Personligen skulle jag t.ex inte springa efter toppslotten vg Röd Medoc från 2011 eller 2013 även om de har en attraktiv prislapp det året (jfrt med toppåren) utan snarare leta efter bra uppstickare från toppår som -05, -09, -10 osv. (och det finns ju massor av dom i Bdx dessutom !)
Några få exempel på producenter att köpa enligt det mönstret (ganska stort prisspann nedan dock) kan vara:
- Haut Condissas
- Malartic Lagraviere
- Latour Martillac
- Talbot
- Meyney
- de Fieuzal
- D'Armailhac
- Grand-Puy-Ducasse
- Ormes des Pez
- Cantemerle
- Pontet Canet
- Leoville Barton
Sedan kan man ju göra samma övning på högra stranden men årgångarna blir lite annorlunda då (2012 är t.ex utmärkt i St.Emilion och Pomerol men lite ojämn i Medoc) och det finns en uppsjö med producenter inte bara i St.Emilion och Pomerol. Det går också att botanisera fint även i Côtes de Castillon (har druckit några Clos Puy Arnaud som varit väldigt njutbara) och Fronsac (Dalem, Vieille Cure, La Dauphine t.ex).
Själv kollar jag ofta
här för att få en uppfattning om primörpriser och lite bredare omdömen (dock bara primöromdömen och poäng) från 5-6 olika källor. Ligger flera provare i linje vg omdömen så känns det inte som ngn stor chansning att köpa en låda av ngt som har 5-10 år på nacken och hyfsade omdömen och är det kombinerat med bra pris så är det ju bara att slå till. Samköp brukar ju fungera bra här dessutom och i värsta fall (om man tröttnar och inte orkar dricka upp de sista flaskorna) så finns ju Bukowskis.
Ett annat område där det just nu (tycker jag då) går att hitta ambitiösa (och för mig nya och okända) producenter är norra Rhône förutsatt att man undviker Côte Rôtie och Hermitage. Framförallt finns det många intressanta viner just nu (efter 2018 och 2019 som båda är bra) från Crozes-Hermitage och St.Joseph med sympatiska prislappar.