Att L'Effervescence bara blir 95:a på listan är förmodligen för att det ligger så långt från huvudkontoret. Och jag törs påstå att så länge Namae-san lever, så kommer L'Effervescence att klättra uppåt. Han är trespråkig och fylld av makalösa kreationer - matvärldens Beethoven. Gjorde sina hårda år vid sidan av Michel Bras.
Om jag inte missat något, så är L'Effervescense den 3:e restaurangen i Japan på den listan, och hans protegé: Hasegawa-san är #4 med Den.
Att vara 3:a DÄR I TOKYO är något som jag garanterar, ingen nordeuropeisk restaurantör skulle klara av att åstadkomma över tid. Inte en chans.
Konkurrensen är mördande på ett sätt som inte ens existerar någonstans i Europa.
Guidade fö dit ett gäng svenska wine-foodies för någon tid sedan och vi njöt alla (needless to say) kungligt. Efter middagen så uttryckte deras samordnande ledare i det närmaste förakt. Rent av ett brandtal hölls mot Franzén, Noma och prissättningen i Europa.
...för: en kväll på L'Effervescence omkullkastade ALLA deras upplevelser av foodie-grejen i Europa.
De hade fått uppleva en sensitivitet (food, plating, porcelain, combo, etc) de aldrig tidigare träffat på och till 1/3 av priset de var vana vid. Så vi beställde in extra Champagne och grappa
(Och jag drabbades av ett 30-dagars lyckligt näsblod.)