Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Riesling?

Sebran

Medlem
Steffen Christmann är värd att prova (det bästa från toppårgångar dock) det samma gäller Markus Molitor.

Molitor gör mestadels söt riesling så kanske inte något för @Vingubben , men Christmann göra grym riesling. Särskilt Idig GG anses vara en av Pfalz allra bästa GGs år efter år och 2019 hyllas av många som den bästa Idig någonsin. Dock är det ett vin som är känt för att inte vara direkt charmigt i sin ungdom och lär behöva lagras i 10+ år.
 

The Wall

Medlem
I de köp som jag gör till källaren är det framförallt rödtjut och champagne som jag lägger mina pengar på. När det slinker ner något vitt så är det främst Burgogne, CB från Loire och Spanien som gäller. Tycker om Riesling men efter några misstag där jag trott att jag har köpt ett torrt vin, och sedan till middagen öppnat något halvsött så lade jag ner för några år sedan. Årgången 2019 verkar ju vara rätt hypad så nu tänkte jag att det kanske var dags att göra ett nytt försök, men denna gång ta hjälp från forumet. Om man skall köpa torra, eller med mindre mängd restsötma, från gamla världen vilka är de givna att hålla utkik efter i kommande släpp. Behöver alltså inte vara något som går att få tag på redan nu. Pris 300-1000 kr flaskan.

Schäfer-Fröhlich Halenberg och Felsenberg (tror de brukar landa på runt 450 kr/flaska numera när de dyker upp på sovjetbolaget) är några favoriter här hemma.
Vidare brukar Breuers bättre alster (Berg Roseneck, Rottland, Schlossberg) och Nonnenberg inte heller vara så tokiga.
Jag har försökt mig på Christmanns IDIG några gånger, men har förmodligen varit för otålig så vinet har hamnat lite i skuggan av SF Felsenberg lite för många gånger för att jag ska satsa på det igen. Bra vin, men mina smaklökar verkar föredra något annat för att jubla lite extra.
Vill man urarta (nåja) kan man sniffa upp Keller när de vassare alstren dyker upp. "Keine Keller ohne Keller" som de kloka orden lyder.
I Österrike finns utöver tidigare nämnda Pichler (både FX Pichler och Pichler-Krutzler) och Domäne Wachau även Schloss Gobelsburg och Bründlmayer (Heiligenstein) som brukar vara pålitliga.
 

Sebran

Medlem
Sorry att jag spammar tråden nu, men Dönnhoff är en producent som borde nämnas här också. De är grannar med Schäfer Fröhlich vid Nahe och har en del GGs från samma vingårdar, t.ex. Felsenberg, men är mest kända för flaggskeppet Hermannshöhle GG. Deras viner är lite mindre reduktiva än S-F och kan oftast drickas något tidigare. Även de billigare vinerna Tonschiefer och Kahlenberg är magiska och ligger under 20€ i Tyskland.

Det finns alldeles för mycket bra riesling egentligen :D Det som är kul är också att det är så många olika vingårdslägen i helt olika regioner som är kapabla att leverera världsklassviner, till skillnad från fransk Chardonnay där i princip allt finns koncentrerat i Bourgogne. Morstein, Hipping, Brunnenhäuschen, Hermannshöhle, Felseneck, Dellchen, Schlossberg, Kirchenstück, Pechstein och Idig är några exempel på vingårdar som allihopa kan leverera 100-poängs GGs i bra årgångar. Och då har vi inte ens diskuterat alla legendariska vingårdar längs Mosel (för övrigt kanske världens vackraste vindistrikt) :D
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Molitor gör mestadels söt riesling så kanske inte något för @Vingubben , men Christmann göra grym riesling. Särskilt Idig GG anses vara en av Pfalz allra bästa GGs år efter år och 2019 hyllas av många som den bästa Idig någonsin. Dock är det ett vin som är känt för att inte vara direkt charmigt i sin ungdom och lär behöva lagras i 10+ år.
Molitors White Capsule är torr ( Riesling i svart text på etiketten) . Man ska däremot hålla sig borta från Green Capsule (grön text = feinherb) och Gold Capsule (gul text= halvtorr - söt)
!
1F95A8D8-3B20-49C3-81CD-5CAF37505C54.jpeg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
I Österrike finns utöver tidigare nämnda Pichler (både FX Pichler och Pichler-Krutzler) och Domäne Wachau även Schloss Gobelsburg och Bründlmayer (Heiligenstein) som brukar vara pålitliga.
Glöm INTE Franz Hirtzberger, Alzinger och Prager som nog är min favorit från området.
Och då har vi inte ens diskuterat alla legendariska vingårdar längs Mosel (för övrigt kanske världens vackraste vindistrikt) :D
...och Donau!
 

