Idag hämtade jag ut en låda 08 Winston på hos mitt lokala ombud. På väg ut mot parkeringen, kånkandes på en kartong med målade färgglada vinflaskor, ser jag en tullbil parkera precis bredvid min bil. In med lådan i bilen. Innan jag hunnit stänga bakluckan helt hör jag en myndighetsröst bakom mig. Hallå där, har du köpt alkohol på nätet? Helt riktigt, svarade jag. Bakom mig stod två tjänstemän, men det var bara en som kommunicerade med mig. Ok, och vet du om den du handlar av betalar svensk alkoholskatt? Nej, svarade jag, hur ska jag kunna veta det? Försökte sen argumentera för att eftersom det är den som ordnar frakten som ombesörjer inbetalning av svensk alkoholskatt, borde de rikta sin uppmärksamhet åt det hållet. Därefter fick jag en massa snömos i ansiktet om mitt ansvar fram och tillbaka. Jag undrade då om hen brukade kontrollera om de nätbutiker hen handlar av på nätet fifflar med momsen eller andra skatter, vilket inte mottogs helt väl. Därefter påstod hen att väldigt många paket beslagtas av den ena eller andra anledningen. Underförstått - akta dig för att köpa mer från utländska handlare. Kunde inte hålla mig, utan sa rakt ut att det var konstigt, för jag handlat massor av gånger och aldrig haft några problem. Ej heller detta föll i särskilt god jord. Därefter följde samma snömos som tidigare, varvid jag fick markera att det var dags att åka, hoppade in i bilen och körde iväg. I backspegeln såg jag tjänstemännen gå mot ombudet.
Last edited: