Thirsty
Smygnykterist
Instämmer, det var det som var poängenDrumDet är väl lite det den här diskussionen går ut på? Tim Atkin tycker fel och alla andra tycker rätt?
Som konsumentupplysning är det väl bra att många tycker lika? Jag brukar bli glad om jag ser att mina betyg hamnar i samma härad som andras, särskilt på det jag själv tycker är bra. Jag kollar dock aldrig någon annan innan jag skriver. Inte ens mina egna från tidigare år. Vid något enstaka tillfälle, när något sticker ut, kollar jag WA, WE, JS och liknande innan jag postar för att se om det är värt att lägga in en jämförelse.
Smaken är ju subjektiv, så absolut "fel" kan det aldrig bli. Däremot kan man ju anse att en stor avvikelse från medelvärdet är ett "fel" is sig. Ett exempel är rosé från Provence där jag konsekvent ligger minst 10 punkter under medelpoängen från andra kritiker. Min bedömning är inte "fel" utifrån min smak, men den är kanske inte till hjälp (fel?) för den som är ute efter den typen av vin.
Man lär sig vad olika föredrar och hur de viktar poäng samt vem/vilka som synkar med ens egen uppfattning (vilka är den/de som känns relevant att kolla).