Glöm de här kategorierna "Stramt & nyanserat" osv! Ofta bara en tvångströja som tvingas på vinerna, utifrån förutfattade meningar.
La Branne är - dekanterad - knappast stram utan relativt lättdrucken, med läskande syra.
Okej, Hans!
Jag litar på dig. Du har helt rätt i sak, det är bara jag som följer slaviskt vad SB skriver … i stället för att använda min egen hjärna.
Om vinet finns kvar tills butlern har fått ordning på kassaböckerna igen, så kommer jag försöka skaffa en flaska.
P.S. Hittade bra info nästan på en gång … Ska försöka norpa åt mig en butelj inom de närmaste dagarna. Och det här såg jag också:
Château la Branne, Médoc, Bordeaux, Frankrike 92974, Tryffelsvinet
Utvecklad doft med röda och mörka bär, svarta vinbär, rostade fat, kaffe och stall. Torr, medelfyllig, smak med nyanserade aromer, fin syra, balanserade tannier och en lång, lite kryddig avslutning. 13,5 %. 8000 fl.
50 % merlot, 45% cabernet sauvignon, 5% petit verdot
Källa: Munskänkarna, Vinjournalen 23 12.
Obs! Det står till och med här att
tannier är balanserade … (Ville inte rätta texten, för annars är den inte autentisk.)
… och här är
BKWines anteckningar:
Ceder, blyerts, tät och ung, ok floralbetonad fruktighet med viol, lite kort slut och gles fruktighet
15,5p, +, 5-10 år
Det är bra att dekantera viner ett par timmar, har jag läst bland annat på Tastingbook.