Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget
Vår förste Master of Wine har fått ett toppjobb på Systembolaget och avvecklar sitt konsultbolag omedelbart.
Efter tretton år på Vin & Sprit blev Ulf Sjödin egen företagare i slutet av 2008. Men redan nu är det slut på denna era. När Systembolaget lockade med en ny tjänst som gruppchef för kategoricheferna var inte Ulf Sjödin sen att nappa.
Redan i mitten av augusti träder han in genom portarna på Kungsträdgårdsgatan i Stockholm. Hans uppgift blir då att skapa en ny organisation som chef över Systembolagets tre kategorichefer – vin, sprit, öl och fine wine. Det senare, fine wine-jobbet, innehades tills nyligen av Jonas Röjerman som i dagarna börjat sitt nya jobb som produktkvalitetsansvarig.
– Det här ska bli jättespännande, visst är det kul att driva eget företag eftersom man får göra så många olika saker, men jag har hela tiden saknat den stora organisationen, säger Ulf Sjödin till WOW News.
Ulf Sjödin kommer att sakna en del från sin konsultverksamhet där han både skrivit, utbildat och jobbat med kvalitetsfrågor och marknadsanalys.
– Nu kan man säga att marknadsanalysen blir ett heltidsjobb, det ska bli roligt att få möjlighet att påverka Systembolagets strategier inför framtiden, förklarar Ulf Sjödin.
Vad ser du fram emot mest?
– Ja, det är nog att få engagera mig i sortimentstyrnings-modellen, den har jag ju haft många tankar kring. Det är ju lätt att stå utanför och tycka saker, men nu får jag ju möjlighet att påverka på riktigt.
Själva tjänsten är underställd inköpschefen Sara Norell och tillträds den 16 augusti.