Mattias Schyberg
Administratör
Mineraliska viner från Saale Unstrut låter dock som ganska eleganta varelser...Låter som du har en passion för gamla högkvalitativa östtyska viner och dessa lär väl inte vara lätta att hitta nuförtiden?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Mineraliska viner från Saale Unstrut låter dock som ganska eleganta varelser...Låter som du har en passion för gamla högkvalitativa östtyska viner och dessa lär väl inte vara lätta att hitta nuförtiden?
Denna lista var lite kul. South Eastern - är det Australien du menar då? Annars har du Veneto i topp, det är vågat med tanke på att alla verkar hata Amarone nuförtiden, i alla fall bland vinnördarna. Nu finns det ju annat från regionen också, men ändå.Veneto 15,5%
Burgundy 14,1%
Piedmont 10,6%
Southwest France 10,6%
Bordeaux 9,4%
Tuscany 5,9%
South Eastern 5,9%
Kör man på färg blir det:sunqan: 56892 skrev:Bordeaux 17, 9%
Rhone 13, 8
Piemonte 11, 8
Bourgonge 9,9
Californien 5, 9
Nahe 5, 3
Södra australien 4, 9
Hej hopp här kommer mitt första inlägg här på finewines
Jag har hållit mig i bakgrunden ett tag nu och sugit åt mig av andras kunskap, funderat över vad som menas med "prisvärt" när det kommer till vin, och till min fasa insett hur Krugen känns mer och mer prisvärt (inte vågat mig på denna ännu).. Klickat hem en flock viner från Bierzo då jag läst väldigt trevliga saker om dessa viner här i eran lilla gemenskap, skakat på huvudet åt folk som pratar om köpstopp tills det ordet plötsligt dök upp på min bättre hälfts läppar häromdagen och lever nu under ständig skräck för att detta ska komma på tal igen..
Men för tillfället ser min CT ut såhär
• Bordeaux 31.7%
• Rhône 24.4%
• Castilla y León 14.6%
• Piedmont 7.3%
• Veneto 7.3%
• Mendoza 4.9%
• Champagne 2.4%
halloj - här kommer ytterligare ett 'premiär inlägg'. så här ser min cirka fördelning ut;
bordeaux: 28,8%
rhone: 13%
californien: 10,6%
toskana: 9,7%
piemonte: 9,1%
katalonien: 5,5%
castilla y leon: 4,8%
rioja: 4,8%
veneto: 3,9%
australien: 2,7%
..och sedan massa mindre poster :O
Det jag tycker är kul är att se kontrasten vad man har i källaren ..och vad man faktiskt konsumerat historiskt. finns också att plocka fram på cellartracker.
California: 17,6%
toskana: 12,9%
bordeaux: 8,8%
castilla y leon: 8,8%
Summerar man alla poster på landsnivå så leder Spanien med 25,6% ..tätt följt av italien på 21,8 och frankrike på 20,6.
ja, champagne lyser med sin frånvaro och likaså bougogne - det sistnämnda är något jag hoppas ändra på
Intressant! Om jag tittar på konsumtionen så ser det annorlunda ut, även om i princip samma regioner återkommer i topp 7:Det jag tycker är kul är att se kontrasten vad man har i källaren ..och vad man faktiskt konsumerat historiskt. finns också att plocka fram på cellartracker.
California: 17,6%
toskana: 12,9%
bordeaux: 8,8%
castilla y leon: 8,8%
Ja, Australien. Har ingen Amarone i källaren, däremot lite annat rött, och även lite Soave.Denna lista var lite kul. South Eastern - är det Australien du menar då? Annars har du Veneto i topp, det är vågat med tanke på att alla verkar hata Amarone nuförtiden, i alla fall bland vinnördarna. Nu finns det ju annat från regionen också, men ändå.
... fast inte helt olikt heller. Konsumerat (under det knappa år jag varit på CT):1-2: Champagne, South Island NZ 20.0%
3: Bordeaux 17.1%
4: Povardarie 10.0%
5: Douro 7.1%
6: La Rioja 5.7%
7-8: Bourgogne och Alentejano 2.9%
∑ 85.7%. Innehav och omsättning är definitivt inte desamma...
Har du bara Penfolds Grange från Australien?Australien 3 st (SA enbart)
I wish, har dock inte testat detta ikonvin ännu, men helt kasst kan det nog inte vara. RWT är det bästa Penfolds jag har inmundigat och det var en trevlig bomb.Har du bara Penfolds Grange från Australien?
Är det dina Paul Sauer då ?2% Övrigt
Är det dina Paul Sauer då ?
Så lite snabb överslagsräkning ger att du har en sisådär 1500-2000 flaskor champagne i din (dina) källare då ?Stämmer bra. Och lite vit Bourgogne. Ett par supertoscanare. Någon port. Kanske någon österrikare också. Ligger ett par blandlådor i mitt förråd i Sverige som jag inte har riktig koll på.
Så lite snabb överslagsräkning ger att du har en sisådär 1500-2000 flaskor champagne i din (dina) källare då ?
Det sista ordet kommer att gå till historien @Elvis .. och finewines.se kommer att få helt nya medlemmar dessutom.Nej men kanske 700. Och kanske 15 stilla viner. När jag sa ett par blandlådor menade jag sådana där små sexlådor.