lukastollig
Pudelfantast
Min poäng är att Bukowskis inte är ordinarie pris för mig utan resultatet av en skev marknad. Svarade på en undersökning om Bolagets auktioner på Bukowskis häromdagen och blev, igen, upprörd över monopolet så är väl fortfarande lite stingslig
Seriöst, tänkte på undersökningen och just Bukowskis är ju mostsvarighet till andra "fina" auktionshus utomlands och jag skulle själv gissa att mindre än 1 procent av alla viner säljs via sådana i ex. Danmark eller UK för den delen. Resten såklart via vanliga vinhandlare, affärer, "blocket", ebay etc. 35-40% i avgifter känns ju inte så fräscht.
Iom vårat monopol borde egentligen varje Systembolag ta in våra viner man vill bli av med på hyllan mot 5-10% eller kanske gratis till och med eftersom vi inte får sälja själva....
Om man säljer via vinhandlare på kontinenten eller i UK tar de 10-20% i avgift på ex. moms priset + att köparen får betala moms när firmorna säljer vidare. Så rätt stor skillnad även här på vad säljaren får i handen och vad köparen har betalat.