vintomas
Numera lågaktiv bloggare
På egen hand, precis som Kabinett!Vad är allmänna rekommendationen till Spätlese isf? (jag har nog sett det som efterrättsvin och serverat det till äpplepaj o sånt, men det kanske är "fel" då?)
När Spätlese fått mognad och smakar mer kryddigt och mindre sött, funkar de bra till sådant som har rökta och "torkade" toner, t.ex. schwarzwaldskinka eller gravad lax med hovmästarsås. (Det blir alltså ett liknande användningsområde som Gewürztraminer, som med sin fetma och kryddighet kan funka till sådant redan som yngre och i torrare skick.) Även till salta kittostar och andra hårdostar. (Till kraftiga blåmögelostar skulle jag däremot gå upp i sötma och tyngd från Spätlese.) Kabinett har inte varit lika vanligt att spara till moget skick, så jag har stött på mycket mer mogen Spätlese under åren.
I forna tider har tyskarna, åtminstone i vinområdena, druckit mogen halvtorr Riesling (även mogen Auslese!) till grytor med allehanda inhemskt vilt, typ vildfågel, vidsvin. Då kunde liknande viner användas även i grytan! Men det är inte så vanligt längre.
Spätlese till söt efterrätt har jag alltid sett som något slags "budgetkombination" för restauranger, som tar för mycket betalt för genuint söta viner för att folk ska vilja köpa dem eller har ont om genuint söta viner på sin lista. Det kan funka men är inte idealt. Äppelkaka med återhållen sockeranvändning kan säkert fungera, om den inte är dränkt i marsansås, för då smakar den betydligt sötare än vinet.
Men visst, det är bara en gradskillnad (snarare än en artskillnad) Kabinett - Spätlese - Auslese eftersom de formella kraven är minimikrav. En Spätlese från en bra producent (som är mån om att göra relativt koncentrerade viner som imponerar) kan vara sötare än en Auslese från en enkel producent (som fortfarande följer forna tiders tradition att sätta det högsta möjliga predikatet på etiketten). Sedan är mitt intryck att sötman på senare år har börjat minska hos topproducenterna jämfört med för 10-15 år sedan. Spätlese med ca 100 g/l och Kabinett med >60 g/l verkar inte vara så vanligt längre.
Last edited: