vintomas
Numera lågaktiv bloggare
"Hur"-frågan får du nog ställa till vederbörande tyska myndigheter, då den är av förhållandevis filosofisk karaktär.Jag kom tänka på en sak. Blev väldigt förbluffad av uppgiften jag råkade hitta i ett vinhäfte som jag fick, som säger att både årgången på tyska etiketter på vinflaskan samt även druvsorten verkar vara ”frivilliga” att ange. Hur i helsike är det möjligt?
Alla fall jag skulle aldrig i livet köpa ett fint vin om det inte står druvan eller årgången. De här jävla reglerna måste vara de dummaste som finns! Åsikter på det?
Generella regler inom EU anger att om en druvsort anges, måste den druvsorten utgöra minst 85% av vinet. Om två eller fler druvsorter anges på etiketten, måste alla ingående druvsorter anges, och räknas upp i fallande ordning efter % i blenden.
Tyskland är mest känt för endruvsviner (särskilt vita), men det produceras även "blends" i Tyskland trots att det inte finns några "appellationer" för blends, på det sätt som det finns i Frankrike. (Tänk Bordeaux-appellationer som Pauillac, Saint-Julien, Margaux eller Châteauneuf-du-Pape.) Det vanligaste för druvblandade viner är helt enkelt att inte ange druvsorterna, utan att ge blenden ett varunamn.
Ett väletablerat exempel är Blue Nun, som inte längre är en Liebfraumilch utan ett druvblandat Qualitätswein utan angivelse av druvsort. (Senast jag kollade bestod vinet av Müller-Thurgau, Silvaner och Riesling.) Många producenter i de soligare/varmare sydvästra delarna av Tyskland (bl.a. Baden och Pfalz) producerar druvblandade röda viner som t.ex. består av några Bordeaux-druvor och några mer lättodlade "inhemska" korsningar. Dessa brukar heller inte ange druvsort, eftersom de då behöver ange alla ingående druvsorter. Om de då byter vilken druvsort som är tredje-fjärde-femte vanligast i blenden mellan årgångar, behöver de byta ordning på etiketten varje årgång. Ingen vettig producent vill behöva göra något sådant, så istället struntar man i druvsorter i vinets formella namn.
Last edited: