Har läst det mesta som går att läsa på Restaurangakademien. Steg 1,2,3 och Diploma.
Min uppfattning är att de som bor en bit bort får rätt mycket tid att läsa om de åker tåg/flyg/buss dit. Samtliga som bor ute i landet har haft bra resultat känns det som.
För att klara steg 1 behövs inga direkta förkunskaper, men du bör ha ett gediget vinintresse, vilket du säkert redan har.
- Lär dig metodiken utantill, ju fortare du lär dig den, desto lättare kommer du ha det framöver.
- Lär dig vinländernas kartor och se till att du kan placera ut vindistrikten/floder blint.
- Prova mycket vin, framförallt de stora druvorna och lär dig skillnaderna mellan samma druva från olika klimat.
- Böcker som jag har haft användning av även om vissa kommer vara överkurs till en början:
1. Oxford companion to wine. Köp INTE boken, skaffa istället webversionen på jancisrobinson.com (alltid uppdaterad version) eller köp den digitalt från iBooks (Apple) så att du kan ha den på ipad/iphone då den är sökbar.
2. Wine Science av James Goode. Finns till iBooks på ipad/iphone
3. Böckerna från Wset. Lägg tid på dem i början. Det är lätt att att man fastnar i någon annan bok och så glömmer man bort de olika delarna som finns i det läromaterial du fått.
I övrigt kan jag rekommendera att lyssna på podcasts, både svenska och internationella om vin. Bra på träningsrundan, från och till jobbet, etc när du inte kan läsa en bok.
Du kommer ha så roligt, njut av att få gå där och ställ inte för höga krav på dig själv men försök att vara systematisk och seriös så kommer du att lyckas.