Thirsty
Smygnykterist
Oj, vad hände?Värmeskadade viner är på riktigt. Jag har snart vaskat 100 viner sedan värmeböljan 2018. Dom är odrickbara!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Oj, vad hände?Värmeskadade viner är på riktigt. Jag har snart vaskat 100 viner sedan värmeböljan 2018. Dom är odrickbara!
Jag borde rent teoretiskt fått mig en hel del värmeskadade viner från mina auktionsköp här i Japan.Hade lagrat viner varmt i walk-in-garderob över 20 år. Hade aldrigt haft några problem och heller inte märkt någon skillnad mot samma viner som lagrats kallt. Jag har brukat öppna upp fönster o garderob (walk-in) nattetid vid värmeböljor för att få ned tempen en del. Men det gick så långt att jag helt slutade bry mig om tempen, trodde det bara var överdrivet. 2018 när det var värmebölja struntade jag i att det var kring 30 grader i källaren, kanske t.o.m. över någon gång. Efter det kan jag "avnjuta" uppskattningsvis 10% värmeskadade viner av ca 800st. Nu har jag installerat EuroCave kylaggregat för viner. Lärdom: 26-27 grader noll problem, över det skulle jag vara försiktig. Har gott om matlagningsvin i 3-800 kronorsklassen i varje fall. Smaken och doften på ett värmeskadat vin är svårbeskrivlig och det finns olika grader i helvetet också. Vissa kan gå att dricka först men efter någon timme öppnad blir det tydligare och tydligare. Beskt, rutten o kokt frukt typ, jag använder dom inte ens till matlagning.
Det kan jag tänka mig att göra.Jag borde rent teoretiskt fått mig en hel del värmeskadade viner från mina auktionsköp här i Japan.
Spännande detalj: man kan fritt sälja alkoholhaltiga drycker på tex Loppisar och Yahoo Auction (typ: Tradera), det är helt legalt och omfattas av äganderätten. Har köpt från dödsbon, pantbanker, privatpersoner och annat löst folk under flera år. Japan är mycket varmt från ca mitten april till mitten september (imorgon har vi tex att förvänta oss 34 grader.) Japanska hem, iaf i Tokyo, är utan isolering och blir mycket snabbt drivhus om somrarna och igloos om vintrarna. Så fort man stänger av AC:n märks snabbt skillnaden.
Jag har nog aldrig i hela mitt liv fått i mig något vin som smakar som jag uppfattar att "kokt rutten frukt" skulle kunna smaka. Låter sannerligen förfärligt! Och 10% av dina viner är på detta vis? Huh
Om jag betalar frakten till Japan, kan jag be dig hälla upp små PET-flaskor fulla och skicka mig?
Lider med dig, men ser samtidigt en fantastisk möjlighet att lära mig mer!
Kanske jag satt fel etiketter på värmeskadade viner?
Min gissning är att jag nog hade uppfattat det du beskriver som "oxiderat". Men, vore fantastiskt givande att få prova några av dina helvetesviner.
Jag skickar dig PM m adress mm.Det kan jag tänka mig att göra.
Skickar en kärlekssmiley, men förstår ditt predikament. Tack att jag snart får lära mig mer!Tog precis ett vin som jag fått vaska många av för att få ett prov till Stefan. "Tyvärr" var det "bara" ett fantastiskt exempel på norra rhone utan massa ek eller annat pimp. Mycket bra!
Nu hittade jag bilderna.Skickar imorgon
Nån lärdom @StefanAkiko ?Skickar imorgon
Jo, nu kan jag känna igen ett värmeskadat vin och räknar två tidigare flaskor/erfarenheter av denna extremt vidrigt och totalt odrickbara sjukdom.Nån lärdom @StefanAkiko ?