vintomas
Numera lågaktiv bloggare
I grund och botten gillar jag kraftig och matig riesling, men sedan ganska många år har jag slutat att köpa Wachau-Smaragder. Inte för att de på något sätt är dåliga, utan för att jag tycker att tyska GG från nordligare breddgrader är mer balanserade, med mer rieslingparfym och citrus snarare än mestadels aprikos och stenfrukt, bättre syra och friskhet, samt att de klarar lång lagring bättre. (På Smaragd-nivån verkar Grüner Veltliner mogna bättre.)Har du provat Pichler Kellerberg Smaragd 2014?
Det finns ingen torr riesling i denna prisklassen på svenska marknaden som är bättre i dagsläget mig veterligen. Jag har skrivit om vinet för några månader sedan.
Nu har jag inte hängt med om producentstilarna ändrats på de allra senaste åren i Wachau, eller nya har kommit till i toppen, men F.X. Pichler och Franz Hirtzberger har traditionellt stått för de kraftigaste Smaragderna (och förmodligen de högsta priserna - F.X. Pichlers Riesling Unendlich var ju ett tag världens dyraste torra riesling bland "normala viner"). Det är inte ovanligt att det finns inslag av botrytis i vinerna, även om det nog är vanligare hos Hirtzberger. Den här "övertunga" rieslingstilen är lite specifik för Wachau, och i Kamptal och Kremstal brukar toppvinerna inte vara sådana. Nu vet jag i och för sig inte om 2014 har gett lättare viner än vanligt. Men, som sagt, en Smaragd från Keller är ofta stilmässigt lite "ute på ena kanten" bland torra rieslingviner.
Här finns en länk till Flaskposten, förresten (deras webbadress är ju inte så uppenbar): https://shop.flaskposten.eu/sv/vitt/osterrike/2014-riesling-kellerberg-smaragd-fx-pichler-75-cl.html