MarkusJ

Medlem
Om man ska förkovra sig mer i Riesling, finns det några tydliga distinktioner mellan de olika områden (Pfalz, Rheinhessen, Rheingau och Nahe, Mosel osv)? Funderade på att klicka hem typ 2-3 flaskor från respektive område - är det ett "smart upplägg", eller kan man tänka sig någon annan strategi? @Sebran du kanske måste spamma på lite ytterligare :)
 

Sebran

Medlem
Distinktionerna mellan regionerna är inte alltid helt tydliga, men om man generaliserar så kan man nog säga följande:
Mosel (inkl. Saar och Ruwer): En unik region som är mest känd för sötare viner med cool climate karaktär. Känntecknas ofta av mycket hög syra, hög mineralitet och elegans snarare än kraft eller kropp. Rankorna odlas på branta terrasser och jordmånen består mestadels av skiffer. Det görs numera även många GGs här, men dessa har i regel aningen högre sockerhalt än andra GGs från de sydligare regionerna, ofta 5+ gram socker / liter.
Mest ikoniska producenter: Egon Müller, Joh. Jos. Prüm
Mest ikoniska vingård: Wehlener Sonnenuhr
Nahe: Många säger att denna lilla vinregion förenar elegansen från Mosel med kraften från Rheingau, kanske till viss del för att den ligger mittemellan dessa två regioner. Jordmånen skiftar mellan skiffer, vulkansten och kalk, vilket ofta skapar komplexa och eleganta viner. Här görs huvudsakligen torr riesling, men även sötare viner förekommer.
Mest ikoniska producenter: Dönnhoff, Schäfer Fröhlich
Mest ikoniska vingård: Hermannshöhle
Rheingau: Historiskt kanske Tysklands främsta vinregion och har liksom många andra regioner genomgått en förvandling sedan slutet av 90-talet då det gjordes mest sötsliskig liebfraumilch. Härifrån kommer numera många kraftfulla och lagringsdugliga GGs, generellt med något lägre syra och större kropp än vinerna vid Mosel.
Mest ikoniska producenter: Schloss Johannisberg, Georg Breuer
Mest ikoniska vingård: Berg Schlossberg
Rheinhessen: Tysklands största vinregion och hem till några av landets mest prestigefyllda viner, mycket tack vare kultproducenter som Keller och Wittmann. Här är det stort fokus på terroir, vilket resulterar i allt från viktlös elegans (Kirchspiel), djup kraft (Morstein) och även mer experimentella viner som spränger ramarna för vad de flesta associerar med riesling, t.ex. Schätzels viner.
Mest ikoniska producenter: Wittmann, Keller
Mest ikoniska vingård: Morstein
Pfalz: Stor vingregion som ligger lite längre söderut, vilket innebär ett varmare klimat som ofta ger upphov till viner med stor kraft och kropp, ofta även med tropiska smakinslag. I Pfalz görs nästan enbart torr riesling och de bästa vingårdarna ligger tätt intill varandra vid foten av vulkanberget Haardt med vulkansk basalt som jordmån (Ungeheuer, Pechstein, Jesuitengarten och Kirchenstück). Av min erfarenhet experimenterar många vinmakare här med lite mer fat än de andra regionerna, vilket kan vara en vattendelare.
Mest ikoniska producenter: Bürklin-Wolf, Von Winning
Mest ikoniska vingård: Kirchenstück
 

