SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?
Håkan skrev:
Jag har alltid varit lite faschinerad av följa John beteende och känner ofta en viss frågan till varför vissa vinproducenter hypas i Sverige. Alla vet vi om Graillot som det minst sagt var tokslagsmål om förra hösten. Varför just Graillot? Visst är det ett gott vin, men det finns lika bra C-H för ungefär samma peng men som samlar damm. Likadant är det med Castello di Brolio och Castello di Fonterutoli. Två habila Toscanaproducenter men det finns ju minst lika bra om inte bättre Toscanaviner i samma prisklass men som återigen ligger och samlar damm ( vid en horistontalprovning av 97or från Toscana kom dessa två sist i provningen ). Är det importörerna som skapar detta, eller enbart journalisterna? Det finns trots allt alternativ till dessa viner, de är ju trots allt inte ensamma från sitt område. Ett annat mysterimum är J-M Borcard, den gängse uppfattningen i Sverige verkar vara att detta är en topproducent i Chablis. Varför har det blivit så? Jag har blivit blåst så många gånger på Brocard att jag numera enbart köper de enklaste för omedelbar konsumtion eller Les Clos som jag trots allt tycker är riktigt bra.
En ruskigt bra fråga!
Personligen tror jag att det beror på flera olika saker som exempelvis följande:
1) Stora Satan och dess utbud: De vill ju inte ha så många olika viner från samma område i sortimentet att de konkurrerar ut varandra. Det är ju inte bra business att sitta på stora lager av produkter som inte säljer (även om det tekniskt sett är importörerna som sitter på lagren).
2) Tillgängligheten: När det gäller viner som ligger i BAS (som Brocard ovan exempelvis) så måste det till en ganska stor volym av produkterna för att de ska vara aktuella. SS anger i sin offertförfrågan vilken kvantitet som är aktuell och då är det bara för de intresserade importörerna (och producenterna) att se om de kan få fram det önskade. Kvantiteten gör att många producenter som har en "bättre" kvalité sållas bort för att de inte kan tillgodose kvantiteten.
3) Priset: Även utpris mot konsument anges i offertförfrågan. Det gör att många "bättre" producenter sållas bort då de helt enkelt skulle bli för dyra (eller marginalerna för små kanske är närmare sanningen).
4) Ledtiden: Det är 6 månader mellan offertförfrågan och produktlansering. Det gör att många viner redan funnits på marknaden flera månader (och i vissa fall år) innan de lanseras på SS. Det gör att både konsumenterna kan ta till sig utländska recensioner och också följa prisökningar osv. Även svenska vinskribenter läser naturligtvis utländska skribenter, någonting som kan inverka på deras egna recensioner speciellt om de envisas med att prova vinerna öppet.
5) Recensenterna igen: De måste ju prova de viner som lanseras på SS och då är de tvungna att välja bland de viner som bjuds… Även om det inte är de bästa vinerna som finns i sin prisklass så är det de viner som lanseras. Och om man jämför med resten av de som lanseras från samma region vid det tillfäller så kanske exempelvis Brocard sparkar rumpa med konkurrenterna.
6) Konsumenten: Det är i slutändan alltid konsumenterna som styr utbudet på SS. Bolaget har hardcorestatisktik på all försäljning och man styr ständigt sortimentet mot ”vad kunderna vill ha”. Tyvärr vet vi vad detta är. Kvalitét, men bara så länge det inte kostar någonting, gärna praktiska förpacknignar, och naturligtvis, min personliga favorit; Prisvärda viner.
Offert --> Uttagning --> Provning (*****!!!) --> Lansering --> Köpstorm --> Utvärdering --> Ny årgång --> Provning (*****!!!) --> Köpstorm (igen. Och så fortsätter det..
Jag tror dock att problemet kommer att kvarstå så länge som bolaget gör det. När (och om) marknaden släpps fri så kommer det att ställas betydligt högre krav på såväl konsument som skribent. Man måste som konsument hänga med på ett helt annat sätt,samtidigt som skribenterna måste se till att gå på betydligt fler provningar hos importörer för att hålla sig uppdaterade. Å andra sidan så kommer vi att få en marknad där vinerna kommer till oss samtidigt som de kommer till resten av världen. Vilket gör att vi får se recensioner som är helt utan Bias från andra källor!