Det blir faktiskt PX Sherry till julgodiset ikväll!
Små strån, men men...
Härlig diskussion som vanligt, men jag saknar faktorn "socker" i debatten. Man får väl säga att SB-butiken jag jobbar på är rätt medelmåttig när det kommer till sortiment och kanske framförallt kunderna.
Så med den som bas är den rådande trenden att vitt ska vara torrt ("det får INTE vara sött!") trots att många halvtorra vita är bäst till aktuell maträtt, medan röda viner får vara lite som de vill. Men den generella andemeningen är ju att socker är stämplat av samhället som en dålig sak (vitt bröd, godis, läsk, flingor, fruktyoghurt) och då vill man inte spä på den redan stora mängden med sött vin.
Det är säkert inte det största skälet, men jag tror att det är en aktivt bidragande orsak till att så många inte vill ha söta viner. Lägg därtill att någon smart sommelier kom på att servera ost och rödvin tillsammans, och voila! Om en kund kommer in i butiken och ber om ett vin till ostbrickan kan det därför se ut så här:
Kund: "Jag skulle vilja ha ett vin till en ostbricka..?"
Jag: "Jaha, vilka ostar har du på den då?"
Kund: "Ja... Lite blandat, men kanske blåmögel... och lite så."
J: "Starka, smakrika ostar med lite sälta alltså?"
K: "Ja, just det! Ett rött vin till det, tack!"
J: "Eh, nja, jag hade förordat ett trevligt portvin! Ska vi inte gå bort dit?"
K: "Nej, jag vill ha rött vin!"
J: "Jo, kom kom... Vi har några trevliga, söta portvin här borta."
Kunden lägger sig på golvet och skriker tills kunden får ett vanligt rött vin.
Jag sliter mitt mentala hår och kastar ut kunden ur min mentala butik, därefter försöker jag förklara igen varför Port skulle vara det bättre alternativet. Oftast slutar det med en kompromiss som stavas Ripasso, Amarone eller Appassimento.
(Ursäkta rollspelet men jag tycker det är lite kul.
)