Pontus

Medlem
Distinktionerna mellan regionerna är inte alltid helt tydliga, men om man generaliserar så kan man nog säga följande:
Mosel (inkl. Saar och Ruwer): En unik region som är mest känd för sötare viner med cool climate karaktär. Känntecknas ofta av mycket hög syra, hög mineralitet och elegans snarare än kraft eller kropp. Rankorna odlas på branta terrasser och jordmånen består mestadels av skiffer. Det görs numera även många GGs här, men dessa har i regel aningen högre sockerhalt än andra GGs från de sydligare regionerna, ofta 5+ gram socker / liter.
Mest ikoniska producenter: Egon Müller, Joh. Jos. Prüm
Mest ikoniska vingård: Wehlener Sonnenuhr
Nahe: Många säger att denna lilla vinregion förenar elegansen från Mosel med kraften från Rheingau, kanske till viss del för att den ligger mittemellan dessa två regioner. Jordmånen skiftar mellan skiffer, vulkansten och kalk, vilket ofta skapar komplexa och eleganta viner. Här görs huvudsakligen torr riesling, men även sötare viner förekommer.
Mest ikoniska producenter: Dönnhoff, Schäfer Fröhlich
Mest ikoniska vingård: Hermannshöhle
Rheingau: Historiskt kanske Tysklands främsta vinregion och har liksom många andra regioner genomgått en förvandling sedan slutet av 90-talet då det gjordes mest sötsliskig liebfraumilch. Härifrån kommer numera många kraftfulla och lagringsdugliga GGs, generellt med något lägre syra och större kropp än vinerna vid Mosel.
Mest ikoniska producenter: Schloss Johannisberg, Georg Breuer
Mest ikoniska vingård: Berg Schlossberg
Rheinhessen: Tysklands största vinregion och hem till några av landets mest prestigefyllda viner, mycket tack vare kultproducenter som Keller och Wittmann. Här är det stort fokus på terroir, vilket resulterar i allt från viktlös elegans (Kirchspiel), djup kraft (Morstein) och även mer experimentella viner som spränger ramarna för vad de flesta associerar med riesling, t.ex. Schätzels viner.
Mest ikoniska producenter: Wittmann, Keller
Mest ikoniska vingård: Morstein
Pfalz: Stor vingregion som ligger lite längre söderut, vilket innebär ett varmare klimat som ofta ger upphov till viner med stor kraft och kropp, ofta även med tropiska smakinslag. I Pfalz görs nästan enbart torr riesling och de bästa vingårdarna ligger tätt intill varandra vid foten av vulkanberget Haardt med vulkansk basalt som jordmån (Ungeheuer, Pechstein, Jesuitengarten och Kirchenstück). Av min erfarenhet experimenterar många vinmakare här med lite mer fat än de andra regionerna, vilket kan vara en vattendelare.
Mest ikoniska producenter: Bürklin-Wolf, Von Winning
Mest ikoniska vingård: Kirchenstück
Väl sammanfattat! Men mest ikoniska vingård i Mosel är väl ändå Bernkasteler Doctor?
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag ogillar också sötma i Riesling och letar alltid efter snustorra, nästan strama sådana. Och där är Tyskland ofta inte riktigt med - tycker dom flesta GG Trocken är för söta (där dom tillåter upp till 9g/l RS - skulle vilja ha en klassificiering med max 4g/l RS). Men måste då istället slå ett slag för den Australiensiska Riesling-scenen. Nästan alla Rieslings jag haft från där är snustorra och av extremt hög kvalitet. Grosset Polish Hill är en husfavorit, men även Jim Barry Lodge Hill, Leeuwin Estate och Forest Hill har utmärkta alster. En som riktigt sticker ut är Pewsey Vale Vineyard Riesling The Contours Museum Reserve - helt fantastisk och i samma klass som Polish Hill.
 

