Ska försöka hålla mig kort--- men om vi börjar med vinerna då så utmärker sig brassarna med låg alkoholhalt och viner som släpps färdigmogna. Orsaken är att den inhemska marknaden är så mycket viktigare än den minimala exporten och därför bryr man sig föga om vad Råbert och andra har för preferenser. Typiskt ligger alkoholhalten runt 12% för röda och kvalitetsvinerna brukar vara åtminstone 4-5 år när de släpps. Stilen är definitivt fransk i sin återhållsamhet och svalhet. De flesta franska druvsorterna odlas, och även en del norditalienska och portugisiska. Samtliga är rätt så svala med kallklimatsaromer, dock utan markant hög syra eller gröna tanniner.
Merlot kan vara mycket bra, liksom Bdx-blandningar, liksom de norditalienska sorterna (bl.a Teroldego, Ancellota). Det finns väldigt fin Gamay och Marsellan. En del bra Tannat och Malbec. Stilla vita är halvtrista men de görs mycket bra mousserande, både traditionell metod och Charmat. Man kan inte vänta sig Champagne men i sin stil är de rena, fräscha, med anings högre dosage än fransoserna.
Bra hus enligt mig (för både rött och mousserande vitt): Cordelier, Casa Valduga, Salton, Marco Luigi, Dom Candido, Torcello, Pizzato, Almaunica. Jag passar mig för skrytbygget Miolo som är överskattade och övervärderade prismässigt. Och Chandon Brasil är skrattretande dåligt.
Om jag ska ge bara två exempel som jag tycker du ska prova så är de Cordelier Equilibrium (Bdx-blandning) och Marco Luigi Grande Reserva Brut (champagnekopia).