orbit, March 2024 (2014 Vintage)
"Immensely complex and alluring, the wine shows marmalade, honey, grapefruit pith, warm spice and dried flower aromas, leading to a concentrated palate offering outstanding weight and richly textured mouthfeel. Wonderfully enhanced by subtle sweetness, finishing superbly long and delicious. At its best: now to 2030."


Rated Outstanding & 95/100 Cameron Douglas MS, April 2024 (2014 Vintage)
"Deep straw with golden hues lead to a bouquet of toastiness and development. Aromas of baked limes and apples, honeysuckle and honeyed orchard fruits, there’s a floral quality and seductive perfume of mineral and manuka. A delicious, fine silky textured wine touches the palate with a core of lime, apple and lemon fruit flavours accentuated by the acid line. Just dry with just a light tickle of sweetness, then flavours of honeysuckle and white spice. Balanced, lengthy and resoundingly delicious. Best drinking from 2024 through 2028."


Joelle Thomson, March 2024 (2014 Vintage)
"An outstanding example of what happens to very good quality Riesling when it has spent 10 years evolving in a cool dark cellar. Always succulent but now layered with flavours of fleshy ripe peach, candied mandarin and honey, all balanced by a lime zest aromas and fresh acidity. The once pale colour of this wine has now evolved to gold in what is thought to be the slow oxidation of the wine's phenolic content but technical info aside, this wine was delish when first released and is now outrageously complex, textural and offers great interest in the mouth."


93/100 Bob Campbell MW, The Real Review, April 2024 (2014 Vintage)
"Mellow riesling with emerging bottle development adding toasty complexity to honey, apricot and citrus flavours. Still relatively youthful although the wine is tantalisingly accessible with further bottle development potential."


5 Stars & 18.5 (93) Candice Chow, Raymond Chan Wine Reviews, May 2024 (2014 Vintage)
"Bright, even, medium yellow gold. The nose is attractive and complex, with aromas of citrus, blossom, stonefruit, marmalade, kerosene and flint. Medium-full bodied, off-dry to taste, aromas of lime, mandarin and citrus peels entwined with peach, nectarine, jasmine, flint, ginger and a touch of kerosene. The fresh acidity provides vitality and injects liveliness into the complex flavours. A lightly waxy mouthfeel with balanced acid and sweetness at play persists with jasmine tea fragrance and spice to a moreish, cleansing finish. This 10-years aged-release shows graceful developments, complexity and vitality of a fine Riesling."


93/100 JamesSuckling.com, November 2023 (2014 Vintage)
"Lots of apricot and honey aromas with some spices and dried fruits. Beeswax. Full-bodied, sweet and flavourful with tarte tatin, caramel and dried fruit flavours. Very sweet at the end."
 

Bastardo

Medlem
Jag hittade samma sida också, men tyckte att någon annan skulle få lägga ut den här … :)
Plus ett par uttal från Vivino, med provare som har över 1000 olika betygsättningar:
4,3 årgång 2014
”Pegasus Bay Aged Release Riesling 2014 (20240727) Medium lemon, pronounced intensity, ripe peach, nectarine, honey, gasoline, wet stones, medium dry, high acidity, medium alcohol, medium body, medium finish, good+, showing good development and perfectly ready to drink right now.”
Hao Fang (1832 betyg)
Jul 29, 2024

4,9 årgång 2014
”Moddle yellow color, sweet, rich, light honey and a little sour touch.”
雪野 宮沢 (1161 betyg)
Aug 13, 2024

Ett intressant vin, hur som helst. Om det blir att jag köper den, må vara osagt, men det låter bra om vinet.
Måste tagga ner mig lite, för jag har köpt mer vin under senaste veckorna än jag någonsin har gjort …
Men däremot det här vinet hade jag nog köpt, om det skulle finnas att köpa hos oss:
 
Last edited:

Oskar M

Medlem
Jag hittade samma sida också, men tyckte att någon annan skulle få lägga ut den här … :)
Plus ett par uttal från Vivino, med provare som har över 1000 olika betygsättningar:
4,3 årgång 2014
”Pegasus Bay Aged Release Riesling 2014 (20240727) Medium lemon, pronounced intensity, ripe peach, nectarine, honey, gasoline, wet stones, medium dry, high acidity, medium alcohol, medium body, medium finish, good+, showing good development and perfectly ready to drink right now.”
Hao Fang (1832 betyg)
Jul 29, 2024

4,9 årgång 2014
”Moddle yellow color, sweet, rich, light honey and a little sour touch.”
雪野 宮沢 (1161 betyg)
Aug 13, 2024

Ett intressant vin, hur som helst. Om det blir att jag köper den, må vara osagt, men det låter bra om vinet.
Måste tagga ner mig lite, för jag har köpt mer vin under senaste veckorna än jag någonsin har gjort …
Men däremot det här vinet hade jag nog köpt, om det skulle finnas att köpa hos oss:
Köp vinet för i helvete.
 

Bastardo

Medlem
Köp vinet för i helvete.
Nu har vi gett bra gratisreklam för importören och vinet. The job is done … ;)
Skämt åsido. Det går inte undvika att påverka opinionsbildningen när man skriver i positiva ordalag om någon produkt, det gör i stort sett nästan alla och det är helt okej. Det som kanske inte är ok, är att skälla hårt på något vin, för det finns ofantliga mängder med olika vinsmaker och ingen av dem kan sägas vara fel, för vi kan aldrig veta hur vinet smakar hos någon annan.
Tack och lov har min vän och novis i området väldigt närliggande vinsmak som jag har, så det har inte hänt ännu att han skulle hoppa över något som jag bjuder på, men så klart vissa viner funkar bättre än andra.
 

IsakOfMoe

Medlem
Jag drack både '16 och '18 i sommar, '16 var min näst sista flaska av den årgången men visade noll ålderskrämpor, det sagt så ha den vart genomgående bra och jag drack första flaskan våren 2020 så det stämmer nog väl det som Patrik säger om att den är gjord för att vara tillgänglig direkt vid lansering så att säga och jag har aldrig upplevt att det har överväldigande fat. Nu drack jag dem inte samma kväll utan hade ett par veckor emellan men ifrån minne skulle jag personligen vilja vända på på CT-betygen för årgångarna där 2018 snittar nästan 2p högre idag.
Kul att höra om ’18, har en magnum liggandes i källaren!
 

Uncle_Bob

Medlem
Kul att höra om ’18, har en magnum liggandes i källaren!
Jag med, hade gärna köpt ett par till men verkar inte lanseras denna runda... Om mina ct-anteckningar stämmer släpptes magnum och halvmagnum på samma släpp 2022 när jag köpte mina 2018-flaskor.
 

Wintermute

Medlem
Ganska snygg kartong också...
20240910_181754.jpg
 
Toppen