Anders Landström
Medlem
Efter att "provat" på sommelieryrket för en dag så tyckte jag att det mest intressanta var förväntningarna på en sommelier. Dvs vilka förväntningar har du som gäst. Många av oss har ju spenderat en hel del tid på olika restauranger och vinbarer.
Från restaurangen har ju en sommelier förväntningar om att hålla vinlistor, källare, vinpaket etc uppdaterade. Allt från inköp till att se till att vinet faktiskt säljs men från gästens sida är vinval, kombination med mat etc viktigare. Men hur ska de agera. Direkt aktivt föreslå vin, pusha vinpaketen, öppna vinet framför dig, eller bakom disken etc.
Personligen uppskattar jag dialogen, en sommelier som tar sig tid och försöker förstå mina smakpreferenser, som öppnar flaskan så jag kan se den och naturligtvis, gärna pekar ut guldkornen på listan. Tycker att det lyser igenom om de är intresserade av vin och gäster eller inte.
Läst en del bloggar från personer som jobbar i branschen där de klagar på gäster som ställer frågor kring vinet och som de uttrycker det "försöker veta mer än sommeliern. Har svårt med den attityden. Pratar naturligtvis inte om dryga gäster som försöker "sätta dit" sommeliern utan sådana som försöker förstå mer och varför just det vinet borde passa.
Vad tycker ni, hur vill ni bli bemötta, bra och dåliga exempel och saker som ni skulle vilja se gjort annorlunda. Intressant också att höra från de av er som är i branschen. Hur ser en "bra" gäst ut. Självklart en som tar in intressanta viner men kanske mer hur ni vill att interaktion ska se ut.
Från restaurangen har ju en sommelier förväntningar om att hålla vinlistor, källare, vinpaket etc uppdaterade. Allt från inköp till att se till att vinet faktiskt säljs men från gästens sida är vinval, kombination med mat etc viktigare. Men hur ska de agera. Direkt aktivt föreslå vin, pusha vinpaketen, öppna vinet framför dig, eller bakom disken etc.
Personligen uppskattar jag dialogen, en sommelier som tar sig tid och försöker förstå mina smakpreferenser, som öppnar flaskan så jag kan se den och naturligtvis, gärna pekar ut guldkornen på listan. Tycker att det lyser igenom om de är intresserade av vin och gäster eller inte.
Läst en del bloggar från personer som jobbar i branschen där de klagar på gäster som ställer frågor kring vinet och som de uttrycker det "försöker veta mer än sommeliern. Har svårt med den attityden. Pratar naturligtvis inte om dryga gäster som försöker "sätta dit" sommeliern utan sådana som försöker förstå mer och varför just det vinet borde passa.
Vad tycker ni, hur vill ni bli bemötta, bra och dåliga exempel och saker som ni skulle vilja se gjort annorlunda. Intressant också att höra från de av er som är i branschen. Hur ser en "bra" gäst ut. Självklart en som tar in intressanta viner men kanske mer hur ni vill att interaktion ska se ut.