Magikern

Medlem
Jag ogillar också sötma i Riesling och letar alltid efter snustorra, nästan strama sådana. Och där är Tyskland ofta inte riktigt med - tycker dom flesta GG Trocken är för söta (där dom tillåter upp till 9g/l RS - skulle vilja ha en klassificiering med max 4g/l RS). Men måste då istället slå ett slag för den Australiensiska Riesling-scenen. Nästan alla Rieslings jag haft från där är snustorra och av extremt hög kvalitet. Grosset Polish Hill är en husfavorit, men även Jim Barry Lodge Hill, Leeuwin Estate och Forest Hill har utmärkta alster. En som riktigt sticker ut är Pewsey Vale Vineyard Riesling The Contours Museum Reserve - helt fantastisk och i samma klass som Polish Hill.

Har du provat Pichler Kellerberg Smaragd 2014?

Det finns ingen torr riesling i denna prisklassen på svenska marknaden som är bättre i dagsläget mig veterligen. Jag har skrivit om vinet för några månader sedan.
 

The Wall

Medlem
Har du provat Pichler Kellerberg Smaragd 2014?

Det finns ingen torr riesling i denna prisklassen på svenska marknaden som är bättre i dagsläget mig veterligen. Jag har skrivit om vinet för några månader sedan.
En annan favorit hos oss är Domäne Wachau, tex Riesling Smaragd Ried Achleiten 2019 (även om det är i yngsta laget just nu).
 

Bastardo

Medlem
Har du provat Pichler Kellerberg Smaragd 2014?

Det finns ingen torr riesling i denna prisklassen på svenska marknaden som är bättre i dagsläget mig veterligen. Jag har skrivit om vinet för några månader sedan.
Producenten har i överlag fått nästan alltid mycket goda vitsord överallt. :) Fast just nämnda vinet verkar inte finnas hos bolis.
 

Bastardo

Medlem
Flaskposten har det. ;)
Tack för tipset, men prisklassen ligger över min normala budget för viner. ;)
P.S. Tar ni aldrig hänsyn till vinets viskositet när ni köper riesling? Jag själv väljer alltid bort viner med mindre än fyra enligt SB:s cirkel. Tycker att vinet smakar för vattnigt då och tycker att det är mycket adekvat information att ta hänsyn till.
Som det är nu, kan man inte veta fyllighet på många av rieslingvinerna i dag, men vissa av viner i BS har importören ofta information om det. Fast jag tror att det är ganska få kvalitetstillverkare av viner som har så tunna viner på deras sortiment. Hur som helst, gillar inte vattniga viner eller sådana som smakar snustorra och vresiga. Däremot har jag ingenting emot lite sötma i vinet, upp till väldigt söta, bara vinet i sig upplevs vara i balans och det är syran som måste ta hand om den saken.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Tack för tipset, men prisklassen ligger över min normala budget för viner. ;)
P.S. Tar ni aldrig hänsyn till vinets viskositet när ni köper riesling? Jag själv väljer alltid bort viner med mindre än fyra enligt SB:s cirkel. Tycker att vinet smakar för vattnigt då och tycker att det är mycket adekvat information att ta hänsyn till.
Som det är nu, kan man inte veta fyllighet på många av rieslingvinerna i dag, men vissa av viner i BS har importören ofta information om det. Fast jag tror att det är ganska få kvalitetstillverkare av viner som har så tunna viner på deras sortiment. Hur som helst, gillar inte vattniga viner eller sådana som smakar snustorra och vresiga. Däremot har jag ingenting emot lite sötma i vinet, upp till väldigt söta, bara vinet i sig upplevs vara i balans och det är syran som måste ta hand om den saken.
Jag upplever ofta att riesling från Österrike är fylligare än riesling från andra delar av världen, men det kanske beror på lite högre alkoholhalt i österrikisk riesling när man kommer upp på Smaragd-nivå.
 
Toppen